Gå til innhold

Hjelp til lys i pære


Anbefalte innlegg

Hjelp jeg får ikke lys i pæra på kjøkkenvifta. :cry:

 

Min fra før adekvate matlaging har ikke blitt så mye bedre av å måtte lage mat i mørke. En vakker dag da jeg sto på kjøkkenet sa det poff idet jeg skrudde på lyset. Skrudde ut pærene og konstaterte at de var begge to røket.

I tillegg la jeg merke til to små svi flekker i plastsokkelen.

Kjøpte så nye pærer men det blir fortsatt ikke lys...

 

Vifta går som normalt så det er strøm frem til den iværtfall. Det er sånn normal kjøkkenvifte over ovnen som alle har...med 2 lyspærer i :)

 

Hva kan jeg sjekke selv før jeg ringer eletriker?

Tenkte jeg kunne måle strømmen i ledningene, men hva skal jeg stille multimeteret på og jeg må vel også bryte strømkretsen for å få det tli?

 

Grandis til den som finner ut hva som er galt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du først kan gjøre er og måle om det er spenning i lys-sokkelen.

jeg vet ikke hvor mye peiling du har, men i hvertfall vær forsiktig! strøm og slikt er ikke noe og leke med....

det og måle strøm blir nok litt tungvint, da må du klippe ledninger osv.

og jeg tror ikke du trenger en elektrikker til dette, tror du heller må levere den til rep. el. lignende ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg kasta embalasjen til pærene, så er ikke 100% sikker på hvilken spenning de skal ha.

 

Målte heller ingen spenning i lampesokkelen. Det må nesten være en trafo inne der en plass da eller? Jeg tenkter på at siden vifta går som normalt på 230V, er jo bare ett støpsel til begge delene.

 

 

La til ett bilde som viser svimerkene i sokkelen.

Lenke til kommentar

Spenning i sokkelen? Still inn på V(volt) så begynner ein alltid på det høgaste alternativet på måleutstyret, for å ikkje øydelegge dette. Så stiller du ned til du ser ka spenninga er på.

 

Måle straumen kan bli ei utfordring. Dersom der ikkje er lys i pærene vil eg tru at der ikkje er noko straum(A) i dei. For at der skal vere straum må kretsen vere i orden. Dvs der er ikkje straum i ledningane uten at pæra er satt i. Kretsen må gå frå plus til minus.

 

Står ikkje ka pære du skal ha i sokkelen, eller nokon anna plass?

 

Straumstyrken kan målast utan å koble seg inn i kretsen, men dette krev utstyr dei fleste ikkje har. Ampermeter med ei "klo" som du held rundt ledninga. Men ikkje lys, ikkje straum...

Endret av _andreash_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...