Gå til innhold

Skjerpet lisenskrav for Office


Anbefalte innlegg

Fra januar, når Office 2007 slippes, blir dette ennå strengere. Da kan du heller ikke laste ned kritiske sikkerhetsoppdateringer dersom du ikke har gyldig Office-lisens.

Noen som vet om OGA vil bli aktivert på eldre versjoner som f.eks. Office XP og 2003?

 

Edit: skriveleif

7184615[/snapback]

 

Oi, dette overså jeg, ikke bra i det hele tatt, ansvarsløst av MS i mine øyne, dette går utover mange fler enn bare de som kopierer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det er virkelig ille at MS ikke tillater nedlastning av sikkerhetsoppdateringer til andre enn de som blir godkjent av OGA. Dette kommer til å føre til at beydelig flere systemer blir angrepet, og at selv systemer der man har lovlig programvare kan bli utsatt. Det kan jo tenke seg at noen benytter et sikkerhetshull i Office får så å få tilgang til andre maskiner på nettverket o.l.

 

At man ikke får tilgang til ekstra programvare, templates osv. er Microsoft i sin fulle rett til å gjøre.

 

Syntes lisensregimet til MS begynner å ta litt vel mye av. Hjelper mange venner og noen bedrifter til å drifte maskinvareparken. Ofte at jeg kommer bort i piratkopiert programvare. Pleier da som regel å anbefale de å kjøpe lovlige versjoner slik at de gjør "det rett" samt at de unngår problemer i fremtiden.

 

Etter det jeg nå har lest med tanke på at man ikke kan skifte hovedkort mer enn én gang, tvang til å oppgradere versjoner uten å ha bruk for det og at MS i realiteten åpner for mer problemer ved ikke å tilby sikkerhetsoppdateringer til ugyldige installasjoner - så kommer jeg til å foreslå alternative løsninger. Det meste MS leverer kan man få gratis andre steder, og som regel med mye av den samme funksjonaliteten.

 

De jeg kjenner kunne godt ha klart seg med OpenOffice, og det er nok noe jeg helt sikket kommer til å installere neste gang jeg kjører en større oppgradering.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Openoffice er som nevnt en finfin erstatter for mange privatbrukere, men mangler ennå endel funksjonalitet, spesiellt mtp bedrifter/nettverk.

Hva tenker du spesielt på her? Jeg vil tro (men dette er personlig café-synsing), at i de fleste bedrifter og hos de fleste brukerne så er det sjelden eller aldri at slik type funksjonalitet brukes i MS Office, og at de like gjerne kunne ha brukt OpenOffice.

Lenke til kommentar

Det finnes flere tråder om dette allerede. Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

Lenke til kommentar
Det finnes flere tråder om dette allerede. Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

Vel.. jeg fant en tråd her.

 

Ifølge pollen sier ca. 1 av 4 at OO of MSO er jevngode, ca 45% at MSO er bedre og knappe 30% at OO er bedre en MSO. Så jeg ser ikke helt (ut i fra det) at OpenOffice er helt uaktuell for bedrifter. Tvert imot, man kunne si (ut ifra de tallene) at over halvparten ville vært fornøyd med å kjøre OpenOffice.

 

:dontgetit:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Det finnes flere tråder om dette allerede. Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

Vel.. jeg fant en tråd her.

 

Ifølge pollen sier ca. 1 av 4 at OO of MSO er jevngode, ca 45% at MSO er bedre og knappe 30% at OO er bedre en MSO. Så jeg ser ikke helt (ut i fra det) at OpenOffice er helt uaktuell for bedrifter. Tvert imot, man kunne si (ut ifra de tallene) at over halvparten ville vært fornøyd med å kjøre OpenOffice.

 

:dontgetit:

7193547[/snapback]

 

Vel, ja. Men det der er jo ikke bedriftsbrukere - det er privatbrukere.

Prøv å adminstrer OO i et litt større nettverk, så forstår du problemet ;)

Lenke til kommentar
Det finnes flere tråder om dette allerede. Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

Vel.. jeg fant en tråd her.

 

Ifølge pollen sier ca. 1 av 4 at OO of MSO er jevngode, ca 45% at MSO er bedre og knappe 30% at OO er bedre en MSO. Så jeg ser ikke helt (ut i fra det) at OpenOffice er helt uaktuell for bedrifter. Tvert imot, man kunne si (ut ifra de tallene) at over halvparten ville vært fornøyd med å kjøre OpenOffice.

 

:dontgetit:

7193547[/snapback]

 

Vel, ja. Men det der er jo ikke bedriftsbrukere - det er privatbrukere.

Prøv å adminstrer OO i et litt større nettverk, så forstår du problemet ;)

7194403[/snapback]

 

Kanskje de ikke er bedriftsbrukere, kanskje de er det - det er vel ikke gitt at det bare er privatbrukere som deltar her.

 

Hvis poenget er at OO er mer problematisk fra en nettverksadministrators sysnspunkt så er det mulig, men det er i så fall et helt annet poeng enn om OO er et mulig alternativ fra en brukers synspunkt.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Hvis poenget er at OO er mer problematisk fra en nettverksadministrators sysnspunkt så er det mulig, men det er i så fall et helt annet poeng enn om OO er et mulig alternativ fra en brukers synspunkt.

7194565[/snapback]

 

En bruker er prisgitt administratorens synspunkt i disse tilfeller. Som nevnt tidligere er OO problematisk når vi snakker dokumenthåndtering på høyere nivå, selv om ikke en ordinær bruker vil merke dette i det daglige.

Lenke til kommentar
Vel, ja. Men det der er jo ikke bedriftsbrukere - det er privatbrukere.

Prøv å adminstrer OO i et litt større nettverk, så forstår du problemet ;)

7194403[/snapback]

Hva er det som er problemet? Jeg har selv kjørt OOo i større nettverk uten problemer.

 

MS Office er en annen historie... ganske lei av å kjøre dette programmet i nettverk. Stadig vekk får man opp den irriterende "installerer micrsofot office...." når man skal starte Word & co :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ifølge pollen sier ca. 1 av 4 at OO of MSO er jevngode, ca 45% at MSO er bedre og knappe 30% at OO er bedre en MSO. Så jeg ser ikke helt (ut i fra det) at OpenOffice er helt uaktuell for bedrifter. Tvert imot, man kunne si (ut ifra de tallene) at over halvparten ville vært fornøyd med å kjøre OpenOffice.

7193547[/snapback]

 

Å bruke en avstemming på hw.no som sannhetsvitne her er totalt meningsløst. Det blir som å spørre en gjeng 14-åringer om hva som er best av Grandiosa og lammesteik. Ta heller en telefon til norges 100 største bedrifter og spør hvor mange som bruker OO kontra MS Office. Jeg kan garantere at svaret er bortimot 100 % gitt på forhånd.

Lenke til kommentar
Hvis poenget er at OO er mer problematisk fra en nettverksadministrators sysnspunkt så er det mulig, men det er i så fall et helt annet poeng enn om OO er et mulig alternativ fra en brukers synspunkt.

7194565[/snapback]

 

En bruker er prisgitt administratorens synspunkt i disse tilfeller. Som nevnt tidligere er OO problematisk når vi snakker dokumenthåndtering på høyere nivå, selv om ikke en ordinær bruker vil merke dette i det daglige.

7194816[/snapback]

 

Det finnes sikkert bedrifter hvor administratorens synspunkter blir førende for porteføljen og valg av kontorstøtteverktøy, i andre bedrifter/situasjoner vil brukeropplevelse, funksjonalitet og ikke minst pris kunne være førende. Men det er igjen uansett fullstendig på siden i forhold til spørsmålet om OpenOffice er et mulig alternativ fra en brukers synspunkt.

 

Og i forhold til dokumenthåndtering på et "høyere nivå" - dette er jo en litt ullen beskrivelse.. Jeg tviler ikke på at du syns at OpenOffice ikke strekker til, fra en administrators synspunkt og kanskje på funksjonalitet (som ordinære brukere ikke vil merke i det daglige, kanskje), poenget var bare at det ser ut som (ut i fra den lille pollen som selvfølgelig ikke er noen vitenskapelig meningsmåling) at i hvert fall 50% ville vært fornøyd med å bruke OpenOffice.

Lenke til kommentar
Ifølge pollen sier ca. 1 av 4 at OO of MSO er jevngode, ca 45% at MSO er bedre og knappe 30% at OO er bedre en MSO. Så jeg ser ikke helt (ut i fra det) at OpenOffice er helt uaktuell for bedrifter. Tvert imot, man kunne si (ut ifra de tallene) at over halvparten ville vært fornøyd med å kjøre OpenOffice.

7193547[/snapback]

 

Å bruke en avstemming på hw.no som sannhetsvitne her er totalt meningsløst. Det blir som å spørre en gjeng 14-åringer om hva som er best av Grandiosa og lammesteik. Ta heller en telefon til norges 100 største bedrifter og spør hvor mange som bruker OO kontra MS Office. Jeg kan garantere at svaret er bortimot 100 % gitt på forhånd.

7194950[/snapback]

 

Vel.. på den annen side, i denne avstemningen er det i hvert fall et par hundre som har kastet sine stemmer. Du er vel 1. Hva du mener er rimelig klart, og det er sikkert ingen store overraskelser over hva som er mest utbredt i bedrifter. Spørsmålet jeg tok opp var i hvilken grad det kunne være et mulig alternativ. Ut ifra de som har kastet sine stemmer virker det tydelig at for en del kan det være tilfelle. Det er også klart at det for deg personlig ikke er et alternativ, men det er kanskje greit å holde de to tingene separat....

Lenke til kommentar
Hva tenker du spesielt på her? Jeg vil tro (men dette er personlig café-synsing), at i de fleste bedrifter og hos de fleste brukerne så er det sjelden eller aldri at slik type funksjonalitet brukes i MS Office, og at de like gjerne kunne ha brukt OpenOffice.

7193247[/snapback]

Tro om igjen. Outlook/Exchange er kjernen i de fleste bedrifters bruk av Office.

 

Jeg har ikke jobbet et eneste sted hvor man bruker Word, Excel o.l. 'frittstående' som enkeltprodukter - de er veldig ofte en del av et større system som sys sammen via Outlook.

 

Til hjemmebruk derimot er jo OO helt greit når man ikke trenger ekstrafunksjonaliteten som gjør Office til et skikkelig arbeidsverktøy istedet for bare frittstående enkeltprogrammer.

 

Og igjen er vi tilbake til kostnader; om tekstbehandling/regneark/epost++ koster kroner er nok mye mer avgjørende for privatbrukere enn for en bedrift. Om man bruker en halv mill i året på en ansatt så spiller det fint liten rolle om dennes verktøy er gratis eller koster en tusenlapp. Lønn, kontorleie, hardware/PC'er, sosiale utgifter, renhold, strøm, telefon, internett+++ gjør at årlige lisenskostnader for et så essensielt verktøy som en Office-pakke er blir en dråpe i havet.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Hva tenker du spesielt på her? Jeg vil tro (men dette er personlig café-synsing), at i de fleste bedrifter og hos de fleste brukerne så er det sjelden eller aldri at slik type funksjonalitet brukes i MS Office, og at de like gjerne kunne ha brukt OpenOffice.

7193247[/snapback]

Jeg har ikke jobbet et eneste sted hvor man bruker Word, Excel o.l. 'frittstående' som enkeltprodukter - de er veldig ofte en del av et større system som sys sammen via Outlook.

Det har jeg.... blant annet kombinasjonen Office + Notes. Så da er vi 2 med forskjellige synspunkter. ;)

 

Litt mer i forhold til spørsmålet om OpenOffice (og andre) kan være mulige alternativer sett fra brukeres synspunkter.

 

Lenke og lenke 2. Virker rimelig åpenbart at dette ikke er noe sort-hvitt bilde. Igjen, det er ikke spørsmålet om hva som er mest utberedt, hva du selv personlig foretrekker etc.. bare om det for en vesentlig andel brukere kan være et alternativ.

Lenke til kommentar
Vel.. på den annen side, i denne avstemningen er det i hvert fall et par hundre som har kastet sine stemmer. Du er vel 1. Hva du mener er rimelig klart, og det er sikkert ingen store overraskelser over hva som er mest utbredt i bedrifter. Spørsmålet jeg tok opp var i hvilken grad det kunne være et mulig alternativ. Ut ifra de som har kastet sine stemmer virker det tydelig at for en del kan det være tilfelle. Det er også klart at det for deg personlig ikke er et alternativ, men det er kanskje greit å holde de to tingene separat....

7195049[/snapback]

 

Det er akkurat det jeg gjør og det får du med deg om du leser alle mine innlegg. Jeg gjentar: de aller fleste privatbrukere klarer seg i massevis med OO. De aller fleste klarer seg til og med med WordPad. Å spørre dem hva som egner seg for en bedrift i større sammenheng er meningsløst.

 

OO er pr. i dag ikke et godt alternativ i bedriftssammenheng. Det skyldes flere ting: dokumenthåndtering, malhåndtering, programmeringsmuligheter, samarbeidsfunksjoner, og direkte manglende funksjonalitet. Mange daglige brukere vil ikke merke dette, heller ikke i profesjonell sammenheng. Det er ikke det samme som at det ikke har betydning. Når du setter deg inn i en drosje spiller det liten rolle om det er en Mercedes eller en Opel hvis du skal hjemmefra og til tog-stasjonen. Men det er nå en grunn til at 9 av 10 drosjer er Mercedes, og det er ikke først og fremst fordi drosjesjåfører liker å kaste bort penger.

 

For meg handler det ikke om jeg liker eller misliker det ene eller andre. Jeg jobber med begge deler i det daglige og ser mulighetene og begrensningene i både OO og MS Office. Jeg ser også at for å gjøre de tingene mine kunder og jeg har behov for er det langt igjen til OO er et brukbart alternativ.

Lenke til kommentar
For meg handler det ikke om jeg liker eller misliker det ene eller andre. Jeg jobber med begge deler i det daglige og ser mulighetene og begrensningene i både OO og MS Office. Jeg ser også at for å gjøre de tingene mine kunder og jeg har behov for er det langt igjen til OO er et brukbart alternativ.

7195166[/snapback]

 

Tillater meg å legge til "for meg".... - "brukbart alternativ for meg". ;)

 

Som poengtert til det kjedsommelige (se for øvrig lenkene jeg postet) var spørsmålet: kan dette være brukbare alternativ for andre? Din personlige posisjon er krystallklart oppfattet. :yes:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Tillater meg å legge til "for meg".... -  "brukbart alternativ for meg". ;)

 

Som poengtert til det kjedsommelige (se for øvrig lenkene jeg postet) var spørsmålet: kan dette være brukbare alternativ for andre? Din personlige posisjon er krystallklart oppfattet.  :yes:

7195210[/snapback]

 

Ok, vi forsøker igjen. Hvilken del av denne setningen var det du ikke forstod:

 

Jeg ser også at for å gjøre de tingene mine kunder og jeg har behov for er det langt igjen til OO er et brukbart alternativ.

 

Hvilken del av dette avsnittet var det du ikke forstod:

 

OO er pr. i dag ikke et godt alternativ i bedriftssammenheng. Det skyldes flere ting: dokumenthåndtering, malhåndtering, programmeringsmuligheter, samarbeidsfunksjoner, og direkte manglende funksjonalitet.

 

Jeg har også gjort det klart at dette bildet ikke er svart/hvitt og særlig de ordinære brukerne ikke ser de store forskjellene. Men: hvis du skal håndtere flere tusen dokumenter hver eneste dag og sørge for samarbeid, lagring, arkivering, systematikk i forhold til stiler, maler, automatisering og oppdatering er ikke OO bra nok ennå.

Lenke til kommentar

Hmm.. kanskje greit med et lite kontrollspørsmål...

 

Ser du at det er forskjell på hva du personlig mener om OpenOffice (f.eks) som alternative til MS Office (både hjemme og på jobb) og hva andre måtte mene om dette spørsmålet?

 

Hvis ja, flott, og da er det ikke så mye mer å diskutere.

Hvis nei, synd, og da er det ikke så mye mer å diskutere.

 

Uansett, det du personlig svarer på dette spørsmålet er forstått. Det som var mitt mål var å poengtere at det er andre som svarer annerledes på dette spørsmålet....

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...