Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med enkelt nettverk mellom to maskiner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har satt opp et nettverk mellom min gamle maskin og min nye maskin.

Forbindelsen mellom pcene er via en switch (av type Netgear kjøpt på elkjøp) som er koblet til adsl-modemet (Speedtouch fra telenor). Dvs maskinene er koblet til switchen.

Problemet er at jeg ikke får tilgang til den gamle maskinen (som har xp home) fra den nye (som har xp proffessional), mens motsatt går det helt fint. Får opp en feilmelding (se vedlegg) som sier at nettverksstien eksisterer ikke.

Begge tilhører samme arbeidsgruppe, jeg har delt ut mapper og sørget for at maskinene har forskjellige navn.

Jeg er også logget på begge maskinene under samme brukernavn (har prøvd uten brukernavn og med forskjellige brukernavn)

"Bruk enkel fildeling" under mappealternativer i utforsker er valgt.

Når jeg pinger ip-adressen så funker det og så det er ikke problemer med nettverkskortet (integrert på hovedkort) skulle jeg tro.

Nettverket er installert ved hjelp av nettverksveiviseren i XP.

 

Noen som har vært borti dette eller som har tips hvordan dette kan løses? Det er rart at jeg bare får kontakt den ene veien. Dessuten får jeg opp maskinen i utforsker, men får altså feilmelding når jeg skal gå inn på den.

 

Jeg er forholdsvis ny med dette som har med nettverk å gjøre så løsningen på dette problemet er kanskje enkelt...

 

PÅ forhånd takk

post-77260-1162600178_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være så enkelt som å aktivere gjestekontoen. Det er lenge siden jeg har vært på en xp home versjon, men dersom det er slik det er i pro kan du gjøre dette fra kontrollpanelet. Nærmere bestemt administrative verktøy > Datamaskinbehandling > lokale brukere og grupper > brukere > høyreklikk på gjest > velg egenskaper > ta bort haken på "kontoen er deaktivert" dersom den er der.

 

Kan også anbefale deg å lese stickyen i denne delen av forumet for mer info og andre løsninger.

Lenke til kommentar
Det kan være så enkelt som å aktivere gjestekontoen. Det er lenge siden jeg har vært på en xp home versjon, men dersom det er slik det er i pro kan du gjøre dette fra kontrollpanelet. Nærmere bestemt administrative verktøy > Datamaskinbehandling > lokale brukere og grupper > brukere > høyreklikk på gjest > velg egenskaper > ta bort haken på "kontoen er deaktivert" dersom den er der.

 

Kan også anbefale deg å lese stickyen i denne delen av forumet for mer info og andre løsninger.

7214463[/snapback]

 

Heisann takk for tipset, men det hjalp dessverre ikke. Har lest gjennom stickyen men fant ikke noe som hjalp meg videre. Skal lese igjennom en gang til

 

By the way, fant det ut nå tror jeg. Nortons firewall var slått på :blush: enkelt og greit. . . :cry:

Endret av tommleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...