Gå til innhold

Kjøre Lastebil som sommerjobb. (og ta lappen)


Anbefalte innlegg

Hei jeg blir 18 på nyåret og lurer på og ta lappen klasse C (hvis det er mulig når man er 18?)

 

Så jeg lurte på hva den kostet (mener å ha lest 25 000- 30 000)

Noen arbeidssteder som betaler lappen for deg?

 

Tenkte på jobber som:

 

Transport, Septik, Avfall og lignende.

 

Tjener man mye som septikfører/dasstømmer og hvilken klasse er bilen?

 

Hvor kan jeg eks ta intensivkurs?

Endret av Ducklink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik var det før, ja, Redline. Nå er det 18 på C1, C1E, C og CE.

7240050[/snapback]

Jepp, jeg sjekket det nå på lovdata.no.

Hvis bilen er underlagt kjøre- og hviletid, så må man være 21 for C og CE. Skal finne link.

"a) for kjøretøyer, eventuelt innbefattet tilhengere eller semitilhengere, med en største tillate totalvekt på høyst 75, tonn, 18 år.

b) for andre kjøretøyer (altså tyngre enn 7,5 tonn):

- 21 år.

- 18 år, forutsatt at vedkommende er innehaver av et eksamensbevis for fullført yrkesopplæring for førere av kjøretøyer i godstransport på vei, godkjent av en av medlemsstatene og i samsvar med Fellesskapets regler om minstekrav til opplæring av førere av veitransportkjøretøyer."

Endret av Redline
Lenke til kommentar

det er 18 på klasse C og CE. Det vil si at du kan ta lappen og kjøre, hvis du ikke er underlagt kjøre/hviletid (ferdskriver). I farta mener jeg å huske at distribusjon etter fastsatt rute maks 50km radius fra startsted ikke er underlagt. Ellers så er vel all kjøring med betaling underlagt bestemmelsene. Hvis du vil være sikker så ringer du bare en kjøreskole.

 

Husk at detfort koster litt penger å ta lappen, kjøretimene er vel ca dobbelt så dyre som bil, og siden du har lite kjøreerfaring kan det fort gå noen av de. De er MYE strengere på oppkjøring til et tungt kjøretøy (ansvaret som sjåfør er jo mye større, det samme er konsekvensene av feil).

 

Teorien er ikke vanskelig, men mye mer omfattene en for bil (lastberegning, ruteplanlegging, oppbygging av bremser, motor osvosv). Glattkjøring koster også fort noen tusenlapper (men er veldig veldig gøy).

 

Jeg fikk selv klasse C i forsvaret, etter de nye reglene med sivil kjørelærer og oppkjøring hos biltilsynet. Liker du å kjøre bil så er ikke nok ingen dum sommerjobb-ide, men hvis du tar lappen kun for en sommerjobb bør du vurdere kostnadene mot lønn. Kan godt hende du ikke tjener så mye den første sommeren når du tenker på hvor mye penger du har brukt på lappen.

Lenke til kommentar
I farta mener jeg å huske at distribusjon etter fastsatt rute maks 50km radius fra startsted ikke er underlagt

7252984[/snapback]

50km stemmer bra, da er man altså ikke underlagt kjøre- og hviletid.

 

Får vel høre litt rundt, men hvilken isfabrikant ga bfisk gratis c1

7254098[/snapback]

Diplom-Is.

Endret av Redline
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lastebillappen har steget utrolig mye i pris sisste årene. siste jeg hørte var rundt 50000 i sørnorge, dvs kan regne med ca. 40000 i nordnorge.

 

og før du blir 21 kan du som sagt kun kjøre 50km radius fra firmaet du jobber for, med visse unntak som f.eks. å kjøre lastebilscene. dette passer jo fint med arbeid som søppeltømmer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...