Gå til innhold

Varm CPU!


Ullsokk

Anbefalte innlegg

En venn av meg har følgende specs:

Amd Xp 2200+

Epox 8K3A

Standard 512MB PC2700

Printer :razz: (hehe)

 

Kjøleren han har er en ThermalTake Volcano 9

 

Jeg innstallerte et prog på pc'en hans, som gjorde at jeg måtte restarte.. I oppstarten der man kan gå inn i bios sto CPU temp og HK temp! CPU tempen var på 75grader(!!) og hk-tempen var på 34.. Jeg gikk inn i bios og kikket.. skrudde vifta på fullt og tempen sank til 70grader.. men 70grader er uansett høyt!!

 

Hvorfor kan tempen være så høY??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett inn en kabinettvifte for å trekke ut oppvarmet luft fra prosessoren. Mange prosessorvifter har en temperaturmåler som egentlig måler temperaturen på lufta i kabinettet og styrer hastigheten på prosessorviften ut i fra det. Det er tilfellet med mitt oppsett med P4, og jeg bruker en selvmontert vifte med hasighetsregulator i strømforsyningen for å trekke vekk den oppvarmede lufta fra prosessoren uten at det blir for mye støy, det gjelder å finne riktig omdreining på vifta. I tillegg har jeg selvsagt en vifte i bakveggen på kabinettet ved prosessoren for å trekke den oppvarmede lufta ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 01:42, skrev XPUserz:

Skal du ikke bry deg om når du kjører AMD. AMD's prosessorer skal kjøre varmt å disse har en maksimumstemperatur på ca 95c (Intel sine prosessorer har maks på c69) før den sier adjø.


 

Dette stemmer nok ikke. :smile: Hvis du løfter av kjøleribba på en AMD Athlon brenner den opp, gjør du det samme på en Pentium 4 går den bare saktere eller stanser. Sjekk ut test fra Toms Hardware:

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/0109...atvideo-05.html

Lenke til kommentar

Jonepet: Hvor har du det fra at det ikke er anbefalt mer enn 60 grader ??

 

Jeg har hatt to AMD cpu'er de siste par årene, en T-bird 1,13 Ghz og i dag xp2000+. Felles for begge er at de har en temp ved full load på ca 63-64 grader. Har aldri opplevd ustabilitet som følge av dette.

 

Virker som det er et hysteri dette at man skal ha lavest mulig temp på CPU. Jeg har også mange kompiser med AMD cpu'er og temeraturer rundt min, de har heller ikke hatt noen problemer med ustabilitet.

 

Nei, min mening er at så lenge pc'n fungerer stabilt og du ikke har "syke" temperaturer langt over 70 grader, så er det ingen grunn til bekymring. Og hva om levetiden på cpu reduseres fra f.eks 5 til 2 1/2 år ? Spiller i alle fall ingen rolle for meg, for da er cpu byttet til en ny og heftigere uansett.

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-14 08:15 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-14 08:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...