Gå til innhold

Finner bare 130gb av min 250gb sata disk *LØST*


Anbefalte innlegg

OS: Windows XP pro.

HDD: wd 250GB S-ATA

HK: Intel 945P Express Neo3

 

Problem: Windows finner bare 130GB av 250GB ved partisjonering av disker under installasjon.

Jeg har prøvd å legge inn silicon image sata drivere uten hell, mulig jeg gjør dette feil:S.

Noen som kan liste opp filer jeg trenger påp floppy'n?

Eller noen som har svar på problemet.

(Hele HDD på 250GB blir oppdaget i BIOS)

 

 

PÅ FORHÅND TAKK!:)

Endret av 4ndr345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det andre er å fikse Windows. SP1 skal visstnok fikse problemet for Windows XP, men det viser seg at det ikke er helt 100% korrekt. Samme gjelder for 2000, der skal SP4 inneholde det man trenger, men jeg måtte til med registerverdien på min W2k-boks.

 

Det spiller egentlig ingen rolle, for alt du trenger er en enkel registeroppføring.

NB: Jeg, og sikkert mange andre, vil anbefale at du installerer SP1 (eller SP2, personlig liker jeg ikke SP2 noe særlig) til XP og SP4 til Windows 2000, da disse inneholder oppdateringer på driversiden. Fungerer ikke disken din som forventet etter at du har installert SPx (dette sjekker du i Disk Management), forsøker du til med registerverdien.

 

 

Kort versjon:

Klikk her, legg til i registeret, start på ny.

 

 

Lang versjon:

For å lage en slik fil selv, gjør man slik:

Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står her, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

 
REGEDIT4 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] 
"EnableBigLba"=dword:00000001 

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

Det denne gjør er å lete seg fram til en nøkkelverdi i registeret, og legge til en verdi under den.

 

 

Etter du har gjort dette, er det bare til å formatere og partisjonere.

 

Nå er det lenge siden jeg hang i Lagringsmedier-forumet, men alt står jo i tråden jeg linka til i stad. Alt du foretar deg er for øvrig på eget ansvar, slipper jeg det ansvaret.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å legge inn sp2. Da finner jeg resten (det blir tilsammen 230gb) i partition magic og diskbehandling. Men når jeg setter i windows cden og skal formatere så finner den bare 130gb i windows installer..

7166279[/snapback]

 

"2. Jeg har ordnet med 48-bits LBA enten via installasjon av Service Pack, registerverdien eller tredjepartsprogramvare, hvorfor mangler det xx GB på disken min?

 

Hvis du har partisjonert den før du ordnet 48-bits LBA, typisk ved nyinstallering av operativsystemet, vil du ikke kunne partisjonere noe av plassen over 128GiB/137GB-grensen. Så det du bør gjøre er å åpne Disk Management og finne disken din der. Sannsynligvis vil det stå at det er upartisjonert plass på den, høyre-klikk denne plassen og lag en eller flere nye partisjoner av den. Vær obs på hva du gjør i Disk Management.

 

Man åpner Disk Management ved å gjøre Start/Run/diskmgmt.msc eller Start/Kjør/diskmgmt.msc, eller via kontrollpanelet (under Admin. Tools / Administrative Verktøy, Computer Management / Datamaskinbehandling)."

 

Etter at du har instalert windows på en partisjon, f.eks. C: så gjør du dette her...

Endret av blue_boy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...