Gå til innhold

Hva er en server? (Definisjonen)


Howiey

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med noen oppgaver innen serviceelektronikk.

Og i denne oppgaven er det en egen del for data.

 

Oppgaven går ut på og at jeg er utdannet serviceelektroniker og skal rådgi en kunde som er sjef i en bedrift som skal gjøre noen datainnkjøp. Datamaskiner til alle ansatte osv, og muligens en server, nettverk, internett, printere, programvare osv.

Så jeg må forklare forskjellige begrep og slikt innen data.

 

Selv er jeg en vanlig "typisk" gutt på 19år som har litt enkel genrell peiling på data og den slags, men har aldri tuklet med en server eller lignende før.

Jeg vet selvfølgelig at en server brukes som større lagringsplass, felles for flere maskiner i et nettverk, eller til og ha hele nettsider på, og tilkoblet domene og internett, slik at deg og meg, kan laste ned stæsj eller lese nettaviser osv.

 

Men er det noen som har peiling på server og data, som hadde giddet og gått litt mer i detalj? Hva som er ulikt på en PC og en server. Hvilke typer, størrelser, programvare, muligheter, prisklasse osv?

 

Håper det er noen som hadde giddet det.

 

På forhånd, takker stort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man tar for seg begrepet "server", har jo wikipedia en grei forklaring;

 

En tjener, også kalt en server, er en datamaskin som tilbyr («serverer») en eller flere tjenester til andre datamaskiner (klienter) over et datanettverk.

 

Maskinen du fikk denne teksten fra er et eksempel på en tjener; i dette tilfellet en vevtjener. Klienten (nettleseren din) koblet seg opp til port 80 på tjeneren no.wikipedia.org og etterspurte på ditt vegne denne siden. Tjeneren sendte den til klienten, som så presenterte den for deg.

 

Begrepet tjener er også ofte brukt om programvaren som står for tjeningen. For eksempel kan en og samme datamaskin fungere som både vevtjener, FTP-tjener og SSH-tjener ved å kjøre programvare for dette samtidig. Slike prosesser på tjenermaskinen kalles ofte for daemoner eller nisser (hentyder noe som jobber flittig i det skjulte) i stedet, for å gjøre distinksjonen klarere. (Du har kanskje fått e-post fra «Mailer daemon at mail.domene.com» om at adressaten ikke finnes.)

 

Tjenere behøver ikke være store monstre av maskiner; man kan klare seg med ganske små ressurser, selvsagt avhengig av bruk. Installerer du en FTP-daemon på hjemmemaskinen din, kan du godt kalle den en tjener.

 

Størrelse og oppsett er helt avhengig av hvilke typer tjenester maskinen skal kjøre.

Lenke til kommentar
Om man tar for seg begrepet "server", har jo wikipedia en grei forklaring;

 

En tjener, også kalt en server, er en datamaskin som tilbyr («serverer») en eller flere tjenester til andre datamaskiner (klienter) over et datanettverk.

 

Maskinen du fikk denne teksten fra er et eksempel på en tjener; i dette tilfellet en vevtjener. Klienten (nettleseren din) koblet seg opp til port 80 på tjeneren no.wikipedia.org og etterspurte på ditt vegne denne siden. Tjeneren sendte den til klienten, som så presenterte den for deg.

 

Begrepet tjener er også ofte brukt om programvaren som står for tjeningen. For eksempel kan en og samme datamaskin fungere som både vevtjener, FTP-tjener og SSH-tjener ved å kjøre programvare for dette samtidig. Slike prosesser på tjenermaskinen kalles ofte for daemoner eller nisser (hentyder noe som jobber flittig i det skjulte) i stedet, for å gjøre distinksjonen klarere. (Du har kanskje fått e-post fra «Mailer daemon at mail.domene.com» om at adressaten ikke finnes.)

 

Tjenere behøver ikke være store monstre av maskiner; man kan klare seg med ganske små ressurser, selvsagt avhengig av bruk. Installerer du en FTP-daemon på hjemmemaskinen din, kan du godt kalle den en tjener.

 

Størrelse og oppsett er helt avhengig av hvilke typer tjenester maskinen skal kjøre.

7246140[/snapback]

 

Takker, det der er en god start ihvertfall.

 

Denne serveren skal være i nettverket til en bedrift, med totalt sju maskiner. På maskinen er det innstalert programmet MAB fra Bleken Data, som skal holde orden på kunder og ustyr som er på reperasjon, og lage fakturaer og felles-ordre-database.

Lenke til kommentar

Du har jo også windows sin terminal server eller novell sin, men vi tar for oss windows sin.

Her har du en server som alle ansatte logger seg på denne maskinen med dumklienter (dumbclients). Dumklienter er maskiner som ikke er serlig bra og kjører windows herifra logger de seg på serveren via et program på windows som gjør at du kan logge deg på andre masiner lokalt og / eller eksternt.

Lenke til kommentar
Du har jo også windows sin terminal server eller novell sin, men vi tar for oss windows sin.

Her har du en server som alle ansatte logger seg på denne maskinen med dumklienter (dumbclients). Dumklienter er maskiner som ikke er serlig bra og kjører windows herifra logger de seg på serveren via et program på windows som gjør at du kan logge deg på andre masiner lokalt og / eller eksternt.

7246226[/snapback]

 

Takk!

 

Klienter er jo små bokser uten noen programvare nesten, kun og starte opp og logge seg på serveren sant?

 

Men tror ikke jeg skal bruke klienter i svaret på oppgaven, da det står i oppgaveteksten at hver ansatt skal ha egen PC. PC og klient blir jo to forskjellige ting sant?

Lenke til kommentar

Det er helt vanlige servere, bare at de har ett annet kabinett etter det jeg har erfart. Har ett hovedkort, cpu, minne, psu, HD, NIC og forskjellige program som alle andre servere.

 

Eneste forskjellen er at de ofta kalles rackservere, blir vel noe sånt som stativserver på norsk.

 

Grunnen til at de lager de slik er vel for å spare plass, og få det mer organisert tenker jeg.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...