Gå til innhold

Forforsterker kontra Integrert forsterker?


Anbefalte innlegg

Dere får ha medynk over en ung mann som famler i mørket, men kan noen vennligst kort forklare hva en forforsterker gjør?

Kan man f.eks bruke en integrert forsterker som forforsterker, eller er dette umulig? Hvorfor er det umulig?

Jeg vet at forforsterkeren kobles til effektforsterkeren, og "styrer" denne, men der stopper også viten min, flaut nok som det er...

 

Det er en lang og smertefull prosess å ta steget opp fra newbie-stadiet, uansett emne, men jeg prøver iallefall :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-06 17:05, skrev zuperMensch:

Dere får ha medynk over en ung mann som famler i mørket, men kan noen vennligst kort forklare hva en forforsterker gjør?

Kan man f.eks bruke en
integrert
forsterker som forforsterker, eller er dette umulig? Hvorfor er det umulig?


 

En forforsterker "justerer" linjesignalet fra f.eks. en CD-spiller. Denne er ikke istand til å drive noen høyttaler. Så har man en ren forforsterker, må man også ha en ren effektforsterker.

Den billige og effektive løsningen på dette er; integrert forsterker. Her er forforsterker og effektforsterker i samme kasse.

 

Enkelte (deriblandt NAD) integrerte forsterkere har et par kontakter bak som heter "pre-out" og "main-in". Her pleier det som regel å sitte en lite metallbøyle, som looper signalet fra "pre-out" til "main-in". Dvs. looper signalet fra forforsterkeren til effektforsterkeren.

Hvis man er så heldig og har dette på forsterkeren sin, kan man alstså fjerne bøylen, og bruke forsterkeren som kun forforsterker, eller man kan kun bruke effektforsterkeren.

 

Jaja, kunne sikkert blitt forklart på en enklere måte :smile:

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for svar!

 

Hadde tenkt å kanskje kjøpe en NAD 218, men har Marantz PM7000 fra før av. På denne (Marantzen) er det to bøyler bak under noe som kalles "Processor in og out". Er det denne bøylen du mener?

 

Håper det, så slipper jeg å kjøpe en ren forforsterker :smile: (NAD 218 er dyr nok som den er, selv om jeg skal prøve å få tak i en brukt).

 

Edit: I ren opphisselse så skrev jeg feil

_________________

Christian Gehring Olsen

 

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-11-06 18:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 18:37, skrev zuperMensch:

Heisann, og takk for svar!


Hadde tenkt å kanskje kjøpe en NAD 218, men har Marantz PM7000 fra før av. På denne (Marantzen) er det to bøyler bak under noe som kalles "Processor in og out". Er det denne bøylen du mener?


 

Antakeligvis. Er dette en surround-forsterker!? Tror uansett at det er samme "bøylen" ja.. Les i bruksanvisningen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 18:37, skrev zuperMensch:

Heisann, og takk for svar!


Hadde tenkt å kanskje kjøpe en NAD 218, men har Marantz PM7000 fra før av. På denne (Marantzen) er det to bøyler bak under noe som kalles "Processor in og out". Er det denne bøylen du mener?


 

Antakeligvis. Er dette en surround-forsterker!? Tror uansett at det er samme "bøylen" ja.. Les i bruksanvisningen!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Ja, at om du kan bruke den Marantzen din ville jeg sannelig undersøke. Du skal ikke se bort fra at disse inn/utgangene tilsvarer "Effects Send/Return" som funnet på miksere.

Eff. S/R er inn og utganger som gjør at du kan koble den til effekter som skal legges på etter ditt og datt, men før noe anna, liksom.

I ditt tilfelle kan en sånn utgang (dersom det er en slik Eff S/R sak) brukes til feks VU-metere, EQ'er, compressorer o.l.

 

Stikk ned der du kjøpte den eller et liknende sted og forhør deg! De har sikkert peiling! :smile:

 

(bevares, det kan jo hende at det er nettopp en sånn post preamp utgang også da :smile: )

 

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Heisann, ja!

 

Det har vist seg at man faktisk kan bruke Marantz PM7000 som for-forsterker, hvis noen skulle interessere seg for denne opplysningen. I morgen skal jeg forresten hente min "nye" (kjøper den brukt) NAD 218.

Se på herligheten! :grin:

 

Jeg var litt bekymret for om det å bruke en integrert forsterker som for-forsterker kontra en ren for-forsterker ville ha noe å si på lydkvaliteten, men i følge fyren nede på HiFi-Centerkjeden skulle dette gå fint.

 

Edit: Man kan ikke bruke Marantz PM7000 som for-forsterker, og tusen takk til HifI-Centerkjeden som mente man kunne. Nå blir det ny NAD for-forsterker fra HiFi-Klubben, der de tydeligvis hører mer på hva kundene har å si.

 

 

_________________

Overbevist selv, søker jeg ikke å overbevise.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-11-13 00:56 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-11-14 14:36 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...