Gå til innhold

Skrive i webdesign


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har veldig lite peilig på å lage hjemmesider og webdesign osv.. Men jeg har laget webdesign i Photoshop, skal nå "kode" det i Dreamwaver mx2004. Problemet mitt er egentlig hvordan jeg kan skrive i webdesignet. Jeg har jo laget steder hvor det skal skrives foreksempel nyheter. Men hvordan lager jeg slik at jeg kan skrive her?

 

/Jan Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må splitte opp bildefila i mindre bilder for å så kode dem sammen, dette er en teknikk som kalles "slicing", søk gjerne etter det på google og les om det.

 

Hele greia er at du må dele opp bildefila og skrive koden for at siden kan vises slik bildefila sier. Det er først da du kan begynne å legge på tekst og lignende

Lenke til kommentar
Dog html guiden sier ingenting om hvordan man skriver på webdesignet:S

Hørte noe om at man må gjøre webdesignet til bakgrunn før man kunne skrive på det...

 

/Jan Tore

7106259[/snapback]

Vis du mener at man skal lage et bilde av hele designet og sette det som bakgrunn er det helt feil.

 

Her er litt html kode som kanskje kan forklare deg litt mer.

 

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Sidens tittel</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css"><!-- Her er link til CSS filen -->

</head>
<div id="content">
<h1>Webområdes tittel</h1>

<ul id="meny">
<li><a href="index.php">Forside</a></li>
<li><a href="info.php">Info</a></li>
<li><a href="bilder.php">Bilder</a></li>
<li><a href="gjestebok.php">Forum</a></li>
</ul>

<div id="innhold">
<h2>Artikkelens tittel</h2>
<p id="ingress">Her skriver du ingressen.</p>
<p>artikkel teksten</p>
</div>
</body>
</html>

 

 

 

Alt designet gjør jeg med CSS filen. Som å bestemme hvilke bakgrunnsbilder som skal hvor. Tar du deg bare tid til å forstå det som står på HTMLdog.com skjønner du nok hvordan du skal gjøre det.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

problemet mitt er jo ikke hvordan jeg skriver med hml kodene osv....

 

Men hvordanfår teksten "oppå" webdesignet på de plassene som jeg har laget for teksten.

Webdesignet er slicet opp og lagt inn i DW.

 

Mulig et bare er jeg som er helt tett i nøtta, eller er det noe som jeg faktisk ikke har fått med meg?

Endret av exess15
Lenke til kommentar
Ok, jeg har veldig lite peilig på å lage hjemmesider og webdesign osv.. Men jeg har laget webdesign i Photoshop, skal nå "kode" det i Dreamwaver mx2004. Problemet mitt er egentlig hvordan jeg kan skrive i webdesignet. Jeg har jo laget steder hvor det skal skrives foreksempel nyheter. Men hvordan lager jeg slik at jeg kan skrive her?

 

/Jan Tore

7098625[/snapback]

 

Her er et norsk html kurs på web. :Dhttp://www.hvl.no/html/

 

RB

Lenke til kommentar
Her er et norsk html kurs på web. :Dhttp://www.hvl.no/html/

7107413[/snapback]

Kanskje litt utgått?

 

Det er lurt å plassere innholdet på en internettside i en tabell (eller flere tabeller). Da får du et "usynlig" rutenett som gjør at du lettere kan plassere innholdet på siden der du vil ha det.

 

EDIT: Flere andre feil også. HTMLdog.com er helt klart å anbefale.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Send meg en e-post dersom du kan flere spesialtegn! [email protected]

7107972[/snapback]

Var det denne du lette etter?

http://www.thesauruslex.com/typo/eng/enghtml.htm

 

Men hva har det med saken å gjøre. Siden din er helt utdatert. Den anbefaler bruk av tabeller til design, sier ingenting om CSS. Bruker frames. Og sier man skal bruke noen elementer og antributter til andre ting enn de er tenkt til. F.eks. skal alt="tittel" i img elemente ikke brukes til tittel, men alternativ tekst. Til tittel har man tittle antributten som man kan bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...