Gå til innhold

Beskytte ekstern harddisk mot bruk på andre PCer?


John P.

Anbefalte innlegg

Det jeg egentlig lurer på, er hvorfor det ikke er en innebygget del av Windows at man kan (passord)beskytte en ekstern harddisk slik at den kun kan brukes av den maskinen den "tilhører".

 

Men nå er det vel ikke sånn(?), så det jeg ønsker, er et program som:

 

Beskytter harddisken, gjerne med passord, men uansett på en slik måte at man ikke trenger å skrive inn passord hver gang man vil åpne en mappe på disken; disken skulle være helt fritt tilgjengelig på akkurat denne maskinen (kanskje etter at man har skrevet inn passord én gang), men dersom man koblet den til en annen bærbar eller stasjonær, skulle disken være stengt for tilgang.

 

Er noe sånt mulig? Finnes det?

 

Har sett litt på Folder Lock etc., men det virker som man da må gjennom en passord/åpne prosess for å få tilgang på filene sine. Jeg vil at hele disken skal være fritt tilgjengeligmin maskin, men ingen andre maskiner.

 

For sånn det er nå, har jeg jo passord for å logge på Windows, men hva er vitsen med det dersom hvem som helst kan koble harddisken til sin PC og hente ut alle dataene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjerne få forklare hvorfor det skal være mer "dynamisk" (hva mener du med det?) og kraftigere i Linux enn det truecrypt er i Windows. Og det er så vidt jeg vet ingen naturlov som sier at alt som støttes på kernel nivå er raskere heller, men akkurat der er jeg ikke særlig kunnskapsrik.

 

Truecrypt på windows: 50 MB/s on-the-fly kryptering til 256 bit Twofish med 20-30% CPU-bruk her.

 

Edit: Jeg skreiv AES, men det var egentlig Twofish.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Takk for forslag. Får ta en titt på dem.

 

Det jeg vel skulle ønske, var at det hadde vært en innebygget funksjon i eksterne harddisker (ja kanskje interne også for den saks skyld) som - dersom man valgte å kjøre den funksjonen - ville lage et 'snapshot' av hardwaren i maskinen, og bare fungere med den maskinen. Omtrent som Windows aktivering. Men i tillegg et passord selvsagt. Slik at dersom man byttet ut hardware kunne man kjøre prosessen på nytt og oppdatere harddisken med det nye maskin-oppsettet.

 

Men at man ikke behøvde å skrive inn passord hver gang man skulle bruke en mappe på den disken, men at man var 'logget på' harddisken, og at dersom man fysisk koblet den fra og til igjen, måtte man logge på på nytt - selv om maskinvaren 'stemte'.

 

Ja - noe i den duren ihvertfall. Synes det er rart at det ikke er innebygget noe sånt, all den tid det sikkert er mange der ute med eksterne harddisker og innhold de gjerne skulle sett at andre ikke fikk tak i så enkelt som det er i dag.

 

Gratis forslag til software/hardware produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...