Gå til innhold

Lage egen strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg liker å exprimentere litt med elektronikk og sånt, og nå har jeg fått en liten idé om å lage strømforsyning til liten bilforsterker, slik at den kan brukes inne.

jeg har en 12" sub som jeg ikke bruker og som ikke trenger mye kraft for å spille.

jeg har også 2 forsterkere til overs som jeg ikke bruker..

begge er 400watt peak, og jeg tviler på at noen av dem er så mye som 200watt RMS.. den ene er en 2 kanals og den andre en 4 kanals.

2 kanaleren passer ypperlig til bro-kobling da subben har enkel spole på 4ohm.

Så til idéen, som var så enkel som en 12volts omformer vanlivis brukt til 12volt inne belysning, og en stor kondensator, for å ta seg av det forsterkeren vil bruke, men som omformeren ikke kan gi.

t.d. så har biltema en omformer på 150watt i 12volt (Link)..

om jeg hadde brukt en kondensator i tillegg til denne, kunne jeg da bruke bilforsterker inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gir vel en 12V omformer til innebelysning 12 v men heller ca 11v.

Forsterkeren trives best over 12v.

 

Tror heller du skal satse på og bruke et bilbatteri som "kondensator" og ha en kraftig lader på det..

 

Den omformeren til belysning tviler jeg på vil fungere men du kan jo prøve..

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange watt en slik omformer klarer å levere jeg, men tviler på det er nok. Bruker du batteri som buffer (bør vel fjerne 50Hz støy?) er det i allefall en fordel å ha en strømforsyning som lader batteriet mer enn det tappes :)

 

Nå vet ikke jeg hvor godt de liker store strømpulser (bassdunk) og sånt, men du kunne jo prøvd et PC power supply? De leverer jo ofte flere hundre watt ganske ren DC.

Lenke til kommentar

WOOPS. Tror denne strømforsyningen DU ser på oss biltema leverer AC (veksel) ut. Det har vært "mye" dyrere og lagd en 12v DC (likestrøm) strømforsyning som kan levere ut 12 ampære ( 120w/12v = 12A).

 

For et eksempel så kan du se på batteriladdere, se hvor mye de leverer ut.

 

EDIT2: Fant laddere med starthjelp som kunne levere 120 Ampere (PEAK) (1400watt), men bare maks 18A maks kontuerlig (216 watt) og den koster 800 kr.

Kanskje en slik en og et filter? Du kan jo lage selv et 50Hz filter men det jeg vet fra VK1 Elektronikk er at de ikke er så avanserte og det vi hold på med var sikkert noe som alle kunne lage (ikke pantent (eller no)). Der er det snakk om ca 50 kr'ers deler tilsammen..

 

Sorry store bokstaver...

 

Se i biltema etter batteriladdere og du ser forskjellen.. GJØR DET! da skjønner du..

 

MEN: En biladder leverer sikkert ut litt 50Hz støy (eller MYE (som nevnt ovenfor mitt inlegg)). Skal du ha skikkelig AC til DC omformer så må du se på omformerne som brukes til Komunikasjon (walki talkier og slikt)...

 

IKKE KJØP DEN 230v AC til 12v DC omformeren, som sakt viss du vet forskjellen på AC og DC så sier det seg selv at du ødelegger annlegget..

 

Du kan jo kjøpe 4 stk kraftige dioder og en saftig kondensator og så likerette det som kommer ut av den, men jeg vet ikke om det er lurt (men tror at det går).

 

EDIT3: Seff kan jo du kjøpe en ladder som bare leverer ut ca 9 amps til ca 250kr, og så et støyfilter.

 

Kanskje det er likegreit og selge 12v anlegge og kjøpe vanlig anlegg?

 

EDIT4: Likegreit og bruke et vanlig 12volts batteri i stedet. Hehe..

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Tror denne strømforsyningen DU ser på oss biltema leverer AC (veksel) ut. Det har vært "mye" dyrere og lagd en 12v DC (likestrøm) strømforsyning som kan levere ut 12 ampære ( 120w/12v = 12A).
Der snek det seg inn en regnefeil: 120W/12V = 10 A

 

Fant laddere med starthjelp som kunne levere 120 Ampere (PEAK) (1400watt), men bare maks 18A maks kontuerlig (216 watt) og den koster 800 kr.

Kanskje en slik en og et filter?

MEN: En biladder leverer sikkert ut litt 50Hz støy

En batteriladder med starthjelp kan være en idé, men det er helt unødvendig å filtrere spenningen, siden alle moderne bilforsterkere har switchmode stømforsyning (og dermed glatter ut strømmen).

 

Uansett så er kraftige strømforsyninger dyre, enten det er en "gammeldags" type med trafo, likeretter, og glattings- kondensator. Eller av switchmode typen.

Lenke til kommentar

AC spiller ingen rolle, bare hiver inn 4 dioder så er det DC.

den omformeren leveren 150watt, som er litt under RMS effekten på forsterkeren.

jeg hadde planer om en kondensator i idéen også, for å ta seg av bass slagene, hvor stor og hvilken type er jeg ikke sikker på..

jeg tegnet en skisse over idéen min, så får dere si hva dere mener...

 

plan.JPG

Endret av icy_T
Lenke til kommentar

altså, den 11 volten er RMS sinuspeining, for og få peak må vi gange med roten av 2 som blir 15.5 volt, trekk fra litt spenning til diodene og du får omtrent 14.8 volt, selv med mye tap i kondensatoren vill det bli en 14 volt.

 

du kan risikere og gi forsterkeren for HØY spennig, men jeg tror det skulle gå bra. derimot kommer nokk trasformatoren din til og gå andundas, ville funnet en større eller koblet to i parralell (du kan ikke hvite hovrdan de er tvinnet, med du finner det fort ut om det blir feil)

 

Edit: husk STORE ladkondesatorer og små, kjappe elektrolytt kondensatorer.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

spennings fall i diodene ja.. selfølgelig.. hadde glemt det :p

dersom vi sier at jeg bruker dioder med 0.7volt spenningsfall, (var det silisium dioder som hadde 0.7 og germanium 0.3?) og jeg bruker 4stk og kobler en likeretter bro, vil spenningsfallet bli 1.4volt da? eller 2.8?

blir vell bare 1.4 siden pluss og minus bare går igjennom 2dioder om gangen..

dersom jeg lagen egen omformer, hvordan vet jeg da hvor mye effekt den kan levere?

Lenke til kommentar
AC spiller ingen rolle, bare hiver inn 4 dioder så er det DC.

 

Joda, men hvis du har for liten kondensator til utglatting, vil jeg tro du kommer til å høre 50Hz bzzzzz.

Nå vet ikke jeg 100% hvordan lydforsterkere fungerer. Men antar at hvis man påtrykker en positiv (likerettet) AC-spenning som forsyning på en forsterker (spesielt bilforsterker som jeg antar forutsetter helt glatt DC-strømforsyning, pga bilbatteriet, altså de har ingen indre kondensatorer), så vil man høre dette igjen på utgangen.

 

I såfall vil jeg tro du kommer til å høre 50Hz-komponent under lyd(pulser) som trekker mye strøm. (Som effektivt lader kondensatoren ned til den likerettede 50Hz-bølgen.)

 

EDIT: Og ja, det burde bli 2*(spenningsfall over en diode) volt over broen, som du sier pga. at strømmen kun går i gjennom to av gangen. :thumbup:

Endret av MiF86
Lenke til kommentar
Joda, men hvis du har for liten kondensator til utglatting, vil jeg tro du kommer til å høre 50Hz bzzzzz.

 

Du vil nok ikke erfare slik en lyd (lyden du mest sannsynligvis tenker på kommer ofte av jordsløyfer), men en liten kondensator vil ikke kunne holde spenningen oppe like mye og du ville kanskje ha erfart klipping (forvrenining) ved høyt volum på en vanlig spiller.

Men en slik bilstereo har sin egen strømforsyning, som skal sørge for at spenningsnivået er korrekt og at støy reduseres. Forsterkerklassen (klasse D) som brukes har typiskt svært høy støyimmunitet også, men her skiller det svært mye fra produsent til produsent.

 

En grei regel på strømforsyninger til forsterkere er minst 1,5 ganger forventet musikkeffekt, og 1000uF kondensator per ampere.

 

(sitter og bestiller deler til min nye gitar P.A. jeg :D)

Lenke til kommentar
men det er helt unødvendig å filtrere spenningen, siden alle moderne bilforsterkere har switchmode stømforsyning (og dermed glatter ut strømmen).

 

Dette er bare delvis rett. De aller fleste (les billige) forsterkere til bil har uregulerte switchmode strømforskyninger. Dvs. at de kun lager utgangspenning (spenningen som forskyner selve forsterkertrinnet i bilforsterkeren) som er +/- inngangspenningen*X. Dvs. hvis innspenningen til forstrerkeren varierer vil uspenningen variere X ganger mer. Da er det opp til det som kalles PSRR for selve forsterkertrinnet som bestemmer om du vil høre mye av dette på utgangen. Normalt trenger ikke PSRR for en bilforsterker være veldig god pga. av spenningen normalt er veldig glatt og fin, men det er fult mulig at den likevel er det.

 

Den beste/billigste løsningen på denne problemstillingen vli trolig være å kjøpe en billig PC strømforskyning som leverer mange ampere på 12V. Alternativt å koble på et lite gasstett 12V syrebatteri i parallell.

 

Å bruke 11V transformatorer ment for halogenbelysning er det trolig i alle fall bare å glemme da de trenger en minimums- og konstant last.

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

 

jeg liker å exprimentere litt med elektronikk og sånt, og nå har jeg fått en liten idé om å lage strømforsyning til liten bilforsterker, slik at den kan brukes inne.

jeg har en 12" sub som jeg ikke bruker og som ikke trenger mye kraft for å spille.

jeg har også 2 forsterkere til overs som jeg ikke bruker..

begge er 400watt peak, og jeg tviler på at noen av dem er så mye som 200watt RMS.. den ene er en 2 kanals og den andre en 4 kanals.

2 kanaleren passer ypperlig til bro-kobling da subben har enkel spole på 4ohm.

Så til idéen, som var så enkel som en 12volts omformer vanlivis brukt til 12volt inne belysning, og en stor kondensator, for å ta seg av det forsterkeren vil bruke, men som omformeren ikke kan gi.

t.d. så har biltema en omformer på 150watt i 12volt (Link)..

om jeg hadde brukt en kondensator i tillegg til denne, kunne jeg da bruke bilforsterker inne?

7137609[/snapback]

 

Kjøp et 12V motorsykkelbatteri + en batterilader fra biltema du. Velger du 'gel' batterier blir det minimalt med knallgass.

 

Enkleste jeg kan tenke meg for det du ønsker. Batteriet vil stabilisere kretsen og levere peak-omph når du trenger det.

 

For å finne hvor mye ampere du trenger... Se på sikringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...