Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hva risikerer man ved å utebli fra rep-tjeneste?


Tokse

Anbefalte innlegg

hva risikerer man ved å utebli fra rep-tjeneste? Når man er innkalt til rep-tjeneste i Heimevernet i desember og Vernepliktsverket har en søknadsfrist i august for å søke om å slippe hvis man er student. Hvis man har glemt søknadsfristen og ikke møter, hvilke konsekvenser får det? Hørte i nyhetene at det var dårlig oppmøte på disse heimevernøvelsene...

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner spørsmål og svar her: http://www.mil.no/felles/vpv/start/faktabi...tek/vpv_sos/hv/

 

"- Hva skjer hvis jeg ikke møter til innkalt øvelse?

Dersom du unnlater å møte til Heimvernstjeneste vil du bli kontaktet per telefon på oppmøtedagen og avkrevd en skriftlig forklaring på hvorfor du ikke har møtt. Avhengig av årsaken og eventuell dokumentasjon vil saken bli fulgt opp av Vernepliktsverket, assistert av militærpoliti og/eller sivilt politi. I ytterste konsekvens vil fraværet bli straffeforfulgt."

 

Hvorvidt dette praktisieres kan nok variere fra politidistrikt til politidistrikt men du kan forvente en reaksjon på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
hva risikerer man ved å utebli fra rep-tjeneste? Når man er innkalt til rep-tjeneste i Heimevernet i desember og Vernepliktsverket har en søknadsfrist i august for å søke om å slippe hvis man er student. Hvis man har glemt søknadsfristen og ikke møter, hvilke konsekvenser får det? Hørte i nyhetene at det var dårlig oppmøte på disse heimevernøvelsene...

7189796[/snapback]

Er det virkelig så brysomt å møte opp at du vil risikere fengsel for det?

Lenke til kommentar
hva risikerer man ved å utebli fra rep-tjeneste? Når man er innkalt til rep-tjeneste i Heimevernet i desember og Vernepliktsverket har en søknadsfrist i august for å søke om å slippe hvis man er student. Hvis man har glemt søknadsfristen og ikke møter, hvilke konsekvenser får det? Hørte i nyhetene at det var dårlig oppmøte på disse heimevernøvelsene...

7189796[/snapback]

Er det virkelig så brysomt å møte opp at du vil risikere fengsel for det?

7199914[/snapback]

Jeg er student og har eksamen like etter. Første gang jeg leste det elendige brevet så jeg ikke det med liten skrift om at søknadfristen for utsettelse var så mange måneder før øvelsen. Det står også at de ikke vurderer søknader etter fristen hvis søknadsgrunnlaget ikke innebærer en endring som har skjedd etter fristen. Eksamen er tross alt ganske viktig. Kanskje jeg får ta en tur til legen...

Lenke til kommentar
hva risikerer man ved å utebli fra rep-tjeneste? Når man er innkalt til rep-tjeneste i Heimevernet i desember og Vernepliktsverket har en søknadsfrist i august for å søke om å slippe hvis man er student. Hvis man har glemt søknadsfristen og ikke møter, hvilke konsekvenser får det? Hørte i nyhetene at det var dårlig oppmøte på disse heimevernøvelsene...

7189796[/snapback]

 

 

Sannsynligvis ingenting. Du blir sikkert kontaktet av militæret som lurer på hvorfor du ikke har møtt opp.

 

Også får du ny innkalling til rep øvelse en gang i fremtiden, kanskje...

 

 

Du skal være maksimalt uheldig dersom du får noe straff for det.

 

 

Selv lot jeg være å møte opp til førstegangstjenesten. Fikk et par telefoner fra militæret der de truet med politi og fengsel og bla bla bla... Et par uker senere fikk jeg beskjed om at jeg var blitt fritatt fra tjeneste :w00t:

Lenke til kommentar
Da må du ha vært sinnsykt heldig. Leste på Lovdata om en som fikk litt over 1 mnd fengsel og 6000 i bot for å unngå oppmøte.

7205450[/snapback]

 

 

....bedre å være 1 måned i fengsel enn 12 måneder i militæret, det er jo som et fengsel det også.

7206337[/snapback]

.. Bortsett fra at du ikke får det på rullebladet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Tja, ble det ikke nylig satt som standard at skulking av førstegangstjenesten kun medfører betinget fengel (og muligens bot)? Selvsagt tullete å nekte og risikere straff, når alt du trenger er å syte litt på sesjon for å slippe unna. Noe sent for trådstarter nå, dessverre. :)

 

Edit: Joda, 14 dager betinget: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=122762

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...