Gå til innhold

Albumguide: Nick Drake


Sondre^^

Anbefalte innlegg

Nick Drake

 

post-34141-1162045667_thumb.jpg

 

Nick Drake er en velkjent britisk singer/songwriter, som ga ut til sammen 3 studioalbum i perioden 1969 til 1972. I 1974 tok han sitt eget liv, sannsynligvis grunnet depresjoner og psykiske problemer. Siden den gang har musikken hans fått mye anerkjennelse og oppmerksomhet, noe som er tydelig i form av blant annet at samtlige av albumene hans var med på Rolling Stones liste over tidenes 500 beste album, i tillegg til at de alle har 5 stjerner av 5 mulige på allmusic.com.

 

I denne guiden har jeg forsøkt å fatte meg i korthet, slik av den kan appellere til flest mulig.

 

 

 

 

 

Diskografi:

  • 1969: “Five Leaves Left” (8.5 / 10)
  • 1970: “Bryter Layter” (7.5 / 10)
  • 1972: “Pink Moon” (10 / 10)

 

 

 

“Five Leaves Left” (1969)

 

B000026FOA.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

Dette er Drakes debutalbum. Albumet er preget av en rolig, melankolsk stemning, og domineres av Nick Drakes velkjente akustiske gitarspill og rolige stemme. Det er også innslag av nedtonet pianospill, noe som bygger oppunder den høstlige stemningen som preget Nick Drake både som musiker og person.

 

Dette albumet er ikke like godt som ”Pink Moon”, men bør allikevel ikke overses.

 

Sporliste:

 

 

1. "Time Has Told Me" – 4:27

2. "River Man" – 4:21

3. "Three Hours" – 6:16

4. "Way to Blue" – 3:11

5. "Day is Done" – 2:29

6. "'Cello Song" – 4:49

7. "The Thoughts of Mary Jane" – 3:22

8. "Man in a Shed" – 3:55

9. "Fruit Tree" – 4:50

10. "Saturday Sun" – 4:03

 

 

 

Sjanger: Akustisk/Singer-songwriter/folk

Høydepunkt: "Time Has Told Me", "The Thoughts of Mary Jane", "River Moon"

Karakter: 8.5 / 10

 

 

 

 

”Bryter Layter” (1970)

 

B000025H0Q.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

Oppfølgeren til ”Five Leaves Left” har et betydelig rikere og mer pompøst lydbilde. Her finner man både cello og kvinnelig bakgrunnsvokal. Selv synes jeg dette kler Nick Drakes musikk ganske dårlig, og dette er derfor den av platene hans jeg har minst sans for. Det finnes imidlertid høydepunkter, som for eksempel hans kanskje mest populære sang (ifølge last.fm), ”One of These Things First”.

 

Dette er som nevnt Drakes (etter min mening) svakeste plate, og er et godt stykke unna magien han skapte på ”Pink Moon”.

 

Sporliste:

 

 

1. "Introduction" – 1:33

2. "Hazey Jane II" – 3:46

3. "At the Chime of a City Clock" – 4:47

4. "One of These Things First" – 4:52

5. "Hazey Jane I" – 4:31

6. "Bryter Layter" – 3:24

7. "Fly" – 3:00

8. "Poor Boy" – 6:09

9. "Northern Sky" – 3:47

10. "Sunday" – 3:42

 

 

 

Sjanger: Akustisk/Singer-songwriter/folk

Høydepunkter: "One of These Things First", "At the Chime of a City Clock"

Karakter: 7.5 / 10

 

 

 

 

”Pink Moon” (1972)

 

B000025XKM.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

Dette er albumet jeg anser som Nick Drakes største mesterverk. Det er blekt, beskjedent, nedtonet og melankolsk. Lydbildet er satt sammen utelukkende av Drakes gitar og stemme, og sangene lister seg fremover med rolige akustiske rytmer og dempet vokal som nærmest går i ett med hverandre. Albumet er dessuten usedvanlig kort, det er over etter kun en knapp halvtime. Nick Drake kommenterte selv at han rett og slett ikke hadde mer materiale å spille inn – dessverre fikk han altfor rett.

 

Dette er Drakes siste og beste plate, og et av mine absolutte favorittalbum.

 

Sporliste:

 

 

1. "Pink Moon" – 2:06

2. "Place to Be" – 2:43

3. "Road" – 2:02

4. "Which Will" – 2:58

5. "Horn" – 1:23

6. "Things Behind the Sun" – 3:57

7. "Know" – 2:26

8. "Parasite" – 3:36

9. "Free Ride" – 3:06

10. "Harvest Breed" – 1:37

11. "From the Morning" – 2:30

 

 

 

Sjanger: Akustisk/Singer-songwriter/folk

Høydepunkter: "Pink Moon", "Things Behind the Sun", "Which Will"

Karakter: 10 / 10

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Flott liten albumguide til en av mine favoritt artister. Er helt enig i det Bilet sier, den dokumentaren må sees.

 

Kan jo også nevne at Time Of No Reply og Made to Love Magic, må sjekkes ut hvis man liker Nick Drake. Det er album som er satt sammen av uttak og materiale som ikke var gitt ut fra før, samt noen sanger som allerede var gitt ut, og alternatives :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Synes det er veldig synd at denne guiden, som jeg synes omhandler den beste artisten i guidene, har så lite oppmerksomhet

8829998[/snapback]

Enig. Synes det er kjipt om en albumguide noen har jobbet mye med blir bare rett og slett ignorert. Jeg synes dette er en bra guide, og den satte mine øyner opp for Nick Drake. Takk, Sondre.

Lenke til kommentar

Så noe skikkelig hyggelig i forrige uke i Agderposten :love: De hadde lagd 4 sider stoff om Nick Drake! Det syns jeg var skikkelig flott! Kan få folk til å få opp øynene for musikken hans :) Kjempefin albumguide og stoff om livet hans til han døde!

 

Edit: Flott albumguide det her og!

Lenke til kommentar
Kunne du tenke deg å sette inn en liten link til den "guiden" i Agderposten, macciato?

9070501[/snapback]

Det var i et lørdagsbillag i papirutgaven av avisa, så man finner den ikke på nettet=/ Men vil du ha den kan jeg få tak i den :)

Endret av macciato
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Interessant guide. Min eneste er faring med Nick Drake er albumet Bryter Layter, som jeg kjøpte på Platekompaniet i '99 for en billig penge. Det falt ikke helt i smak, og siden har jeg satt meg på gjerdet når det gjelder Nick Drake. Fint at du sier at Bryter Layter er hans svakeste album, det fikk meg til å vurdere sterkt å kjøpe Pink Moon :)

Lenke til kommentar
Kunne du tenke deg å sette inn en liten link til den "guiden" i Agderposten, macciato?

9070501[/snapback]

Det var i et lørdagsbillag i papirutgaven av avisa, så man finner den ikke på nettet=/ Men vil du ha den kan jeg få tak i den :)

9071240[/snapback]

 

Det hadde vært fint, men nå er det, som så mye annet, for sent...hehe :)

9312386[/snapback]

ja, sia du ikke klarte å si fra før æ forlot arendal så e det jo det:P

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Interessant guide. Min eneste er faring med Nick Drake er albumet Bryter Layter, som jeg kjøpte på Platekompaniet i '99 for en billig penge. Det falt ikke helt i smak, og siden har jeg satt meg på gjerdet når det gjelder Nick Drake. Fint at du sier at Bryter Layter er hans svakeste album, det fikk meg til å vurdere sterkt å kjøpe Pink Moon :)

Syns også personlig at Bryter Layter er det svakeste. Liker det godt selv, men liker bedre den mindre jazzy Nick Drake som man får høre i Five Leaves Left og Pink Moon.

 

For min del ville jeg gitt FLL en like høy karakter som Pink Moon. Sanger som "River Man", "Way To Blue", "Day Is Done" og "Fruit Tree" er sanger som drar albumet opp til toppen. Alle sangene er gode, men de jeg har nevnt er de jeg liker best.

 

Bryter Layter er for jazzy og "fikset på" til at jeg syns det er en tier. Sanger som "Chime Of A City Clock", "One Of These Things First" og "Northern Sky" gjør at også dette albumet er en genistrek, selv om jeg er enig i at det er det svakeste. Kommer kanskje an på hva man leter etter i Nick Drake.

 

Pink Moon er intet annet enn legendarisk. Kan bare si 10/10 og at alle sporene er unike mesterverk. Setter man seg inn i Nick Drake og hører det her tror jeg alle kommer til å få seg en ny favoritt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...