Gå til innhold

sikring går når jeg kobler til strøm!


Anbefalte innlegg

lagde ett trekabinett, å når jeg kobler til strømkontakten så går sikringa, hva kan dette være? trenger hjelp!

 

edit: dette skjer uansett om jeg har koblet til noe i strømforsyninga, dette betyr at det er noe med strømforsyninga. kan det ha noe med joring til strømforsyninga? det erjo en kontakt som går til "skallet" på strømforsyninga er dette joring?

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mitt super duper ultra intelegente spørsmaå aka svar: har du slått av den lille av/på knappen som sitter bak på strømforsyningen ?!

7122253[/snapback]

Ehm. Sikringen går når han setter i strømkontakten i PSUen, det har ikkenoe med den hovedstrømbrytern å gjøre det ;)

 

Men hvis du ikke får slått den på før strømmen går, da er det enten noe galt med kablen/strømforsyninga/et komponent i Pcn.

 

Men som sagt, prøv først en annen kurs i huset deres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du har et multimeter, mål MOTSTANDEN mellom pinnene i kontakten bak på PSU (men for all del husk å trekke den ut av stikket først), hvis du måler 0 Ohm mellom en av pinnene og den 3 pinnen som sitter nederst/øverst i kontakten ligger en av fasene til jord og du har problemet ditt der.

 

Høres ut som jordingsfeil...

det slårover mellom jord og en av lederne...

Har du et Ohm meter kan du sjekke dette, men pass på å ikke ha andre ting i stikkontaktene når du sender 1000V igjennom :p

Dette burde være lett å få på garnati hvis du kan bevise at det er jordfeil ;D

7122918[/snapback]

 

Måle motstand i en stikkontakt med spenning på ja, den var ny :tease: (hvis du prøver på det sier det poff og du har 1.stk svidd ohm meter)

Og det å passe på å ikke ha andre ting i stikkontaktene ja :p huff nå fikk jeg meg en god latter.

 

Hvis det er jordfeil på anlegget så går ikke sikringen når du plugger noe i, men hvis en fase ligger til jord i strømforsyninga og du har jordfeilbryter derimot.

Lenke til kommentar
Hvis du har et multimeter, mål MOTSTANDEN mellom pinnene i kontakten bak på PSU (men for all del husk å trekke den ut av stikket først), hvis du måler 0 Ohm mellom en av pinnene og den 3 pinnen som sitter nederst/øverst i kontakten ligger en av fasene til jord og du har problemet ditt der.

 

Høres ut som jordingsfeil...

det slårover mellom jord og en av lederne...

Har du et Ohm meter kan du sjekke dette, men pass på å ikke ha andre ting i stikkontaktene når du sender 1000V igjennom :p

Dette burde være lett å få på garnati hvis du kan bevise at det er jordfeil ;D

7122918[/snapback]

 

Måle motstand i en stikkontakt med spenning på ja, den var ny :tease: (hvis du prøver på det sier det poff og du har 1.stk svidd ohm meter)

Og det å passe på å ikke ha andre ting i stikkontaktene ja :p huff nå fikk jeg meg en god latter.

 

Hvis det er jordfeil på anlegget så går ikke sikringen når du plugger noe i, men hvis en fase ligger til jord i strømforsyninga og du har jordfeilbryter derimot.

7184191[/snapback]

 

Skrur jo av sikringen da n00b :p

har du alderi hørt om å megge før ? ^o)

snakk om ting du vet litt mer om du... ikke drit deg ut ;)

Lenke til kommentar
Skrur jo av sikringen da n00b :p

har du alderi hørt om å megge før ? ^o)

snakk om ting du vet litt mer om du... ikke drit deg ut ;)

7186858[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hva det å megge er, og jeg vet også at det ikke gjøres med et ohm-meter men med en megger. Så tenk deg litt om før du går ut og kaller folk for noobs.

 

Edit: Leif

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar
Skrur jo av sikringen da n00b :p

har du alderi hørt om å megge før ? ^o)

snakk om ting du vet litt mer om du... ikke drit deg ut ;)

7186858[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hva det å megge er, og jeg vet også at det ikke gjøres med et ohm-meter men med en megger. Så tenk deg litt om før du går ut og kaller folk for noobs.

 

Edit: Leif

7191457[/snapback]

 

Gidder ikke krangle med deg men du må jo ha det inn med te-skje... hva er en megger ? et Ohm-meter som sender ut en mye kraftigre spenning enn et standard Ohm-meter...

poenget med meggern er å måle om det slår over mellom L1 og L2/L1 jord/L2 Jord. så stfu og gjør det enkelt for stakkarn med jordingsfeil...

Lenke til kommentar
...

Har du et Ohm meter kan du sjekke dette, ...

7122918[/snapback]

 

 

Gidder ikke krangle med deg men du må jo ha det inn med te-skje... hva er en megger ? et Ohm-meter som sender ut en mye kraftigre spenning enn et standard Ohm-meter...

...

7236081[/snapback]

Beklager Diddern. Du ba selv trådstarter benytte "et ohm meter" og ikke "en megger".

Lenke til kommentar

Om du ikke har jord i stikkontakten kan det ikke være jordfeil, dvs at du har en kortsluttning enten i kabelen eller PSU-en.

 

Ser det blir nevnt megger og multimeter her, en megger er jo bedre, men også meget tvilsomt at du har/kan få tak i med mindre du kjenner noen som jobber med elektro. Et multimeter er nok litt mere allment, og kan fåes billig på biltema eller clas ohlson.

 

Feilsøking på kabel:

- Trekk den ut av vegg og PSU.

- Ta frem multimeter og sett det på "piping"

- Mål mellom pinnene som du vanligvis har i stikkontakten.

- Piper det, ligger kortsluttnigen der, gjør det ikke det, så er kabelen OK.

 

Feilsøking på PSU:

- Slik jeg tror det er lettest, plugg kabelen inn i PSU (men ikke i stikkontakten)

- Mål mellom pinnene som du målte på sist.

- Piper det, er det kortsluttning i PSU, om ikke, er den en annen plass.

 

- Sindre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...