Gå til innhold

bruke monitor til defekt laptop


Anbefalte innlegg

hei.

 

min gamle laptop har tatt kvelden, men skjermen fungerer. Noen her som vet om det er mulig eller åssen jeg kan få brukt kun skjermen til den defekte laptopen som en etra skjerm til den nye laptopen.

 

har skrudd fra hverandre den defekte laptopen, og fra monitoren så er det 2 ledninger, etter min mening så må det jo være mulig å få lagd en kobling til disse ledningen, slik at skjermen kan brukes videre.

 

er jeg helt på bærtur??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lar seg gjøre, men er ikke enkelt.

Det blir tatt opp her http://forums.bit-tech.net/showthread.php?...ight=laptop+lcd

Les litt ut i tråden så får du utfyllende info om hvordan det gjøres, men et par ting som bør nevnes er at du trenger mer enn grunnleggende kunnskaper om elektronikk og lodding, og det kommer helt ann på skjermen om du kan få tak i pinout.

 

For å si det enkelt, så trenger du et gammelt skjermkort med "VFD connector", pinout til LCD'en og en strømforsyning til bakgrunnslyset. Men så kommer problemet å få koblet dette til en laptop igjen (tviler på at du finner kort til laptop med "VFD-connector"). En annen løsning, som krever gode kunnskaper om elektronikk, er at du kan kjøpe en mikrokontroller og lage en converter fra LCD skjermen til VGA/DVI. (Noe som heller ikke er allverdens billig).

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det er interfacet for eldre LCDer oftest ganske likt VGA, den eneste forskjellen er at data sendes digitalt i stedet for analogt over 24 datalinjer (8 bit for hver farge). Jeg tror de trenger bitklokke i tillegg til VSYNC og HSYNC men dette er jeg ikke sikker på. Nyere skjermer bruker LVDS-interface, noe som det ikke er praktisk å jobbe med direkte. I skjermene er det en chip som gjør LVDS om til samme type signal som eldre skjermer brukte, 24 bits RGB og syncer. På hovedkortet eller inni grafikkchipen i laptopen er det en chip som gjør 24 bits RGB + sync om til LVDS, så LVDS brukes bare for å kunne overføre signaler med høy båndbredde over kabel, interfacet er egentlig helt likt den gamle typen. Dette er ting jeg har tenkt meg frem til, støttet av diverse datablader jeg har lest, og bør tas med en klype salt.

 

Edit: den gamle typen interface kalles vanligvis TTL interface. Her er et datablad til en LVDS-transmitter, det kan sikkert forklare ting bedre enn jeg kan: http://www.national.com/ds/DS/DS90C383.pdf

 

 

A.M.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...