Gå til innhold

Fujitsu Siemens D1171 og harddisker


saxin

Anbefalte innlegg

Jeg har et Fujitsu Siemens D1171 hovedkort i en gammel maskin her. Det er en 10gb disk i den for tiden, men jeg har lekt med tanken om å sette inn en litt større disk for å bruke maskinen til en webserver. Spørsmålet mitt er: Hvor mange disker støtter dette hovedkortet, og sist men ikke minst, hvor store disker kan jeg ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nå gått en god stund så jeg håper en liten "bump" vil kunne hjelpe meg. Jeg har funnet ut at hovedkortet ikke takler harddisk på 120GB, og derfor ønsker jeg å oppgradere BIOS på hovedkortet. BIOS-versjonen jeg har inne nå er: PhoenixBIOS Version 4.06 Rev. 1.05.1171.

Noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det enkleste er å f.eks sette inn et SATA PCI kontrollerkort, som dermed ikke har noen begrensning på diskstørrelse, og du slipper å styre med å kanskje finne riktig BIOS, som sikkert ikke ligger på FSC sine sider lenger. Jeg tviler litt på at en BIOS-oppgradering hjelper på diskkompatibilitet på en så gammel maskin.

 

Jeg hadde gått for et SATA PCI-kort med ønsket antall porter.

Lenke til kommentar

Ok, det var dumt. Hadde håpet på å unngå å kjøpe inn noen nye komponenter. Det er ingen annen mulighet altså? Nå har det seg slik at jeg ikke har noen SATA-harddisk, bare IDE-harddisk. Jeg regner med at det går ann å kjøpe IDE istedet for SATA-PCI-kontrollerkort?

Endret av saXin
Lenke til kommentar

Det gjør det ja, bare det at SATA er litt lurere å satse på hvis du senere skal flytte disker over i en nyere maskin. Man får fortsatt tak i PATA (IDE] PCI-kontrollere og PATA (IDE)-disker, men nye hovedkort i dag har gjerne mindre og mindre PATA (IDE)-porter, og så fort DVD-brennere med SATA-tilkobling blir mer og mer utbredt, får vi sikkert se mange hovedkort med kun SATA-porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...