Gå til innhold

350d lav dpi ved utskrift


Anbefalte innlegg

Dama til en kompis skulle levere inn noen bilder til utskrift på skolen hun går på. Bildene var tatt med hennes 350d i jpeg med beste kvalitet og høyeste oppløsning. Læreren sa at bildene ikke var brukbare da de var på bare 72 dpi. Han sa at det måtte være 300 dpi.

Jeg har ikke prøvd å skrive ut bilder selv, men det skulle vel være mulig å sette dpi selv når man skriver ut bilder?

Skjønner egentlig ikke hvorfor det ligger informasjon om dpi i bildefila. På mitt Nikon dSLR blir alle bildene automatisk satt til 300dpi, virker som Canon har valgt 72 dpi som standard.

Dama til kompisen hater kameraet sitt akkurat nå, men jeg mener bestemt at det er læreren hennes det er noe galt med.

 

Så da håper jeg noen med peiling kan svare; er hun nødt til å ta omveien innom photoshop (image - image size) for å sette alle bildene sine til 300 dpi, eller finnes det andre og kanskje enklere triks?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bildene er orginalbildene fra kameraet eller i uendret oppløsning så er det læreren som det er alvorlig feil på og som snarest må sendes på kurs.

 

DPI-informasjonen som ligger i bildene har ingen forankring i virkeligheten og vil ikke påvirke kvaliteten på utskriften. Alle fornuftige programmer for utskrift lar deg velge størrelsen på utskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...