Gå til innhold

delt mappe og flere harddisker?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter med en windows server 2003 std, og begynner å få manko på lagringsplass. jeg vet det går å koble flere harddisker isammen i windows som 1 men jeg vil gjøre det litt omvent slik at jeg slipper å kopiere alle filene fram og til bake.

 

så jeg lurte på om det går ann å dele ut arbeidskatalog på disk 1, 2 og 3 som en mappe på nettverket å logge seg innpå?

 

 

På forhånd takk

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er infrastrukturen:

 

vi har 2 Harddisker med en mappe som heter arbeid, under der har vi en mappe med kundenummer og prosjekt nummer. F.eks. 2000-001. 2000 står for kundenummer og 001 betyr at det er det første prosjektet. disse blir delt ut som arbeid 1 og arbeid 2,

nå begynner det å bli liten plass igjen, så vi skal kjøpe 2 til, det blir 1 tb. vi har en ekstern harddisk som er på 1 tb og blir speilet mot servern.

men det kan bli mye rot med å begynne og dele ut 2 kataloger til som da må hete arbeid 3 og 4.

 

så det jeg lurte på var om det gikk an og koble disse 4 mappene som skal deles ut isammen som 1 mappe. slik at når du jobber mot servern, så syns alle 4 mappen som 1 mappe.

da er det bare å gå inn på den og da har du alle filene som ligger på hd 1, 2, 3 og 4

 

jeg har vurdert å kjøre raid nå, men bakdelen er at må slette alt som er på de 2 harddiskene, og kopiere over på nytt, men sist jeg ryddet opp der , brukte jeg 9 timer å kopiere 600 kataloger. På tanke da at vi har nesten 1000 kunder og kanskje opptil 100 forskjellige prosjekter under hver kunde kan dette ta veldig lang tid.

 

da hadde det hver enklere med 1 delt katalog på nettverket som gikk over 4 harddisker som det da ikke spilte noen rolle om at kunde 2054 skal ligge på disk 1

og kunde 2895 skal f.eks. på disk 4. + at jeg slipper å formater og kopiere alt tilbake.

 

på forhånd takk

rune

 

PS sorry så ikke det siste svaret , skal prøve litt nå. se om jeg får det til. og lage mappe av en hd istede for bokstav.

Endret av rmacvest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...