Gå til innhold

EKTE Vaniljeekstrakt - hvor?


stout

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært nettet rundt etter dette.

Dersom man søker på "vaniljeekstrakt", dukker det opp veldig mange oppskrifter, men ingen forhandlere. Et mulig annet navn er "vaniljeoleoresin", men det høres mer ut som et løsemiddel, og er såklart ikke noe bra salgstriks.

Det finnes et utall ekstrakt-imitasjoner og vaniljeessenser, men disse er ikke naturlig fremstilt.

 

Jeg har funnet _1_ sjappe i UK (lakelandlimited.co.uk) som selger flasker à 118ml for £4.50 pr. stk. Tenkte å bestille 3 flasker for å utnytte tollgrensa, men når frakten kommer på £16 blir det uaktuelt.

Prøvde også Danmark, Sverige og Tyskland uten å finne noe brukbart.

 

Ser dessverre ut til at dette må bestilles fra USA :(

 

Er det noen som vet om noen litt mer nærliggende forhandlere? Hadde vært fint å kunne tilsette litt ekte vaniljesmak i diverse kaker og desserter. Er litt for lat til å prøve meg på å lage egen ekstrakt. Dessuten vil det bli en god del dyrere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å kjøpe vaniljestang?

 

Ellers kan du kjøpe ekstrakt på hvilken som helst butikk.

7114257[/snapback]

 

Takk for forsøket, men tror du vil finne at det som står i butikkhylla er essens. Essenser inneholder ikke spor av det de skal etterligne, og er langt fra like gode som ekte saker.

Vaniljestenger er ofte upraktiske i matlaging.

Lenke til kommentar
Vaniljestenger er langt i fra upraktiske, og jeg mener du får den desidert beste smaken med stenger i forhold til essens/ekstrakt. :)

7122882[/snapback]

 

Må si meg enig her. Vaniljestang er den genuine varen. De svarte prikkene du av og til kan se i feks vaniljesaus fra en god restaurant vitner om at de har brukt ekte vare, og ikke ekstrakt.

Lenke til kommentar

Greit nok, men enkelte oppskrifter sier ekstrakt, og involverer ikke oppvarming. Jeg er for lat til å skulle begynne å endre på oppskrifter :blush:

Dessuten har jeg ikke nok skill points i matlaging til at ting som dette kommer naturlig.

Alle oppskriftene jeg har sett sier at vaniljestanga skal kokes, med et unntak, der det stod at man skulle bruke frøene :ermm:

Har ikke fått sjekka Meny enda, men om jeg ikke finner ekstrakt der, så får jeg vel droppe de aktuelle oppskriftene.

 

Edit: Kanskje litt mye..

Endret av fretex
Lenke til kommentar

Vaniljelikør ..........?

 

Svakt relatert - eller kanskje ikke i det hele tatt -, i boken (og nå også filmen) The Perfume av Patrick Süskind, dreier mye av handlingen seg om å ekstrahere lukter fra ulike ting. Blomster osv. for parfymeindustrien, hovedsaklig, men hovedpersonen får det for seg at han skal ekstrahere lukten av menneske ... Det må jo gå gæli.

Fascinerende bok. Vanskelig å lage film av.

 

Vaniljestenger, det burde være enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...