Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan kan man undersøke om en port er åpen?


Anbefalte innlegg

Hvis man ikke har tilgang til routeren, kan man da undersøke om en port er åpen.

 

Bor på et studenthjem, og vi har proxy. Vil derfor vite hvilke porter som er åpne på nettverket, slik at jeg kan øke nedlastingshastigheten min.

 

Jeg må vite om port 80 er åpen

 

Edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porter innenifra er vel helt irrelevant?

De åpnes og lukkes etterhvert som programmer bruker dem.

Du kan lett se hvilke porter som er åpne ved å bruke netstat i et kommandovindu (start -> kjør -> cmd)

 

Fra et sikkerhetsperspektiv så er det porter som er åpne fra utsiden til din maskin som er interessante.

Lenke til kommentar

Du kan se etter "connection refused" meldinger. Hvis en server ikke er bak en firewall, vil den aktivt avslå tilkoblinger på porter som den ikke har noen tjenester på.

 

Hvis en port er blokkert utgående, så skal ikke firewallen din sende RST-pakker (dvs aktiv avslå tilkoblinger på vegne av en annen server).

 

prøv feks: telnet www.uio.no 21 -- hvis p. 21 er åpen utgående, så vil du her få "connection refused", hvis den er blokkert vil du få "connection timed out".

 

Hvis du gjør det samme med p80, så vil du bli tilkoblet, for alle nesten webservere, inkl. UiO sin, serverer websider via port 80. Det betyr også at, hvis ikke de har satt opp en proxy, så har du tilgang til p80 utgående, for du kan feks lese det her, som står på weben :) Hvis de har satt opp en gjennomsiktig proxy, så vil du først merke det når du sender noe som ikke er HTTP over port 80, da vil ikke torrentene dine komme langt. Alternativt så kan du finne det ut med en sånn side som viser IP'en din (www.ipchicken.com). Hvis den er lik som IPen til maskinen din, eller public-IPen til routeren din hvis du har en egen router, så er det ingen proxy i veien, og da kan du bruke p80 som du vil (hvis ikke de har en sånn veldig avansert firewall da).

 

Det finnes også noen andre tjenester som en server kan ha åpne, men den telnet-metoden funker for mange porter. Du kan jo også prøve forskjellige servere, men mange bare overser tilkoblingspakkene dine sånn at du får "timed out" uansett.

 

Det du gjør her er noe som kalles port scanning, og det brukes en del i forbindelse med hacking, da selvfølgelig med formål å kartlegge portene på serveren. Derfor kan det gå noen alarmer hvis du gjør det alt for mye ;)

Lenke til kommentar

Ørliten bump her, men jeg sliter med det samme. Har prøvd det som har blitt sagt her i tråden, men finner ikke noen åpne porter uansett. Utorrent krangler skikkelig med meg akkurat nå angående porter og uansett hvilken port jeg velger så får jeg error. Merkelig nok så hadde jeg ikke dette problemet tidligere i uka som har gått så jeg mistenker at husverten må ha funnet på noe lurt(eller kanskjeISP?).

 

Er det noen andre måter man kan finne åpne porter på? Har sett litt på guider angående statisk ip og port forwarding, men siden husverten også må ha en statisk ip virker ikke det særlig attraktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...