Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slettet


clown

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kommer kanskje litt seint men håpe det kan hjelpe, den er hentet fra lov om bilsalg fra forbrukerloven.

 

Ved salg av nye biler vil omlevering i en del tilfeller kunne være et alternativ til reparasjon av mangler ved bilen. Stort sett vil imidlertid selgerens kostnader ved omlevering av en ny tilsvarende bil være vesentlig høyere enn reparasjonskostnadene. Dette innebærer at forbrukeren normalt ikke kan forlange en ny bil, men må akseptere at selgeren reparerer mangelen.

 

Bare to reparasjonsforsøk

Reparasjon av mangler skal som tidligere skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid. Som en presisering av kravet ”uten vesentlig ulempe” er det innført en bestemmelse om at selgeren som hovedregel ikke rett til mer enn to reparasjonsforsøk for samme mangel. Dette gjelder uansett om det er kjøperen som krever, eller selgeren som tilbyr reparasjon. Unntaksvis vil selgeren ha rett til flere reparasjonsforsøk hvis det foreligger særlige grunner, f.eks. hvis feilen er uvanlig vanskelig å finne/reparere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lik problem for et år siden.

Bmw forhandler, kjøpte 116I helt ny og det har vært mange småfeil med bilen. i ngen store katastofale men slika t bilen har vært inne til reparasjon 8ganger iløpet av 9mnd. De greide ikke til slutt å fikse småfusking som forekom iblandt. Utrolig irriterende på en hetl ny bil.

 

Jeg krevede omlevering av bilen noe de ikke ville selvsagt.

siden jeg var medlem i NAf tok jeg kontakt med NAf advokat og rådførte meg der.

Hun mente at jeg hadde god grunn til sak og hun skrev(ikke jeg viktig) 2 brev til de om dette. De tok det ikke i betraktning og vi gikk til forliksrådet.

der ble vi enige om omlevering.

 

NAF medlemskap = 400kr

Avgift for forliksrådet ca500kr.

Det er alt jeg måtte betale og fikk en helt ny bil etter 1 år.

 

Når jeg snakket med selgeren om omlevering ble jeg ikke tatt seriøst.

Når advokaten skrev brevet var det helt annen og seriøs tone.

I forliksrådet var de snille som et lam for jeg hadde rett.

 

rådet mitt. snakk med advokat, koster lite og et brev fra de veier myyyee mer enn dine tusen ord og du har kjøpsloven på din side slik jeg også hadde det.

I mellomtiden kjører du den bilen du har selvsagt.

 

 

 

Kommer kanskje litt seint men håpe det kan hjelpe, den er hentet fra lov om bilsalg fra forbrukerloven.

 

Ved salg av nye biler vil omlevering i en del tilfeller kunne være et alternativ til reparasjon av mangler ved bilen. Stort sett vil imidlertid selgerens kostnader ved omlevering av en ny tilsvarende bil være vesentlig høyere enn reparasjonskostnadene. Dette innebærer at forbrukeren normalt ikke kan forlange en ny bil, men må akseptere at selgeren reparerer mangelen.

 

Bare to reparasjonsforsøk

Reparasjon av mangler skal som tidligere skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid. Som en presisering av kravet ”uten vesentlig ulempe” er det innført en bestemmelse om at selgeren som hovedregel ikke rett til mer enn to reparasjonsforsøk for samme mangel. Dette gjelder uansett om det er kjøperen som krever, eller selgeren som tilbyr reparasjon. Unntaksvis vil selgeren ha rett til flere reparasjonsforsøk hvis det foreligger særlige grunner, f.eks. hvis feilen er uvanlig vanskelig å finne/reparere.

7383766[/snapback]

Endret av slimer
Lenke til kommentar
...og du har kjøpsloven på din side slik jeg også hadde det.

 

 

Forbrukerkjøps loven. det er viktig om du skal bla opp om dette selv.

 

Kjøpsloven gjelder bedrift til bedrift

Forbrukerkjøpsloven gjelder bedrift til forbruker.

 

De aviker noe ihenhold til nettop dette med mangler og feil.

 

ellers stemmer allt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...