Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, noen som kan fortelle meg forskjellen på "A.T.L.A.S." og "Progression" på K2 sine sider?

Atlas er pudder, allmountain og freestyle. Progression er park, freestyle og street.

Atlas er vel i snitt litt stivere, som regel retningsbestemt, koster litt mer og er en mer teknisk plate.

Så med mitt bruk; pudder, preppa løyper og ingen rails så vil kanskje k2 darkstar ikke være det beste valget siden det er et progression-brett? Har nemlig blitt anbefalt dette.

Lenke til kommentar

Darkstar er, etter min oppfatning, et parkbrett. Det er ganske mykt og lekent, true twin med bred stance. Om du skal ha et K2 til frikjøring og pisting ville jeg kanskje sett på Believer fra progression. Et rimelig men solid brett, mye popp i nose og tail, litt stivt til railing, fint i pudder, herlig i høy fart - personlig erfaring fra 07/08 serien.

 

Gyratoer eller Zeppelin fra Atlas skal også være solide. Gyrator er et lekent pudderbrett med sitt reverse chamber (omvendt spenn i plata, samme som libtechs banana tech), om jeg ikke har missforstått. Hadde et Zeppelin når jeg var yngre, var meget fornøyd med det. Lett, stivere - men snappy - brett som fungerte fint i alle forhold. Av hva jeg kan huske var ikke poppen helt den store i den plata, men det hadde sikkert mye med min teknikk å gjøre, dessuten er det omtrent 13 år siden jeg hadde det.

 

Tror nok du vil bli fornøyd med Darkstar, det er et solid brett som har vært i K2s portefølje i mange år, men det kan jo hende du blir mer fornøyd med et brett mer rettet mot løypekjøring og pudder.

 

Du kan jo leke deg med K2s board finder.

Lenke til kommentar
Darkstar er, etter min oppfatning, et parkbrett. Det er ganske mykt og lekent, true twin med bred stance. Om du skal ha et K2 til frikjøring og pisting ville jeg kanskje sett på Believer fra progression. Et rimelig men solid brett, mye popp i nose og tail, litt stivt til railing, fint i pudder, herlig i høy fart - personlig erfaring fra 07/08 serien.

 

Gyratoer eller Zeppelin fra Atlas skal også være solide. Gyrator er et lekent pudderbrett med sitt reverse chamber (omvendt spenn i plata, samme som libtechs banana tech), om jeg ikke har missforstått. Hadde et Zeppelin når jeg var yngre, var meget fornøyd med det. Lett, stivere - men snappy - brett som fungerte fint i alle forhold. Av hva jeg kan huske var ikke poppen helt den store i den plata, men det hadde sikkert mye med min teknikk å gjøre, dessuten er det omtrent 13 år siden jeg hadde det.

 

Tror nok du vil bli fornøyd med Darkstar, det er et solid brett som har vært i K2s portefølje i mange år, men det kan jo hende du blir mer fornøyd med et brett mer rettet mot løypekjøring og pudder.

 

Du kan jo leke deg med K2s board finder.

Takk for svar! Jeg er ikke interessert i "et mykt brett". Leser at Darkstar har "medium flex" og det høres jo greit ut i utgangspunktet men usikker på hva det vil si i praksis. Æsj, vanskelig dette her altså.

Lenke til kommentar

Å finne «det rette» brettet kan ofte være stress ja. Som regel er det greit å finne noen rammer først, som feks: makspris, hovedbruksområde og om du vil ha en sentrert stance eller setback. Kjører du lite park og/eller switch er setback og foretrekke, i pudder er setback uhyre mye enklere å forholde seg til.

 

Når du har funnet et part tre punkt til rammen gjør det valget litt enklere. Etter det er det bare å sjekke spensten i forhold til din nårværende plate samt om den kommer i en lengde og farge du godtar. Du høre litt med folk som har platene du ser på og snakke med betjeningen i sjappa du skal handle i (gitt at de har mer erfaring enn en standard g-sport selger som gjerne anbefaler et brett fordi «alle kjøper det»).

 

Et hett tips om du er stø i engelsk er å snakke litt med servicefolka på www.dogfunk.com, de har en livechatt med ansatte som stort sett lever for brettkjøring. Du finner den oppe til høyre - en grønn knapp.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen her har noen tips til meg.. Jeg har netopp kjøpt nytt brett og skal til å skru det sammen.. Ifjor hadde jeg en ganske stor vinkel på føttene noe som gjorde at jeg fikk veldig vondt i foten etter et par turer.. Noen tips på vinkel jeg skal skru føttene i?? hva er bra og behagelig??

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen meninger om "flow-type bindinger" (som man går inn i bakfra) i motsetning til den mer tradisjonelle hvor legg-støtten ikke kan legges bakover.

 

Jeg tenker umiddelbart at om førtnevnte ødelegges i wire'en så blir bindingen helt ubrukelig men samtidig så sparer man litt tid hvergang en går inn og ut av bindingen.

 

Og hva er fordelen/ulempen til bindinger med/uten tå-kappe(heter det det?) ?

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen meninger om "flow-type bindinger" (som man går inn i bakfra) i motsetning til den mer tradisjonelle hvor legg-støtten ikke kan legges bakover.

 

Jeg tenker umiddelbart at om førtnevnte ødelegges i wire'en så blir bindingen helt ubrukelig men samtidig så sparer man litt tid hvergang en går inn og ut av bindingen.

 

Og hva er fordelen/ulempen til bindinger med/uten tå-kappe(heter det det?) ?

Har ei venninne som digger det. Møtte noen nederlendere som hatet det.

 

I utgangspunktet er det en enkel binding som er ment for mer "enkel" kjøring virker det som. Den er enkel i bruk men har litt dårlige muligheter for mikrojustering. Nederlenderne jeg møtte lot meg prøve en simpel ting som var ekstremt vanskelig med den bindingen: å ta på seg begge bindingene uten å sette seg ned. Den første bindingen går lett på, men når du skal skyve foren inn i nr to sklir bare brettet unna. Haiking i pudder, street kjøring med avsatsplattform og generell haiking, kan defor muligens bli litt mer stress med en slik binding.

 

Personlig anbefaler jeg vanlig strapbinding med en "toe strap", en som kan brukes som tå og standard eller bare en standard. Disse gjær det enkelt å stramme om du trenger det samt finjustere mellom tå og ankelbindingen. Jeg synes også vanlige lisser er å foretrekke fremfor boa, men boa er herlig enkelt å ha med å gjøre da.

Lenke til kommentar
Jeg synes også vanlige lisser er å foretrekke fremfor boa, men boa er herlig enkelt å ha med å gjøre da.

BOA, ja. Jeg har også sett på en slik løsning. Tilsynelatende enkel og behagelig men hva skjer når snø fryser inni denne mekanismen? Det er jeg evt bekymret for.

Av hva jeg har hørt er ikke noe stort problem at boa-skruen fryser, problemet er visst at det er vanskelig å stramme booten slik man vil. Om boa-vieren ryker er du forøvrig fucked, greit nok at det er livstidsgaranti, men er du på skiferie er det ganske mye greiere å kjøpe et par hockeylisser enn å bytte en boastreng.

 

Når det er sagt har jeg aldri kjørt med boa, så jeg er egentlig ikke en god referanse. Bootene med 2x boa virker ok, men for min del blir det lisser og tradisjonelle bindinger; de er slitesterke, enkle i bruk, enkle å reparere og gir en god passform.

 

Edit: Bare så det er sagt. Ikke hør så mye på andres meninger når det kommer til boots. Dine føtter er unike, du må finne en boot som passer din fot. Når du har funnet et merke/modell som passer kan du forhøre deg litt om kvalitet og forventninger og slikt til booten du har funnet, men om du kjøper en boot fordi en kompis sa du bare måtte kjøpe den kan det være du ryker på en smell.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...