Gå til innhold

Hoya Polariseringsfilter--Forsl. av Zoom objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg skal til Costa Rica i jula og tenkte å skaffe meg et polariseringsfilter.

Tittet litt på Ebay og fant følgende:

Hoya Pro1 Digital Circular Polarizer Filter til $139 fra USA.

Hoya Pro1 Digital Circular Polarizer Filter til $50 fra Hong Kong.

 

Kan det stemme at det er så stor prisforskjell?

Ble jo litt skeptist, de er jo så flinke til å lage piratkopier i Østen.

Er det stor fare for at det kan være piratkopi?

Selgeren er Power seller med 99,6% positive tilbakemeldinger.

 

Er det ellers noe annet jeg bør skaffe meg til ferieturen?

Untatt en haug med minnekort da ;)

Tenkte å kjøpe en del av de billige 1Gb kortene, da er jo faren mindre for at alle bildene skulle bli ødelagt (enn hvis man skulle brukt en slik HDD med kortleser)

Endret av RC1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig. Jeg har to polaringsfiltere som ikke er $50 en gang, og de fungerer perfekt.

Spørs jo litt på størrelsen også. Store filtre er dyrere enn små... Dessuten kan billige filtre stoppe mer lys enn dyre (lys som er "rett" polarisert), uten at de billige fungerer dårlig. Og du kan selvfølgelig ha hatt kjempeflaks da du kjøpte dine :o) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg skal til Costa Rica i jula og tenkte å skaffe meg et polariseringsfilter.

 

Er det ellers noe annet jeg bør skaffe meg til ferieturen?

7137087[/snapback]

Jeg vet ikke hva du skal med polariseringsfilter i Costa Rica, med mindre du skal være mye rundt Arenal eller Monteverde, da.

Pola stjeler mye lys..

Costa Rica dreier seg om jungel.

Og der er det mørkt.

Ta med lyssterke teler. Stikkord blender, millimeter og bildestabilisering. Dyra sitter normalt stille, og det er i skumringen de (stort sett) er ute.

En macro til bladmaur og blomster er også gøy.

Om du reiser rundt i transport med aircon, vær obs på dug...

 

Ja, jeg kommer til å reise tilbake; det var dritkult.

 

- grå -

Lenke til kommentar
Jeg skal til Costa Rica i jula og tenkte å skaffe meg et polariseringsfilter.

 

Er det ellers noe annet jeg bør skaffe meg til ferieturen?

7137087[/snapback]

Jeg vet ikke hva du skal med polariseringsfilter i Costa Rica, med mindre du skal være mye rundt Arenal eller Monteverde, da.

Pola stjeler mye lys..

Costa Rica dreier seg om jungel.

Og der er det mørkt.

Ta med lyssterke teler. Stikkord blender, millimeter og bildestabilisering. Dyra sitter normalt stille, og det er i skumringen de (stort sett) er ute.

En macro til bladmaur og blomster er også gøy.

Om du reiser rundt i transport med aircon, vær obs på dug...

 

Ja, jeg kommer til å reise tilbake; det var dritkult.

 

- grå -

7139915[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke helt hvor vi skal hen i Costa Rica (det er broren min som ordner og planlegger) ;)

Men jeg regner med at vi skal til Monteverde og at vi ikke skal være inni jungelen hele tiden.

Jeg har ikke telelinse til kamera, har du noen anbefalinger?

Hva med såkalt macro-zoom?

Turen koster såpass mye så jeg har ikke råd til å kjøpe både zoom og macro.

Men jeg regner med at slike macro-zoom linser ikke er topp på alle omåder, man kan jo ikke få både i pose og sekk ;)

Lenke til kommentar
Hvis du med "macro zoom" mener blant annet Sigma sine zoom objektiver med "macro" betegnelsen, så er det bare juks. De her litt bedre nærgrense enn de uten macro-betegnelsen, men noen makro er det ihvertfall ikke.

7151907[/snapback]

 

Lurte litt på å skaffe meg en av disse:

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

Eventuellt Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM men det er litt dyrere da.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene?

Andre objektiver å anbefale?

Lenke til kommentar

Har lenge gått med tanken på å kjøpe et slikt filter, og da selvfølgelig billig fra hongkong.

Sjekker litt rundt på ebay, og finner 2 selgere som ikke har så værst pris.

Den ene

Den andre

På den første siden så står det DMC i slutten av produktnavnet, mens på den andre står det CPL. Er det noen forskjell her?

Og er Hoya Pro1 et godt polafilter? Etter det jeg har forstått så er det bedre enn den "vanlige" versjonen som selges på Japanphoto til 800kr.

 

EDIT: Er det så enkelt at DMC står for Digital Multi Coating, og CPL står for Cirucular Polarizer -ett-eller-annet? Altså begge selgerne selger akkurat det samme filteret?

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Hvis du med "macro zoom" mener blant annet Sigma sine zoom objektiver med "macro" betegnelsen, så er det bare juks. De her litt bedre nærgrense enn de uten macro-betegnelsen, men noen makro er det ihvertfall ikke.

7151907[/snapback]

 

Lurte litt på å skaffe meg en av disse:

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

Eventuellt Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM men det er litt dyrere da.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene?

Andre objektiver å anbefale?

7158963[/snapback]

Både Tamron og Sigma sin 18-200 har en del kompromisser med tanke på stort område og bildekvalitet. Spesielt ned mot 18 og opp mot 200 er de ganske uskarpe. Canon sin 70-300 IS USM gir mye bedre bildekvalitet, og da får du i tillegg bildestabilisator og USM motor.

Lenke til kommentar

Både Tamron og Sigma sin 18-200 har en del kompromisser med tanke på stort område og bildekvalitet. Spesielt ned mot 18 og opp mot 200 er de ganske uskarpe. Canon sin 70-300 IS USM gir mye bedre bildekvalitet, og da får du i tillegg bildestabilisator og USM motor.

7173689[/snapback]

 

 

Jeg har lest et par tester på Tamron og Sigma objektivene som sier det samme.

Men Canon sitt er jo et hakk mindre lyssterkt men det har kanskje ikke så mye å si...

Lenke til kommentar
Jeg har lest et par tester på Tamron og Sigma objektivene som sier det samme.

Men Canon sitt er jo et hakk mindre lyssterkt men det har kanskje ikke så mye å si...

7173817[/snapback]

Canon sin er mer lyssterk på 300mm enn Tamron og Sigma sine er på 200mm. Og det er jo her det er mest viktig med god lysstyrke. I tillegg vil nok Canon sin være mer lyssterk på 70mm enn Tamron og Sigma er på 70mm. Vær klar over at beste lysstyrke (første tall) kun gjelder ned mot maks vidvinkel som objektivet kan gi.

 

I tillegg har Canon sitt objektiv bildestabilisator som kan hjelpe, så lenge det du skal ta bilde av ikke har raske bevegelser.

Lenke til kommentar
Jeg har lest et par tester på Tamron og Sigma objektivene som sier det samme.

Men Canon sitt er jo et hakk mindre lyssterkt men det har kanskje ikke så mye å si...

Det er bare på 18 mm vs 70 mm at Tamron og Sigma er mer lyssterk. Du skal ikke flytte brennvidden mye før de også er på f/4... Vil gjette på 24-28 mm, kanskje før.
Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir en Canon 70-200mm L F/4.0 linse på meg.

Kjøper den i USA og sparer ca. 2000 Nok.

Den er sikkert ikke lyssterk nok men det er en veldig god linse som tar skarpe bilder i alle brennvidder (har jeg lest) ;)

Har tenk å kjøpe en monopod i samme slengen, litt enklere å ha med seg på ferie enn tripod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...