Gå til innhold

trenger "lightweight software"


Anbefalte innlegg

har et lite hobbyprosjekt på gang. det er en gammel pc som ikke har all verdens specs, men som skal brukes til litt sånn surfing og sånn, i tillegg til det viktigste: jeg skal lære meg litt mer gnu/linux enn bare gnome som jeg fikler med om dagene.

 

planlegger å lage maskinen så "lett" som overhodet mulig. målet er å få en gammel PII (ca 250MHz/256Mb/10Gb) til å funke greit til vanlige internettoppgaver. tenkte å ta utgangspunkt i ubuntu eller debian (siden det er ubuntu (desktop) og debian (server) jeg bruker til daglig) og strippe det så mye som overhodet mulig. skal installere:

 

- desktop: fluxbox eller openbox?? eller andre?

- browser: dillo kanskje? eller epiphany?

- mailleser: thunderbird/eudora er vel rimelig tunge både når det gjelder minne og prosessor. vet at det går an å bruke mutt/pine, men vil kanskje ha en grafisk en. har hørt om sylpheed (?). noen som vet noe om/har prøvd denne?

 

tenkte å begynne der, dette er jo tross alt hovedfunksjonene til maskinen. noen som har noen tips eller har prøvd noe sånt før?

 

jeg vil kanskje også spille musikk på den etterhvert. xmms krever vel ikke all verden. andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold nautilus langt unna dette, nautilus er alt for tung.

WM: Openbox, PekWM... Evt. Fvwm om du har lyst. IceWM kunne også vært et flott alternativ.

Filbehandler: Øh, GUI? Rox.

Mail: Hmmm. Jeg vil nesten si mutt e.l., men ellers er vel sylpheed en mulighet, ja.

Surfing: Epiphany kunne jo vært en mulighet, prøv! Ellers har du dillo, evt. links2 -g (evt. w3m)...

Til musikk ville jeg holdt det lett... mplayer/cplay eller MPD. Med MPD er du GUI-løs om du ønsker - bruk mpc/ncmpc om du ikke ønsker GUI, bruk gmpc om du gjør det. Jeg bruker tastaturet til å styre musikk uten å åpne noen frontend i det hele tatt, og det er jo ganske "lett"?

IM blir vel fort Gaim... mplayer tar seg som nevnt av video.

Lenke til kommentar
Nettleser: Kazehakase
du burde bruke "Skipstone"

aldri hørt om noen av disse. etter å ha lest litt, ser kazehakase veldig ut som den er japansk.... må vel testes ut. skipstone ser slettes ikke så verst ut. ingen som har prøvd dillo? veeeldig lett, men ikke java o.l så den er litt begrenset.

 

det blir nok flux, sylpheed, rox og xmms jeg går for på de øvrige. får se om tiden strekker til å starte i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...