Gå til innhold

Overheting av uklokket Core 2 Duo processor


Anothim

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et digert problem. Jeg har en ny 6600 Core 2 Duo processor, men den kommer opp i 65-70°C idle og ligger glatt på 85°C på load! Dette sier seg selv at ikke går. Den er da overhodet ikke overklokket. Problemet er at jeg har festet CPU viften om og om igjen, og, med tanke på at goopen på undersiden har fått en ganske fast, jevn spredning, så ser det faktisk ut som om den er på slik den er designet.

 

Jeg har en stock cooler, men er villig til å investere litt i en non-stock en, dersom det hjelper! (Er foreløpig ikke i stand til å begynne med noe massivt vannkjølingsopplegg, da) Jeg har også prøvd det som står i denne tråden, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg har også flashet BIOSen på hovedkortet mitt - som forøvrig er ASUS P5B WIFI/AP, dersom det er viktig - til den nyeste versjonen og jeg har en 500W PSU.

 

Kan noen hjelpe meg? Desperat!

 

Med vennlig hilsen,

Desperat gamer i dyp abstinens

Andreas

 

Ps. Temperaturen er målt både i BIOS, med ASUS PC-PROBE verktøy og med Core Temp fra nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehh kjølepasta?  :dontgetit:

7094578[/snapback]

 

 

tror nok det er mer enn kjølepasta som må til her gitt..

 

Prøvd å ta av 'lokket' på 775 sokkelen og la vekten av kjøleren holde CPU på plass. Er en tråd om saken et sted. Så hvis du både gjør det og tar litt kjølepasta på så kanskje det bedrer seg..

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Prøv å kjenn på kjøleribben til CPU.

1) Er den veldig varm tyder det på at kontakten mellom kjøleribben og CPUen bra. Problemet kan da være altfor dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet, dårlig vifte o.l.

2) dersom den ikke er det, ligger problemet i i kontakten mellom ribben og CPUen.

 

Forresten, har du sjekket volten på CPUen er default?

Lenke til kommentar

Viften sviver ikke, overhodet. Jeg har også forøvrig 4x Papst 120mm 70m^3 vifter i kabinettets sidedør, som holder hele maskinen kjølig, så vel som crossflow vifte i 'taket.' Alt er stramt. Kjøleren er heller ikke varm, og det er ikke heatsinken heller, så jeg begynner å lure på om det rett og slett er sensoren min som er dårlig. Men det er en veldig farlig sak å gamble på!

 

Hvor leser jeg av is Asus Probe hvor mye volt CPUen min får?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "Viften sviver ikke, overhodet". Spinner ikke CPU-viften?

 

Siden kjøleribben ikke er varmt, kan det bety

1) Dårlig kontakt mellom CPUen og kjøleribben

2) Feil temperatur-avlesning.

 

Sjekk både volten til CPUen og temperaturen i biosen. Det står i manualen til hovedkortet hvordan du sjekker det. Hvis du ikke har manualen for hånden kan du laste den fra Asus' hjemmesiden.

 

Har selv Asus P5B Deluxe-versjonen og har ikke opplevd at avlesningen av temperaturen er feil ennå.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Kjøleren er heller ikke varm, og det er ikke heatsinken heller, så jeg begynner å lure på om det rett og slett er sensoren min som er dårlig. Men det er en veldig farlig sak å gamble på!

7098546[/snapback]

Jeg tror det kan være en kombinasjon av at lokket du må løfte opp for å sette på plass prosessoren er skeivt, slik andre nevner i denne tråden og at Asus Probe viser høyere temperaturer enn det sensoren i prosessoren virkelig måler. Tviler på at det er sensoren det er noe i veien med, siden den er digital og integrert i cpu.

Det er lett å ta det av og se om det er skeivt. Må du bruke mye kraft for å få på plass lokket? Regner med at du eventuelt må ha husket det siden du har tatt kjøleren av og på flere ganger.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Jeg nevnte allerede i min første post at jeg har prøvd rådene fra den tråden som alle allerede har postet ;) Det ga en temperatursenking på 3-5 grader.

 

For å klargjøre det jeg sa tidligere, trodde jeg du mente at "viften var løs" med "viften sviver." Den roterer fint, og sitter godt fast. Jeg måtte bruk litt makt, riktignok mer enn vanlig, for å få på plass CPU kjøleren, men ikke farlig mye.

Lenke til kommentar
Jeg nevnte allerede i min første post at jeg har prøvd rådene fra den tråden som alle allerede har postet ;) Det ga en temperatursenking på 3-5 grader.

 

For å klargjøre det jeg sa tidligere, trodde jeg du mente at "viften var løs" med "viften sviver." Den roterer fint, og sitter godt fast. Jeg måtte bruk litt makt, riktignok mer enn vanlig, for å få på plass CPU kjøleren, men ikke farlig mye.

7098984[/snapback]

 

For å si det sånn, det høres ut som en feilavlesning... Er relativt sikker på at prosessoren throtler ved 85 grader, så du kan kanskje sjekke i et benchmark program og se om ytelsen blir dårligere når prosessoren når 85 grader enn når den ligger på 60 grader?

 

... En annen ting - hva ligger temperaturen på når du akkurat har startet maskinen?

Lenke til kommentar

Plansliping ?

Mange Conroe CPUèr er dramatisk dårlig mht. plan TOPP.

I tillegg er mange og dyre kjølere tilsvarende uplane...

 

Jeg har noen bilder av min "mini Typhoon" og E6400 på en annen tråd her

og ble selv sjokkert over hvor lite plane disse "kvalitetskomponentene" er.

 

Mange sliter med dette (særlig CPU), det hjelper lite med en kjemekjøler, dersom den ikke for kontakt med hele overflaten !

 

Ta ut CPU, (avisoler først deg mht. antistastisk spenning ved å ta i chassiset (når det er jordet), ikke ha på for mye syntetiske klær...) Mao. dette er basic for alle følsomme halvledere. Bruk f.eks et langt Stanley knivblad som mal. Du vet disse pakkene med "tapet" blader. De er som barber høvler (bare mye lengre) HELT rette. Sett dette vinkelrett på toppen av CPU (kryss og tvers) med et lys i mot (da ser du hvor det er ujevnheter). Gjør det samme med Kjøler.

 

Er alt OK (tviler på det), så må du velge om du vil planslipe eller ikke.

 

Let deg tilbake til tråd om dette (bruk minimum 1200 vannslipepapir og skyll ofte),

Jeg tjente 20 grader på denne jobben (det tar deg 2 timer) Husk speil som "flatt" underlag...

 

/L

Lenke til kommentar

Det var en som hadde akurat det samme problemet som deg for et par uker siden. Han hadde quadruppel sjekket at han hadde festet cpu kjøleren godt nok om og om igjen. Omsider, etter mange oppfordringer fra forumbrukereene tok han seg veldig god tid med å sjekke at kjølernen hadde klikket skikkelig på plass. Det var som mange trodde, han hadde ikke trykt festene langt nok ned slik at de klikket på plass. Slik jeg husker fra min gamle P4 så skal man skru de 4 festene til siden før man setter den nedpå cpu, trykke de ned og skru de motsatt vei. Det var noe i den duren, husker ikke helt i farten. Men prøv det!

Lenke til kommentar
Det var en som hadde akurat det samme problemet som deg for et par uker siden. Han hadde quadruppel sjekket at han hadde festet cpu kjøleren godt nok om og om igjen. Omsider, etter mange oppfordringer fra forumbrukereene tok han seg veldig god tid med å sjekke at kjølernen hadde klikket skikkelig på plass. Det var som mange trodde, han hadde ikke trykt festene langt nok ned slik at de klikket på plass. Slik jeg husker fra min gamle P4 så skal man skru de 4 festene til siden før man setter den nedpå cpu, trykke de ned og skru de motsatt vei. Det var noe i den duren, husker ikke helt i farten. Men prøv det!

7103067[/snapback]

Det kan hende... er litt ekle de festene til 775 socketen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...