Kakofoni Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Situasjonen er slik at jeg har en passordbeskyttet begrenset bruker, og pc'en er det en del elever som deler på (stramt budsjett, you know). Vel, noen er så heldige at de har fått administratorkrefter og gjør såpass barnslige ting som å stjele fra mine oppgaver og prosjekter, samt å "forbedre" dem litt. Det er pur ondskap, I know. Derfor tenkte jeg først på å få tak i et program som passordbeskytter mappene mine, men det hjelper jo lite om disse barnslige tullingene bare kan søke i vei. Finnes det i det hele tatt et sånt program? Og nei, det er ikke et slags forsøk på å si at jeg vil skjule pr0n. Den vitsen er utgått og gjæret for lenge siden. Mindre OT, mer hjelp.
qualbeen Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 hvorfor har disse admin-tilgang da? løsningen er jo å gi alle som ikke fortjener noe mer en begrenset tilgang nettopp dette. At de med admin-konti ikke har gjort værre ting en å endre på noen dokumenter skal du være glad for, siden de lett kan endre/slette andre brukere og passord. Så fungerer ikke passordet ditt en dag vet du hvorfor... Brukes filsystemet NTFS (default i WindowsXP) kan du enkelt fikse på mapperettighetene, slik at kun din bruker kan åpne de aktuelle mapper (inklusivt alt innhold). Ulempen er igjen at en admin-bruker kan endre dette tilbake igjen
Arctic Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Programmet du behøver heter Magic Folders Gjør alle mappene og filene du ønsker å beskytte, usynlig på maskinen. "Your invisible folders and files can't be deleted, viewed, modified, or run. For all practical purposes they don't exist" "just enter your password and you'll instantly have complete and normal access to all your folders and the files within"
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Skrevet 28. oktober 2006 Programmet du behøver heter Magic Folders Gjør alle mappene og filene du ønsker å beskytte, usynlig på maskinen. "Your invisible folders and files can't be deleted, viewed, modified, or run. For all practical purposes they don't exist" "just enter your password and you'll instantly have complete and normal access to all your folders and the files within" 7167147[/snapback] Der har du det. Men må man betale etter 30 dager?
GeirGrusom Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 En mappe->Properties->Security Legg til "Administrators" Sett "Full control" til "Allow" Legg til "Everyone" (hvis den ikke allerede er der) Sett "List folder contents", "Modify", "Read", "Write" til "Deny" Og ikke legg noen av elevene i Administrator, men heller i User. Hvis de prøver å få tilgang til filene nå, samme hvordan de gjør det, får de en melding der det står "Access Denied" hvis ikke de er logget inn som en administrator. Hvis de er det, bytt til et kryptisk passord. alirue34q5asefnøNOØRGØIUHÿÿÿ f.eks.
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Skrevet 28. oktober 2006 En mappe->Properties->Security Legg til "Administrators" Sett "Full control" til "Allow" Legg til "Everyone" (hvis den ikke allerede er der) Sett "List folder contents", "Modify", "Read", "Write" til "Deny" Og ikke legg noen av elevene i Administrator, men heller i User. Hvis de prøver å få tilgang til filene nå, samme hvordan de gjør det, får de en melding der det står "Access Denied" hvis ikke de er logget inn som en administrator. Hvis de er det, bytt til et kryptisk passord. alirue34q5asefnøNOØRGØIUHÿÿÿ f.eks. 7168287[/snapback] På norsk? Jeg finner ikke frem, siden jeg har norsk språk.
qualbeen Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 jeg tror du er nødt til å skru av "enkel fildeling" hvis du bruker windows Xp. Slik skrur man av enkelfildeling: - åpne en vilkårlig mappe - trykk på 'verktøy' og velg 'mappealternativer' - velg kategorien 'vis' - let deg fram til du finner "bruk enkel fildeling". Sørg for at alternativet ikke er valgt, ogr trykk OK En mappe->Properties->SecurityLegg til "Administrators" Sett "Full control" til "Allow" Legg til "Everyone" (hvis den ikke allerede er der) Sett "List folder contents", "Modify", "Read", "Write" til "Deny" Blir til: Høyreklikk ønsket mappe -> egentskaper -> sikkerhet Brukergruppen "administratorer" skal har "alle tillatelser" Brukergruppen "alle" gir du så ønsket tilgang, altså velg "avslå" for lese,skrive og endre. (Det kan hende du må legge til gruppen "alle" og/eller "administratorer" manuelt, bare trykk på "legg til"-knappen og skriv inn alle i feltet.)
Arctic Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Der har du det. Men må man betale etter 30 dager? 7168183[/snapback] Du kan bruke det etter 30 dager uten å betale. Du må bare vente 5 sekunder ekstra og trykke "not today"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå