Gå til innhold

Den foretrukne komprimeringsalgoritmen. Hvilken?

DJViking

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For arkivering av filer og mapper er det endel algoritmer å velge blant. De 2 mest populære(I alle fall på Windows) er ZIP og RAR.

Jeg kom til å tenke på dette når jeg skulle arkivere noen filer i Linux som hovedsakelig mest bruker tar.gz til arkivering eller tar.bz2 (Denne posten gjelder ikke et bestemt operativsystem).

Mens ZIP komprimerer hver enkel fil separat er tar.gz komprimert som en hel fil med en TAR arkiv komprimert så med gzip. RAR fungerer vel på samme måte som ZIP på dette.

Nå kommer mitt dliemma. Jeg vil benytte en komprimeringsalgoritme som ikke er proprietær(noe som RAR er). Jeg liker RAR pga at den har en "recovery" funksjonalitet ved pakking som gir en sikkerhet hvis arkivet skulle bli ødelagt. Da ZIP benytter forskjellige komprimeringsalgoritmer kan det da være sikkert at den vil pakkes opp i flere ulike ZIPapplikasjoner(Det er jo også flere varianter av ZIP som gzip, bzip2)?

Hvilken komprimeringsalgoritme er ansett som den mest avanserte(Med tanke på hurtighet, ytelse, sikkerhet, etc.)?

De mest populære å velge mellom:

7z, ZIP, GZIP, BZIP2, RAR og TAR

Endret av DJViking
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største fordelen man har med rar overfor de andre formatene er at den støtter "solid archive". Altså at filer av samme type blir lest som én bitstrøm og oppnår dermed vesentlig bedre komprimering enn zip.

Hva angår komprimeringsprogrammer for linux, så vet jeg ikke om noen er bedre for jeg har ikke testet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...