Gå til innhold

Historiens største feilsteg


Simon Aldra

Anbefalte innlegg

Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

8232795[/snapback]

Quote J.R.R. Tolkien.

Lenke til kommentar
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

8232795[/snapback]

Quote J.R.R. Tolkien.

8232819[/snapback]

 

Kan godt være at Tolkien har sagt noe lignende, men var ikke ment som et sitat av Tolkien.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare grunnen til at Lenin "gjorde om" Marxismen? For det er to forskjellige ting? Og det er det du mener, duckamuck?  :hmm:

8232614[/snapback]

Lenin hadde ikke noe annet valg enn å gjøre slik han gjorde. Russland var ikke i nærheten av å være det ideelle kommunistiske land slik Marx fremstilte det, med sin svake arbeiderklasse. Russland var preget av å være et bondesamfunn, noe som også gjorde at Lenin var helt avhengig av å få dem på sin side (Gjorde dette med bl.a. NEP). Det var Tyskland som i utgangspunktet ble sett på som det som skulle bli den store "fødestuen" for kommunismen, med sin enorme arbeidsklasse, og Lenin håpte gjennom å gjennomføre en revolusjon i Russland at han kunne spre dette videre til Tyskland. Det var også derfor han valgte å avstå såpass store områder for å få slutt på krigen med Tyskland, for de ville jo alle tilhøre et eneste stort kommunistisk fellesskap uansett snart. Men tyskerne valgte jo heller fascismen......

Lenke til kommentar

Kan historiens største feilsteg være å la private styre "sentralbanker" som Federal Reserve, The Bank of England, osv. Det har visstnok vært en kamp gjennom hele historien om hvem som har retten til å opprette penger, folket gjennom styrsmakten eller en håndfull private. Ser på en dokumentar nå, The Money Masters på video.google, ganske interssant. Men det er vel bare en del av "den store konspirasjonsteorien" som har tatt internett med storm.

Lenke til kommentar
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

8232795[/snapback]

 

Si ikke det. I følge en del av ateistene (på siden for religion) har mennesket en innebygget trang til å vise hensyn selv om de ikke tror på gud.

Lenke til kommentar
Ok, men hvorfor valgte tyskerne fascismen når arbeiderklassen var så stor?

8233151[/snapback]

 

Fordi det er egentlig veldig sært å ville ha kommunisme. Hvorfor ville russerne ha kommunisme? Folket i det landet var veldig spesielt, og preget av analfabetisme blant annet.

 

Tilstandene i de andre landene i Europa var nok ikke så ille for arbeiderne som mange kanskje tror. Man kunne også på den tiden bli født i en arbeiderfamilie og ende opp som noe stort... :)

Lenke til kommentar
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

8232795[/snapback]

 

 

Kom an!

 

Jeg sier hva jeg mener. Skal jeg liksom skrive en bok nå?

Lenke til kommentar
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

Hvis det er kommunismen du tenker på, så har vi ikke sett skikkelig kommunisme i praksis enda.

Og det største problemet med å gjennomføre et kommunistisk sammfun er ikke selve tankene og ideene. Det er mennesket selv.

Mennesket er grådige og egoistiske vesner som gjør svært lite med mindre de selv får noe ut av det.

8232795[/snapback]

 

 

Kom an!

 

Jeg sier hva jeg mener. Skal jeg liksom skrive en bok nå?

8356140[/snapback]

 

Det svaret der skjønner jeg ikke :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

SVERIGE GA SLIPP PÅ VESTERLED

- Dette blir det sikkert en internettkonspirasjonsteori ut av

 

Før du leser dette: "Jeg er en helt vanlig gutt med noen syke tanker som ingen andre på min alder gidder å tenke på, og denne teksten har leg lagd selv. Hvis du på død og liv vil sende teksten til staten eller CIA, så gjør det. Om det blir lagd en syk konspirasjonsteori ut fra denne teksten tar jeg intet ansvar for at enkelte stater kastes ut i flere borgerkriger."

 

Nå kan du lese :D

 

Etter Kiel-freden ble jo Norge gitt fra Danmark til Sverige, men Sverige gjorde ikke krav på Norges gamle lender i vest (Grønland, Island, Færøyene). Sverige kunne nok ikke gjort krav på vesterled gjennom Kiel-traktaten, men at Sverige ikke prøvde senere er jo litt rart.

 

Hadde Sverige fått gjennomslag hos stormaktene på den tiden, ville kanskje Vesterled vært norsk i dag? Man kan jo ikke vente at Island ville vært en norsk provins, men Vesterleds bånd til Norge er jo sterkere enn til Danmark. Islendingene har etter 1946 fått en egen nasjonalfølelse, så Islands bånd til Norge har blitt mer utydelige. Hva med Færøyene? De gamle "sau-øyene" på grensen mellom Nordsjøen og Atlanterhavet har ingen stor nasjonalfølelse, og kommunikasjonsmessig hadde det nok godt greit å hatt Færøyene som et norsk fylke. Færøyene ville også blitt en god base for fiske og norske oljeinstallasjoner i Nordsjøen.

 

Grønland mangler så si nasjonalfølelse, så Grønland ville neppe frigjort seg fra Norge, men at Grønland (og forsåvidt Færøyene) kunne hatt den samme statusen i Kongeriket Norge som i Kongeriket Danmark er jo mulig.

 

Tenk hvis det hadde vært slik?

 

Nå er jeg 14 år gammel, så jeg er ingen historieekspert. Jeg er bare over middels intressert.

 

Tåler både negative og positive svar :)

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Haha, denne mannen hadde en artig forelesning som kan relateres til 'historiens største feilsteg': http://video.google.com/videoplay?docid=-6...ce+mckenna+part

 

"He highlights the role of hallucinogenic plants in shamanic societies and their impact on the evolution of human cultures. See why this cyber-techno-shaman is drawing freethinking crowds wherever he speaks and find out what role you may play in the unfolding of our “post-historical future” as we approach a major “concresence” in human history."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
SVERIGE GA SLIPP PÅ VESTERLED

- Dette blir det sikkert en internettkonspirasjonsteori ut av

 

(...)

 

Hvordan veit du f.eks. dette at man på Grønland mangler nasjonalfølelse?

8360447[/snapback]

 

Lest det. Grønland er et veldig sammensatt samfunn, og den gjennomsnittlige grønlender har tydelig vist hva den tenker om frigjøring fra Danmark. Det har nemlig vært gjennomført flere store og mindre spørreundersøkelser på Grønland, og den gj.sn. grønlender mener at Grønland bør fortsette å være dansk med indre selvstyre. Tross alt får Grønland over 90% av sine inntekter fra den danske stats almisser. Mange på Grønland sier også at de ikke føler seg som en enhet, men som flere grupper bosatt på samme sted. Når det er slik, får man ingen stor nasjonalfølelse. Man kan også være stolt av sin norrøne historie uten å ha noen stor nasjonalfølelse og ambisjon om å frigjøre seg. Dette er da mitt synspunkt på grunnlag av hva jeg har hørt, om dere deler det eller ikke er deres sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...