Gå til innhold

restarte eller skru av mange askiner over nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet om noen programmer (eller måter å skripte på) som gjør at en enkelt kan skru av mange maskiner over et nettverk samtidig?

7192150[/snapback]

Et kjapt søk på google fant dettte... http://www.gold-software.com/download1535.html

7192170[/snapback]

 

såvidt jeg kan se går det på en og en maskin over nettverket. Jeg er ute etter et program som tar flere maskiner samtidig

Lenke til kommentar

Hvilket miljø er dette snakk om?

 

I windows kan man bruke shutdown /s /t:15 /m \\datamaskin

 

I linux kan man gjøre tilsvarende med ssh datamaskin poweroff

 

Begge disse er enkle å skripte med for-kommando og ei fil med liste over maskiner (eksakt syntaks avhenger av miljøet ditt).

 

I et virtuelt miljø kan du ta det feks vmware-cmd.

 

For å slå på maskiner kan du bruke WOL dersom du har utstyr som støtter dette (men det var vel ikke det du lurte på). ;)

Endret av wsp
Lenke til kommentar
Hvilket miljø er dette snakk om?

 

I windows kan man bruke shutdown /s /t:15 /m \\datamaskin

 

I linux kan man gjøre tilsvarende med ssh datamaskin poweroff

 

Begge disse er enkle å skripte med for-kommando og ei fil med liste over maskiner (eksakt syntaks avhenger av miljøet ditt).

 

I et virtuelt miljø kan du ta det feks vmware-cmd.

 

For å slå på maskiner kan du bruke WOL dersom du har utstyr som støtter dette (men det var vel ikke det du lurte på). ;)

7197763[/snapback]

 

istedenfr å bruke maskinnavn kan en da bruke ip-adresser som for eksempel blir lest inn fra en teks-fil?

 

sitter på et nettverk med cirka 150 maskiner som alle har xp sp2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Jeg har prøvd denne selv men får den ikke til..

kan tenke det har noe med rettigheter. Hvordan setter man opp det .?

7898153[/snapback]

 

Må ha rettigheter ja. Kommandoen fungerer greit når en er i domene.

7898218[/snapback]

 

Ok :) testet det bare i workgroup..

Vet du også hvilken gruppe en må tilhøre.? local admin kansje?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ok :)  testet det bare i workgroup..

Vet du også hvilken gruppe en må tilhøre.? local admin kansje?

7898253[/snapback]

 

 

En må være administrator for å kunne kjøre shutdown fra remote ja...

 

 

I arbeidsgruppe så må du få autentisert deg med brukernavn og passord før du får kjørt shutdown. Prøv med noe alla dette:

net use \\10.10.10.10\IPC$ <passord> /user:administrator

 

Har ikke testet den selv, men jeg bruker i hvertfall å autentisere meg mot IPC$ før jeg skal kjøre en restart av maskinene jeg har i arbeidsgruppe.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjør denne kommandoen (Se under) fra en DC i det aktuelle domain'et (Via schedulert task med DA rettigheter)

 

C:\PSTools\psshutdown.exe -c -f -k -m "PCen skrus av om 5 minutter!" -t 300 @C:\PSTools\pc.txt

 

Her benyttes ett av verktøyene i Sysinternal tools (Psshutdown) og en melding om at Pc'n din skrus av om 5 minutter dukker opp på alle monitorer tilhørende PC'ene som ligger inne i filen pc.txt. Innholdet i pc.txt kan f.eks. være en dump(export) fra AD OUen(e) som innholder de Pc'er som skal slås av.

 

Kommandoen kan også kanselleres av brukeren via pop-up vinduet som dukker opp - hvis bruker skulle være tilstede og det ikke passer at Pc slås av.

 

På XP så må (tror jeg ) den lokale firewallen være slått av eller en egen regel må være laget for at kommandoen skal få lov til å eksekveres på den lokale Pc'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...