Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt innføring i bilstereo..


Badon

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg skal snart kjøpe meg bil og da må man ha ordentlig anlegg. :)

Jeg har ikke så veldig mye å bruke på anlegg, så da lurte jeg på om dere kan fortelle meg hva jeg bør se etter. Hvilke merker som holder mål. Jeg er helt på jordet når det gjelder elektronikk, men er teknisk av meg.

 

Jeg kikka litt på Bilradiospesialisten, der ser jeg en "Infinity Reference 1250W" til grei pris så kikker jeg på Watt(max) 1200 vil det da si at jeg må ha en forserker på 1200watt?

Jeg har planer om å kjøpe meg en primera, hvor stor sub bør man ha da(12")? Eller minimum ha.

 

Også lurte jeg på prisforskjellene i Norge i forhold til Sverige..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.. Jeg skal snart kjøpe meg bil og da må man ha ordentlig anlegg. :)

Jeg har ikke så veldig mye å bruke på anlegg, så da lurte jeg på om dere kan fortelle meg hva jeg bør se etter. Hvilke merker som holder mål. Jeg er helt på jordet når det gjelder elektronikk, men er teknisk av meg.

 

Jeg kikka litt på Bilradiospesialisten, der ser jeg en "Infinity Reference 1250W" til grei pris så kikker jeg på Watt(max) 1200 vil det da si at jeg må ha en forserker på 1200watt?

Jeg har planer om å kjøpe meg en primera, hvor stor sub bør man ha da(12")? Eller minimum ha.

 

Også lurte jeg på prisforskjellene i Norge i forhold til Sverige..

7110252[/snapback]

 

Hvis du er intressert så kan du satse på GZ eller/og CDT, er ikke noen billig merker noen av dem... men vi kan få till ett fint pris på helt anlegg...

 

Det om forsterkern skal du ikke tenke på engang:P det som er viktig hos en forsterker er at dem er strømsterk:D det med bass valger er litt avhengig av hva du hører på for musikk, mye kjapp bass og rock så ville jeg satsa på 10"ere men er det ikke rock så skulle jeg satsa på 12" men liker også 10"erns kjappe bass :thumbup:

Lenke til kommentar

Når skal folk lære seg at "små elementer = kjapp bass, store elementer = treg bass" er pølsepreik fra ende til annen?

 

Hva som er "bra" og "dårlig" kommer helt an på hva DU foretrekker. Mye bass? Gumpebass? Stram bass? Detaljrik diskant? Hissig diskant?

 

Si noe mer om hva slags lydpreferanser du har, så har man mer å anbefale ut fra. Ingen merker er "best", alt handler om kompromisser. Dersom du tilfeldigvis elsker lyden fra dine gamle Rogers LS3/5a blir det helt feil å anbefale deg to femtentommere i portet kasse som spiller grisehøyt akkurat rundt tuningfrekvensen og ingenting annet...

Lenke til kommentar
Når skal folk lære seg at "små elementer = kjapp bass, store elementer = treg bass" er pølsepreik fra ende til annen?

 

Hva som er "bra" og "dårlig" kommer helt an på hva DU foretrekker. Mye bass? Gumpebass? Stram bass? Detaljrik diskant? Hissig diskant?

 

Si noe mer om hva slags lydpreferanser du har, så har man mer å anbefale ut fra. Ingen merker er "best", alt handler om kompromisser. Dersom du tilfeldigvis elsker lyden fra dine gamle Rogers LS3/5a blir det helt feil å anbefale deg to femtentommere i portet kasse som spiller grisehøyt akkurat rundt tuningfrekvensen og ingenting annet...

7113772[/snapback]

 

 

Er akk. det jeg legger frem... jeg synes rock høres bedre ut med mindre element! SEFF. blir bassen kjappere med mere snert i hvis den er mindre... eler mener du att en en 15" spiller lige kjapt som en 8"?? detta har jo med slagelengde osv.

Lenke til kommentar
Er akk. det jeg legger frem... jeg synes rock høres bedre ut med mindre element! SEFF. blir bassen kjappere med mere snert i hvis den er mindre... eler mener du att en en 15" spiller lige kjapt som en 8"?? detta har jo med slagelengde osv.

7113946[/snapback]

 

Ehhh... Det er ingenting som heter "treg bass" 40 Hz er 40 Hz uansett!

Slaglengde har ingenting med dette å gjøre.

Det folk feilaktig opplever som, "treig bass" er at forsterkern er altfor dårlig og ikke klarer å kontrollere elementet og/eller at en har fasefeil.

 

Det er helt klart variasjoner inne det enkelte elements egenskaper til å fremstille presis lyd også, men begrepet "treg bass" og at små membraner er kjappere en store er en myte som er avlivet, død, begravet og halveis kompost ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Er akk. det jeg legger frem... jeg synes rock høres bedre ut med mindre element! SEFF. blir bassen kjappere med mere snert i hvis den er mindre... eler mener du att en en 15" spiller lige kjapt som en 8"?? detta har jo med slagelengde osv.

7113946[/snapback]

 

Ehhh... Det er ingenting som heter "treg bass" 40 Hz er 40 Hz uansett!

Slaglengde har ingenting med dette å gjøre.

Det folk feilaktig opplever som, "treig bass" er at forsterkern er altfor dårlig og ikke klarer å kontrollere elementet og/eller at en har fasefeil.

 

Det er helt klart variasjoner inne det enkelte elements egenskaper til å fremstille presis lyd også, men begrepet "treg bass" og at små membraner er kjappere en store er en myte som er avlivet, død, begravet og halveis kompost ;)

7114268[/snapback]

 

 

Oki... da er det bare hva jeg synes selv da... oldis :whistle:

Lenke til kommentar

Tja, oldis, regner du henspeiler på de 30 år jeg har levd.

Kommentaren din er aldeles ute på jordet, her kommer jeg med en saklig, objektiv vurdering. Det var ikke ment som harselas med ditt innlegg, kun korreksjon av noe som åpenbart er helt feil.

 

Du må tåle å bli korrigert om du kommer med feilaktige utsagn, det var ikke fnugg av personangrep i det jeg skrev og da vil jeg ha meg frabedt den type slengbemerkninger som du kommer med her.

 

Hva du mener subjektivt mhp membranstørrelse er såklart din mening, men alt kommer an på hva du har hørt og i hvilken setting.

Skal du komme med subjektive påstander som kan holde mål på et generellt grunnlag bør du bygge opp en solid empiri for konklusjonen.

Enkelt og greit :)

 

Men jeg skal forøvrig la dette skli ubemerket hen siden du er rimelig fersk på forumet. Vil heller ønske deg velkommen hit, jypling ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Kan et gammelt fossil også få si noen ord? (i følge kona) :!:

Blir 33 om et par uker, så er det sagt.

 

Det jeg ville gjort i Primera`en er å bygge ei lukket/tett kasse på ca 30 liter og delt den i to kammer, og deretter satt inn to Peerlees 10" fra Eltek til 1098,- pr stk. og kjøpt en BF4501 til det. Deretter et frontsett fra samme fabrikat og butikk til 1498,- for paret, og kjørt det på en BF1702.

Priser og data finner du på nettsidene under bilstereo.

 

Pioneer DEH 30MP er en billig og fin spiller med bl.a doble phonoutganger til forsterkere.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Du kan gjøre en viktig ting som jeg ikke gjor når jeg begynte med bilstereo.

 

Jeg kjøpte det første og beste jeg kom over. Hadde jeg tenkt framover og gjort som jeg ofte råder andre til å gjøre, villle jeg ha vært en mye lykligere man nå.

 

1. Les rundt på forum og slikt etter hva andre folk anbefaler bruker, og hva de synes om det. (hvilken karakter lyden har, mye bass, mye diskant, lite av disse osv.)

2. Finn ett budsjett.

3. Kjøp det budsjette rekker til. Har du klart å spare 3000kr, og spilleren du er på jakt etter koster 3000 kr, kjøper du spilleren. Ikke ombestemme seg å kjøpe en billigere spiller til 1500 kr for å få noen dårlige høytalere med også.

4. Let rundt omkring etter tilbud og ikke lås deg fast i ett merke. (Kjøp ikke et helt anlegg av pioneer, rockford etc.)

5. Hver klar fra begynnelsen om hva det er du er på jakt etter. (Spille høyt med masse bass, eller pen lyd som kan gi litt trøkk når humøret er der.)

 

Det burde være en god del mere her, men dette var det jeg kom på akkurat nå. Så noen ting jeg er fornøyd med og anbefaler.

 

Alpine spillere er en ting å se nærmere på, men Pioneer lager også bra spillere. Etter mine erfaringer bør du holde deg unna sony spillere.

 

På forsterker fronten er jeg ikke så sikker på hva du burde satse på, jeg har selv hatt rockford i en masse år som jeg aldri har giddet å bytte ut. Men de skal forsvinne rundt juletider. Jeg tenker på å kjøpe USamps, men etter som jeg har hørt skal Soundstream, og Hifonics også være ganske bra. Hvis du ikke tenkte å bruke så mye penger vil Rockford Fosgate, Mtx og slike merker være helt ok. Dynabel lager noen billige forsterkere som du også bør se nærmere på.

 

Etter spiller bør du egentlig se etter et godt frontsett. Du sitter fremme i bilen, og derfor bør disse høytalerene gi deg god lyd. Høytalere som kan være lurt og se nærmere på er Morel, Focal og kanskje Infinity Kappa.

 

Så etter som hva du er på jakt etter kommer subbene. Har du lyst på fin lyd, men bare ett element, da skal du se nærmere på Resonant Engineering, og Adire audio. RE lager en sub som heter XXX og Adire en som heter Bramha. Disse skal være bra, men krever forsterker som kan levere.

 

*Lurer på om dette ble rett*

Lenke til kommentar

Skal du vente på Adire kan du vel egentlig bestille i bøtter og spann, ettersom du sannsynligvis rekker å få både feriepenger og neste julebonus før varene kommer..

 

Uansett var det mye gode råd. Ingen produsenter er best på alt, plukk og miks gjør at du får langt mer for pengene dine, selv om du må bestille fra flere butikker. Fastsett et budsjett og ikke la deg presse av selgere. De er, naturlig nok, ute etter å selge deg så mye som mulig fra egen butikk.

 

Og en siste ting; kjøp få, men gode komponenter. Da har du muligheten til å oppgradere etterhvert uten å måtte kvitte deg med det du allerede har kjøpt. Omtrent som å kjøpe femten Hyundaier istedetfor èn Supra ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...