Gå til innhold

PES 6 inntrykk og reviews - Xbox 360


kewell79

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er mye bedre å få PES (selv en slankere versjon), enn å ikke få det i det hele tatt.

 

Det er ikke noe galt med PES til 360 i mine øyne, det folk klager på er egentlig det at de ikke kan bytte navn på lagene som ikke er lisensiert og stats på spillere, og at man ikke kan save replays, men dette er jo småting. Gameplayet er helt topp og det er mange lisensierte lag, noen lag har ikke ekte navn på laget, men de har ekte navn på spillerne.

 

Jeg er glad for at Konami valgte å bare gjøre en forbedret port av current-gen versjonen istedenfor å prøve seg på noe helt nytt som EA gjorde med FIFA 07, de sa vel at de jobbet i 2 år med det spillet, og man ser jo hvordan det gikk. Hver sin smak, men jeg er hvertfall lite fornøyd med gameplayet der.

 

Så nå koser jeg meg med PES6 fram til neste versjon kommer, og antakeligvis kommer den til å være noe mer enn bare en forbedret port.

Endret av Epik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal forsøke meg på et lite minireview av 360 versjonen:-)

 

Først og fremst, så baserer jeg dette på ca 20-25 kamper mot CPU, 15 kamper på Live! og rundt 100-120 kamper mot kompiser(bor i bofelleskap).

 

Jeg har gledet meg noe helt vanvittig til dette spillet omtrent siden jeg fikk boxen min i fjor på denne tiden. Etter å kun hatt positive opplevelser med PES1, 2, 3 og 4, så fikk jeg aldri helt taket på 5'eren, så håpet om et bedre spill i PES6 var denne gangen stor.

 

Først og fremst presentasjonen. Sammenlignet med tidligere versjoner, så er det så å si ingen forskjell bortsett fra menyfarger, bakgrunnsbilder og musikk. Det virker muligens litt mer smooth, men ikke akkurat noen revolusjon.

 

Så til det viktigste, gameplay: Som sagt, jeg fikk aldri taket på PES5. Jeg syntes spillet ble for defensivt orientert og mye av tempoet jeg digget, spesielt i PES3, var borte. Dommeren har i alle versjonene vært "grei", men i PES5 ble det for pirkete og det var kort fortalt mye å sette fingen på. I PES6 derimot, syntes jeg dommeren er betraktelig bedre, pirkingen er borte og fordelsparagrafen fungerer godt(det skjer forsatt noen uheldige episoder i ny og ne, men det er jo tross alt et spill) Tempoet i spillet er tilbake, ballen går fortere mellom spillere og det hele "flyter" litt mer riktig. Jeg har fått med meg at det er mange som syntes tempoet er enda lavere enn i PES5, men dette er noe jeg ikke deler mening om. Mulig det er tempoforskjell på PS2 versjonen og Xbox360, men det har jeg aldri fått testet.

 

Hodeduellene er et kapittel for seg selv og et sjumilsteg i riktig retning. Nå er det for første gang timing og møte ballen riktig det handler om...endelig, ikke noe mer buttonsmashing.

 

Har ikke merket store forskjellen i frisparkteknikk(nærme mål) og jeg har omtrent samme scoringsrate som i PES 4 og 5( rundt 1 av 15).

 

Keeperne føler jeg har blitt litt bedre, om dette er positivt eller negativt er vel relativt subjektivt alt ettersom hvor mye mål man vil score(på bekostning av å slippe inn:-)) De er mye mer responsive i forhold til å kaste ut når DU vil og ikke alltid nekte å kaste selvom det ikke er en motstander i mils omkrets. Også her er det unntak, men alt i alt er keeperen en positiv opplevelse.

 

(Et lite apropos om AI i fotballspill. AI i fotballspill er som alltid meningsløst. Det går ikke an å lage god AI i fotball, ettersom maskinen "vet" hva du trykker på og kan handle i forhold til dette. Maskinen er alltid kapabel til å slå deg, den bare legger begrensninger på seg selv. AI i RTS og fotball vil etter min mening aldri fungere 100%. Jeg husker tilbake til PES4 hvor jeg hadde en vinningsprosent på rundt 95% i matcher online(husker ikke hvor mange hundre matcher jeg hadde online) men knapt vant en match på 2 stjerner mot AI, dette fordi ting som fungerer mot mennesker ikke fungerer mot maskin. Sikkert mange som er uenig i akkurat dette, men det får så være. Å spille mot maskinen har aldri vært min greie uansett, så dette betyr egenlig ingenting for min PES opplevelse)

 

Anyway, så langt alt vel. PES6 er bedre enn PES5 på banen og det er vel det som burde bety alt...eller?

 

Dessverre, nei. Det er en del å sette fingrene på...nei, vent, det er MYE å sette fingrene på...alt for mye. Det er vel bare å begynne på toppen.

 

Strip! Dette er en strippet utgave av PES6, noe jeg ikke var klar over før noen få dager før jeg kjøpte det. Men det kunne vel ikke være så stor forskjell? Det er mulig det, men den forskjellen som er der er av den betydelige sorten og for min del relativt viktig. Å ikke kunne endre navn på lag(det har alltid vært en stor greie for meg å kunne mekke til SK Brann), ikke noe kitmodding(igjen blir Brann skadelidende), færre stadioner(8 mot 33, og...Brann Stadion anyone?) og en fullstendig fraværende treningsmodus(bortsett fra den hvor man løper fritt rundtomkring på banen) er betydlig. Forhåpentligvis, så kan noe av dette patches relativt enkelt.

 

Lag! Her har jeg merket stor forskjell på HDTV og SDTV. På min HDTV lagger det, men på en liten 4:3 SDTV merket jeg lite til det(unntatt frispark og keeperutspill)Personlig syntes jeg det er ille, det lugger når man er innenfor straffefeltet på en av sidene, det lugger og blir slowmo på alle keeperutspark og frispark bak på banen. Pussig nok fungerer frispark nærme mål helt greit, men bakover på banen er det uholdbart. Det lukter produktrushing lang vei.

 

Live! De første dagene gikk det ikke an å få igang ranked matches i det hele tatt, og når det først gikk an, så er onlinekoden så dårlig at det knapt er spillbart. Spillerne ligger gjerne ett til to sekunder bak det du trykker, alt fra bevegelser til powerbar ved skudd henger etter, du vet ikke alltid om du har trykket før spilleren får ballen og har du glemt det, så tar det enda litt tid før han reagere siden du også er forsinket i trykkingen din. Så i praksis er det umulig å få spille bra fotball online foreløpig...håper Konami hører på fansen og får ordnet opp dette så raskt så mulig. Det er her PES bør og skal skinne.

 

Andre negative aspekter ved Live! er at man faktisk ikke nekte en kamp når man først er utfordret. Måtte spille mot en polakk her forleden, som neppe kan hatt noe særlig mer enn et 28.8k modem(virket sånn, selvom jeg vet man må ha bredbånd for å være Live!)...fullstendig meningsløst, og hopper man ut får man tap, som i utgangspunktet er greit nok, men helvette heller, polske ISP'er skulle hatt i ræven!

 

Alt i alt får PES6 en svak 6/10 av meg, kjøp det dersom du spiller mye mot kompiser offline, hvertfall inntil nettkoden er bedret. Og for å sette 6/10 i perspektiv, så kan gi karakterer til de eldre PES spillene også(i forhold til sin tid) PES1 8/10, PES2 9/10, PES3 10/10, PES4 9/10, PES5 8/10 og til slutt PES6 6/10.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar
Strip! Dette er en strippet utgave av PES6, noe jeg ikke var klar over før noen få dager før jeg kjøpte det. Men det kunne vel ikke være så stor forskjell? Det er mulig det, men den forskjellen som er der er av den betydelige sorten og for min del relativt viktig. Å ikke kunne endre navn på lag(det har alltid vært en stor greie for meg å kunne mekke til SK Brann), ikke noe kitmodding(igjen blir Brann skadelidende), færre stadioner(8 mot 33, og...Brann Stadion anyone?) og en fullstendig fraværende treningsmodus(bortsett fra den hvor man løper fritt rundtomkring på banen) er betydlig. Forhåpentligvis, så kan noe av dette patches relativt enkelt.

 

Strippet og strippet... Eneste forskjellen er færre stadioner, ikke save replay, og at Edit Mode ikke er like utfyllende.

 

Treningsmodus er det da så visst der, du har ikke bare "den hvor du løper fritt", du har blant annet skuddtrening, frisparktrening, osv.

 

Når det gjelder online, antakeligvis er dette noe som blir fikset ganske kjapt, og da trenger du ikke kunne "nekte" å spille mot noen, da går du bare i Lobbyen, ser hvem som har bra linje, og joiner de.

Lenke til kommentar

EpiK: Hvor arrogant går det ann å bli? Tror du virkelig at folk ikke forstår hva du sier? Tror heller det ligger i at den trangsynte hjernen din ikke ser hva andre sier, så jeg tror heller du bør gå tilbake å se hva jeg har skrevet.

 

PES 6 var skuffende, synd at du ikke kan se det, men det kommer vel kanskje av at du har hodet så langt oppi konamis bakende.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg litt om det å skyte ballen over fra nært hold, spesielt når man er under press. Greit nok at det er 2-3 stykk som presser spilleren, men det betyr ikke at man skal dundre ballen til helvete? Uansett hvor lite baren fylles opp går ballen over. Noen som har teknikker for å motvirke dette? Og så synes jeg at gauge-tiden kunne vært litt lenger.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg litt om det å skyte ballen over fra nært hold, spesielt når man er under press. Greit nok at det er 2-3 stykk som presser spilleren, men det betyr ikke at man skal dundre ballen til helvete? Uansett hvor lite baren fylles opp går ballen over. Noen som har teknikker for å motvirke dette? Og så synes jeg at gauge-tiden kunne vært litt lenger.

7207480[/snapback]

 

Sleit voldsomt med dette i begynnelsen. Trykk på RT etter du har skutt so skal skuddet bli meir kontrollert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...