Gå til innhold

Innkjøp av ny storskjerm


Marcelo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal nå gå til innkjøp av en storskjerm, men er ennå ikke sikker på hvilken jeg skal kjøpe, har sett på 3 forskjellige skjermer, 1 pioner 42"plasma til 20 000kr på expert, en 42"samsung til 22 000kr på expert og en 50" tommer pioner til 26 500kr på expert. Alle disse er plasma, men jeg kunne og tenkt meg en lcd skjerm, men vett ikke hvor jeg skal se etter. Jeg skal bruke Storskjermen i stuen sammen med en mediasenter pc, skal brukes til surfing, litt spill og til mye mye filmer. Den skal og brukes til å spille litt på konsoller iallefall nintendo wii og ps3.

 

noen som har noen tips til meg om hvilke skjermer som egner seg best til mitt bruk??

ha det beste av bildekvalitet i og med at jeg investerer mange tusener i dette her.

 

takker for alle svar

 

Mvh Marcelo

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Først vil jeg si at generelt er LCD best hvis skjermen skal brukes til PC og spillkonsoller. Man bør også ha noe som heter 1:1 pixelmapping for å få skarpt bilde fra PC, det er slik at man har samme oppløsning på skjermen som PC kan gi ut. Vanligste på LCD er 1366x768 pixler, en del skjermer kan da kjøre 1:1 pixelmapping på 1360x768 pixler, mister da 3 på hver side som er ubetydelig.

 

Plasma er best når det gjelder kontraster og detaljer i mørke områder på film, så ser du mest film i mørke omgivelser vil plasma gi best bilde der.

Kan være fare for fastbrenning av logoer og lignende som står stille på en plasmaskjerm.

LCD er bedre i dagslys grunnet lysstyrke og mindre problemer med reflekser.

 

Når det gjelder innganger bør du ha 2HDMI eller 1 HDMI og 1 DVI slik at du har mulighet til å tilkoble PC og DVD spiller samtidig.

 

Er ikke et enkelt valg du har begitt deg ut på, jeg gikk å kikket i flere måneder og vurderte frem og tilbake mellom plasma og LCD.

Jeg endte med å kjøpe den billigste LCD på 40" jeg fant som hadde 2 digitale innganger og 1:1 pixelmapping.

Er mye som skjer fremover med bildeformater, nye digitale sendinger osv. Så jeg slår meg til ro med denne et par år, før den havner på soverommet :D

 

Anbefaler å registrere deg på AVforum å søke litt rundt der. Masse folk med erfaringer på det meste av skjermer. Egne kategorier for TV der.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Veldig bra svar fra Nettulf der, og jeg endte med å gjøre akkurat det samme.

 

Kjøpte meg en V7 LTV40DA(bruker samsung teknologi), som jeg er knallfornøyd med. Testet den hjemme mot sony KDL40V2000AEP som koster over dobbelt så mye. Sony'en hadde bedre bilde på analoge kabeltv signaler, men ellers var bildet omtrent helt likt på DVD og konsoller(gamecube/x360). Derimot var V7 TVen langt bedre til PC bruk, har flere innganger(mangler HDMI, men har DVI m/HDCP) og er enklere i bruk. Lydkvaliteten i de innebygde høytalerne er faktisk bedre på V7.

 

Plasma anbefalles ikke til PC bruk, da det fort blir litt uskarpt. Men pass på at du får en LCD som støtter 1:1, er langt ifra alle som gjør det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...