Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

er quattro og syncro det samme?


apegryn

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg sier Passat med femmer fra 80 tallet er at jeg ikke har sett\kan huske at Passat med firer kom med syncro før 88. Og ja, det finnes mange utgaver av quattro på biler med langstilt motor, f.eks med eller uten sperre foran og bak.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg har lest på nettet skal den ha samme type system som golf2\3 og passat 3\4, viskosekobling. Jeg tror den trekker på bakhjula og forhjula hjelper til ved spinning(omvendt av golf\passat) siden caravelle er bakhjulstrekker\hekkmotor, men dette er bare noe jeg tror ;)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Stemmer ganske bra trra. Jeg har en 90' Caravelle 1,6 syncro. Den trekker 100% bak og overfører kraft forover via viskosekoblingen. Det behøver ikke være videre forskjell i hastighet foran/bak for å få kraft forover. Syncroen "sperrer" veldig bra mellom foran og bak, i motsetning til enkelte elektroniske systemer. Faktisk sperrer den såpass mye at bilen ruller litt tregt ved brå sving.

 

For en stund siden skrev jeg en test av SsangYoung Rexton II. Jeg prøvde ut både Rexton II og Caravellen min i et sandtak. Caravellen klatret betydelig bedre enn Rexton II. Dette var ene og alene pga at det elektroniske innslaget av framhjulstrekken på Rexton II var for tregt. Bilen rakk å begynne å spinne seg ned bak før framhjulstrekken slo inn. Dette vil du aldri oppleve med en gammel syncro. Der skjer kraftoverføringen momentant og med såpass stor kraft at i alle fall Caravellen min kunne klatre opp en bratt kant med forhjulene på asfalt og bakhjulene på is.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...