Gå til innhold

Trenger hjelp til å få pcen stillegående. ~2000kr


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Har tenkt til å gjøre pcen mindre bråkete.

Sitter nå med et Cooler Master Stacker, og AMD-boxed kjøleren bråker, viftene som fulgte med bråker mer enn det jeg ønsker.

 

Skal altså bytte ut:

120mm bråk -> 120mm stillhet

120mm bråk -> 120mm stillhet

80mm bråk -> 120mm stillhet (lager større hull)

Bråkete Boxed-kjøler -> stillegående kjøler, sokket AM2

Gjøre hardiskene mindre 'vibrasjonsbråkete'.

 

Hardisker: Sunbeam Harddisk Silencer x3

Vifter: SilenX "iXtrema PRO", 120mm x4

Viftefeste: Vibrasjonsisolerende viftefeste x4

Viftegrill: Grill, 120mm, Gull x4

CPU-Kjøler: Zalman CNPS9500, godt kjøp?

Det kommer totalt på 1876,-

 

Ser dette greit ut? Eneste jeg egentlig er usikker på er viftene og cpu-kjøleren.

Vil Papst eller SilenX egne seg best?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du kjøper deg litt lydisoleringsmaterialet (som brukes til å isolere støy i biler) og lime det inne i kabinettet.

 

Asfaltplater kan du få kjøpt hos Torshov rekvisita for 59kr for 40x50cm 2 mm tykk

Skumgummiplater kan du få kjøpt og Torshov rekvita eller Biltema. Det koster ca 50kr for 1mx1m.

 

God støydemping for en billig penge. Men vær obs på at dette vil føre til økt temperatur i kabinettet.

Lenke til kommentar

jeg ville kjøpt en viftestyrer til viftene dine.. billigere og gjør stort sett samme jobb som å bytte ut viftene med vifter som har lavere rotasjonshastighet en de du har.

om du har vifte på skjermkort er dette mest sansynlig en kjilde for mye støy...

 

vannkjøling jeg var innom pcstyling å så på den..den er ikke like effektiv som vanlig vannkjøling med vifte og radiator. men den er nesten ikke hørbar, for pumpa ligger på enmåte under vann. hadde den kosta ca 1000 kr hadde jeg kjøpt den =)

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Har en Sunbeam Rheobus fra før.

Brukte den før men det blir så altfor mange kabler.

Har tenkt til å kjøpe noen kabler i tillegg også.

 

Skjermkortet står i signaturen og er et Asus Extreme N7900GTX.

Bråker faktisk ikke så veldig mye, kan også justere hastigheten i program.

Så skjermkort tror jeg ikke at jeg skal gjøre noe med.

 

Har sett på vannkjøling mange ganger før, men er for lat.

Er redd for å ødelegge cpu/hovedkort/skjermkortet,

så tar rett og slett ikke sjansen.

 

Har desverre ikke noen interesse for lydmatter. Hvis jeg hadde hatt et kabinett uten vindu i sidedøren hadde jeg kanskje gjort det. Men har sannsynligvis tenkt å lakkere kabinettet fra før, og da er jeg ikke fullt så ypp på støymatter.

 

Scott :)

Lenke til kommentar

gå heller for NEXUS vifter LINK HER tror ikke du skal bry deg om hverken oppgitt støynivå eller CFM. spesielt silenX er kjent for lyve stort når det gjelder støynivå..... spesiellt den 14 db modellen du har valgt. jeg har bårde 11 db og 14 db silenX da er 11 20 gange stillere og flytter mere enn nok luft.

 

folka på silentpcreview.com er vel de største lyd alergikerne som er der ute og de sverger til NEXUS.... så er det jo en mye bedre pris enn silenX

 

 

til HDD er det O-ringer og kabelstrips du trenger så lager du selv ei lita "hengekøye" i en 5" brønn

 

 

vifte kontroller trenger du ikke, kjøp et par y-split 3 pins kabel. så bruker du speedfan fil og regulere viften. etter jeg instalerte speedfan slutta jeg og bruke vifte controlleren min.

 

 

cpu kjøler Scythe Ninja Plus sett på ei 12 cm nexusvifte. den holder cpu kald nok på 1/2 hastighet.

 

 

 

vær klar over at når du fjærner di lydkildene du plages av nå vill andre dukke opp og plage deg mere siden du allerede har brukt så mye jobb på og få det stille.... :yes:

 

så ta høyde for og skift ut vifte i psu, og mulig skjermkort. artic-cooling har en helt fantastisk skjermkort kjøler som passer ditt kort

Lenke til kommentar

Alt skal bestilles fra Microplex ;)

Så må ta hva dem har der.

 

Andre lydkilder som er etter at jeg har byttet vifter osv er vel bare GPU-kjøleren og PSUen.

Men har hørt på lyden av vifta til gpu kjøleren, og det er ikke spesielt bråkete.

Tror neppe at den kommer til å skille seg ut etter innkjøpet.

 

PSUen er enten Hiper 580w eller Mist 500w, bytter mellom 2 pcer.

Så det er nok ikke noe problem med lyd der ;)

Lenke til kommentar

Kjøp MIST viftene fra Microplex. Dem selger en del 120mm vifter med 16.5dB støynivå.

 

Hva jeg gjorde for å få maskinen lydløs:

 

- Hang opp harddisk i strikk (fjerna problem med vibrasjon)

- Satte inn en 120mm MIST 16.5dB vifte, samt at powersupplyet har samme type vifte.

- Bytta ut CPU kjøler og GPU med Zalman kjølere

- Bytta ut chipsetvifta med en vifteløs Zalman.

 

Nå kan man ikke lenger høre at maskina er på.

Lenke til kommentar

ok, den lista di så forferdelig ut!

 

Silenx vifter... de juger så utrolig mye at det ikke er sannt! Synd at microplex ikke selger de orginale Yate Loon viftene. De flytter mere luft en silenx og bråker mindre. Og de er oppgitt 28db, det er rimelig stille og sier noe om hvor langt ute på viddene silenx er.

 

Mist viftene er det uate loon som egentlig lager. de blanke er ikke 100% like gode som de orginale svarte men mye bedre enn silenx. Kjøp 3 av de istede. De snurrer vel på 1050rpm (mot orginale yate på 1350) og er nok såppass stille at du ikke trenger viftestyring. nexus er også yate loon vifter btw.

Rpm på vifter er en veldig god indikasjon på støy på vifter.

 

Den zalman kjøleren er heller ikke verdens beste. kjøler ok men det finnes mye bedre. Den er bråkete på høyeste hastighet så da er det bare laveste som duger og da kjøler den enda dårligere.

 

Anbefaler: Schythe infinity, schyte ninja, Thermalright ultra 120, sunbeam tower.

Sunbeam tower ser ut som ett godt kjøp da den er en av de beste og du får med vifte og viftestyring.

Og siden du allerede har spart såppas på ikke å velge overpriset silenx så både kan og byrde du ta deg råd til noe skikkelig.

 

Henge harddisker i strikk klarer du å gjøre gratis, så trenger ikke å bruke 180 spenn per harddisk for det. selv har jeg noen sånne tøy bånd med strikk inni som passet ypperlig. kan legge ut bildet av det så ser du.

 

Håper det hjalp?

 

Mvh Espen

 

Edit:

 

4stk mist vifter (blank\sort) 388

Sunbeam tower 499

viftefeste til 4 vifter 100

viftegrill 96

 

det blir 1083kr :thumbup:

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Ok, takk :)

 

Da tror jeg at jeg går for noe slikt.

Mist vifter x4

Sunbeam Tower 120

Viftefeste x4

Viftegrill x4

Gummiringer, hvor mange er det i èt sett?

(Slik du mener med hardisker i strikk?)

 

Eneste ting jeg lurer på nå, er Cpukjøleren og AM2.

http://www.tuniq.com.tw/Support/faq/faq03.htm

Følger det med de tingene som vises til i linken? (Zalman’s ZM-OC1, washers)

 

 

Scott :)

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Hm... du kan jo maile microplex (med den linken) overså am2 greia :blush:

Vet at ninja pluss har am2 fester men ser ikke ut som de har ninja på microplex.

Tipper den zalman feste greia ikke følger med siden det er zalman.

 

Edit: Jepp noe slikt jeg mener med hdd i strikk...

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Ok, takk :)

 

Da tror jeg at jeg går for noe slikt.

Mist vifter x4

Sunbeam Tower 120

Viftefeste x4

Viftegrill x4

Gummiringer, hvor mange er det i èt sett?

(Slik du mener med hardisker i strikk?)

 

Eneste ting jeg lurer på nå, er Cpukjøleren og AM2.

http://www.tuniq.com.tw/Support/faq/faq03.htm

Følger det med de tingene som vises til i linken? (Zalman’s ZM-OC1, washers)

 

 

Scott :)

7169486[/snapback]

 

Heisann :)

 

De mist viftene du nevner der er supre! Har testet forskjellen på den viften som følger med de 3/4 modulene til stacker og akkurat den mist viften i linken ovenfor, og på full speed var mistviftene merkbart stillere enn de originale coolermaster viftene. Ser du tenker å gå for en annen løsning enn, men da jeg kjører 3 x 3/4 harddiskmoduler i front. Jeg kommer hvertfall til å bytte ut alle stock-viftene med mistvifter og kjøre de over den samme viftestyringa som du engang brukte (jeg har den svarte).

 

Husk at skal du ikke bruke viftekontroller så må du vite det at de 3-pins y-splitt kablene kun har den rpm-regulatoren (den gule kabelen) på en av de 2 armene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...