Gå til innhold

Program til TV-produksjon - eg. Nyhetssending


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en oppgave i mediekunnskap nå. Vi er en gruppe som har bestemt oss for å lage en nyhetssending. Vi har allerede spilt inn litt på bluescreen. Jeg kan selvsagt redigere dette i Premiere Pro 2.0, men jeg lurer på om det finnes et program som gjør denne prosessen enklere?

 

Altså et program som er lagd for slike tv produksjoner (gjerne ikke for høy vanskelighetsgrad), støtter chroma key og har fine presets for å få til en profesjonell nyhetssending. Gjerne da med støtte for slik grafikk man f.eks. ser på Dagsrevyen.

 

Takker for svar.

 

:)

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Premiere Elements? Eller hva spesifikt tenker du på? Hvor kan du ikke gjøre det i Premiere Pro 2.0 om du har det tilgjengelig? Går selv på Media og Kommunikasjon og vi har bare tilgang til Premiere Elements. Be blessed! =)

Det første jeg kommer på er Pinnacle sitt redigeringsprogram som er utrolig enkelt i grunnen, men jeg vet ikke hvor vidt det har mulighet for chromakeying!

Lenke til kommentar

Det han vil ha er eit program med malar for bakgrunnar til nyheitssendingar og enkel keying. Ikkje at eg har full oversikt, men slike malar er det vel korkje i Premiere Elements eller Premiere Pro.

 

Serious Magic Ultra 2 derimot, er eit program spesielt for keying (ei oppgåve det visstnok gjer svært bra, mykje betre enn PPro) som tydelegvis har ein del slike malar inkludert. Det er ganske dyrt, men kanskje demoen gjer det du treng.

 

(Ein liten, urelevant opplysing: Serious Magic vart nyleg kjøpt opp av Adobe, so om Adobe sine kundar er heldige, vert «keying-motoren» i Ultra innlemma i PPro i ein framtidig versjon.)

 

Redigert: Du tenkjer vel ikkje på å gjere dette live?

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at nyhetsproduksjonen på Krinken foregår i studio (ikke cromakeying). Så bruker de miksere til grafikk/ tekst.

Uansett, det finnes masse avviklingsprogramvare men de koster masse penger og er ikke lettere å bruke enn PP. I tillegg er de disse programmene som regel knyttet til bestemt hardware som gjør det enda dyrere. Ta f.eks Inscriber, et mye brukt program for å legge på navn/ tittel på innslag. Som plugin i Premiere legger den stort sett bare navn på video (pluss roll/crawl). De har en vesjon som heter Titlemotion som takler animasjon men som må rendres. De komplette systemene deres som kjører animasjoner o.l. live krever deres egen hardware som ikke gjør det billigere.

Lenke til kommentar

Vær også klar over at profesjonell keying/blue screen krever profesjonell lyssetting. Ellers risikerer du at programlederen ser halvveis gjennomsiktig ut eller at dere får stygge kanter rundt personen. Og bruk for all del ikke blå genser (ordnet noe greier i studioet på en lokal-tv kanal jeg jobbet på for en stund siden. Hadde på blå genser, og så plutselig mitt eget hode sveve på returmonitoren :D )

 

Ellers er keying på tv-kanalene gjort i hardware på bildemiksere. Kan nok gjøres i software også, men er kanskje litt mer fikling med innstillinger og sånn for å få det til.

Lenke til kommentar

Newscutter... Veit lite om det, men det er nok berekna for redigering av nyheiter. Eg vil tru at det har gode mogelegheiter for grafikk, men ikkje nødvendigvis mange malar. Retta mot eit profesjonelt miljø, og lite poeng i å prøve å skaffe seg det for eit skuleprosjekt spør du meg... Er du interessert i å lese meir kan du sjå på heimesida til programmet.

 

Det er forresten nokre malar for «lower thirds» -- altso slike grafikkfelt i nedre tredel av biletet der det står namn o.l. -- i PPro, om du tenkte på slikt og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...