Gå til innhold

Stativ til DSLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk litt tid på denne:

 

http://www.nikonians.org/html/resources/jr.../tripods_1.html

 

Deretter kan du lese mengder av diskusjoner om samme tema både på dette forumet og på www.foto.no.

 

INGEN stativ dekker alle behov slik du ønsker deg.

 

Du må spesifisere dine behov bedre for at vi skal kunne gi deg meningsfulle svar.

 

 

Bestem deg først for om skal ha kulehode eller 3-veis hode da det er betjeningen av dette som du skal leve med fremover.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på stativet er sterkt undervurdert av mange. Jeg ser enkelte som spør om stativ får anbefalinger på stativ til par-tre hundrelapper. Bortkastede penger. Husk et stativ sannsynligvis er den foto-investeringen du kan ha glede av lengst. Jeg synest å bruke like mye på et knakende godt stativ som de fleste casher ut på et middels dårlig/godt objektiv uten å stusse, er fornufting. Et stativ som kan være verd å sjekke nøyere opp er dette karbon-stativet fra Benro: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37568 . Koster 2700,- som må sies å være rimelig for et karbonstativ. Regn med en tusenlapp plus/ minus for et hode også.

Lenke til kommentar

Som man er inne på her er det viktig med et godt stativ, men det er også viktig at det er såpass letthåndterlig at man faktisk gidder å ha det med seg.

 

Stativ er noe man ikke sliter ut; så å bruke noen kroner på noe man virkelig liker er nok lurt - jeg har et relativt enkelt lettmetallstativ fra Velbon som jeg kjøpte for 15 år siden som funker like fint idag.

 

Jeg kunne godt tenkt meg et mer solid Gitzo eller lignende for 'hjemmebruk' men de fleste virkelig solide stativene er jo så tunge at man neppe gidder å dra de med seg ut noe særlig, og da forsvinner jo poenget hvis man primært skal ha et stativ til utebilder.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

Takk for svar

 

Ser ut som gode stativer (m/kulehode) ligger på rundt 3000 og oppover... :hmm:

 

Bruk litt tid på denne:

 

http://www.nikonians.org/html/resources/jr.../tripods_1.html

 

Deretter kan du lese mengder av diskusjoner om samme tema både på dette forumet og på www.foto.no.

 

INGEN stativ dekker alle behov slik du ønsker deg.

 

Du må spesifisere dine behov bedre for at vi skal kunne gi deg meningsfulle svar.

 

Jeg søkte litt her på akam, men det jeg fant var ikke rare greiene. Stort sett noen tips om de billigste stativene. Foto.no har jeg enda ikke kikket på. Var innom Nikonians og der sto det mye interessant.

 

Litt usikker på hvor mye mer jeg må spesifisere behovet mitt. Er interessert i et lett stativ slik at det er greit å dra med seg rundt. Per i dag har jeg bare 18-70'n til Nikon, men har planer om å investere i et god tele etterhvert. En 70-200 (Sigma eller Nikon) er vel det jeg heller mot. Et slikt objektiv veier en del mer enn det objektivet jeg har, så stativ/kulehode må tåle den vekten også.

 

Benro Karbon stativ C-127 som ragamuffin anbefaler har jeg satt opp på lista.

 

Er det sånn at alle kulehoder passer til halle stativer?

 

Gitzo 1226 Tripod Repoter Peformance viker også bra.

Lenke til kommentar

Diskusjonssiden på foto.no et bra sted å søke for masse diskusjoner rundt stativ, men at du har valgt å legge deg på et nivå rundt 3000,- plus er veldig fornuftig. Da får du et skikkelig bra stativ/hode og det er en investering du vil ha glede av i laang tid.

Gitzo er et krem-merke, men som koster. Kanskje mer enn det smaker også.

Feisol er et annet merke som kan være et godt men rimelig alternativ. Ta en kikk på denne brukerens erfaring med stativet (tilsvarer Gitzo 1325, bortsett fra at Gitzoen koster det dobbelte) http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...r.cgi?id=226172

Lenke til kommentar
Driver også å ser på stativ, har funnet ut at det ikke er noen vits i å kjøpe noe billig rask.

Er litt usiker på hva som passer best for meg kulehode eller 3 veishode.

Hadde hvert fint om noen kunne liste opp fordeler og ulemper med de 2 alernativene.

7094232[/snapback]

 

Mitt inntrykk er at det knapt selges annet enn kulehoder lenger...

En enorm fordel å få full bevelglse i alle retninger samt låsing bare ved å betjene på en hendel. Kommer ikke på noen praktiske gode motargument mot kulehode.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Siden denne nå ble bumpet alikevel :

 

Noen brukere a pentaxforum har gått til innkjøp at stativer fra Amvona.

De skryter av stativene og er svært fornøyd.

 

Jeg tenker selv på å kjøpe derfra, men har så langt ikke gjort det.

Amvona.com selger bl.a. via ebay, og slik som jeg har forstått det, så er det for kupp å regne når man kaprer en slik auksjon til 50$.

 

Jeg har ikke særlig mye mer informasjon å komme med, men jeg vil hvertfall anbefale folk å ta en titt.

 

Kanskje noen av de som har mer peiling på stativer kan ta en kikk også, og si hva de mener ?

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Enkelte forumbrukere og selutnevnte fotoeksperter sier at man bør ha et stativ med oppgitt maksvekt på tre ganger det man har tenkt å laste på det. stemmer dette? Jeg kunne godt tenkt meg det benro c-127 stativet, men med utstyret jeg har, eller skal skaffe meg, blir dette faretruende nært denne grensen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mye bra her lesestoff her.

 

Jeg trenger ikke et stativ som er 160cm høyt utstrukket, men vil gjerne ha noe som er ned mot 40 cm slått sammen og stabilt. Tenker budsjettet ligger på 2000,-. Er dette en umulig oppgave å løse? Stativet skal brukes til lange eksponeringer med 24mm på 1,6 crop.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammel tråd dette, men jeg velger å legge til et forslag alikevel :)

Jeg gikk innom samtlige fotobutikker i Oslo og bestemte meg til slutt for Benro C-258 N6 sammen med Benro KS-2 kulehode.

Stativet er litt kraftigere enn C-157 som allerede er nevnt i denne tråden.

KS-2 kulehodet er helt supert. Ikke noe problem med å holde mitt 50D med batterigrep og f.eks Canon 70 - 200 F/4L

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et billig Benro A-300EX KIT, men selv om det kun kostet en tusenlapp angrer jeg skikkelig.

 

Stativet er relativt solid, men jeg gidder jo aldri å ta det med. Stativet er langt i fra stort (drøyt 150cm med kulehodet), men slått sammen blir det ikke mindre enn 60cm (med kulehodet).

 

Jeg har derfor bestemt meg for å legge penger i et Benro Karbon Travel C-069 M8 KIT, som slått sammen måler inn på 34cm inkludert kulehodet. Slått ut blir det nesten like høyt som det jeg har.

 

Det er sikkert ikke verdens mest solide og stabile stativ, men det vil i hvert fall bli med ut. Med 34cm går det ned i skulderbagen min som jeg bruker daglig.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...