Gå til innhold

Nye høytalere til PCen, anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe nytt høytalersystem til PCen og håper dere kan komme med tips og anbefalinger.

 

Jeg er ikke noe spesielt mer interresert i lyd enn vanlig, men jeg vil ha høytalere med god kvalitet og lyd. Hva ligger prisen ca. på for et godt 5.1 høytalersett. Har dere noen å anbefale? Høytalerne skal brukes mye til musikk og filmer og noe til spill og andre ting.

 

Jeg leste i HjemmePC nr. 8 at det beste var å ha digitalt fra PCen til recieveren. Riktignok gjeldt dette stue-PC men jeg regner med at det er det samme som gjelder uansett. Trenger jeg da et eget lydkort, eller er det bra nok med innebygd i hovedkortet? Hva synes dere vil gi den beste løsningen uten en for dyr pris:

bra/middels lydkort og bra/middels høytalere med vanlig lydkabler

integrert lydkort og digitalt til en bra/middels reciever

bra/middels lydkort og digitalt til en bra/middels reciever.

 

Har noen en god løsning for hvordan jeg kan plassere bakhøytalerene? Døra er rett til høyre for PCen så det går liksom ikke å strekke en kabel tvers over der. Jeg vet heller ikke helt hvor jeg skal plassere bakhøytalerene. Tror det må være enten på gulvet ved veggene på hver side eller bakerst i hjørnene av rommet ca. 3 m bak meg. Hva synes dere er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kanskje vurdert 2.1 med tanke på hvor du sitter, men det er min mening.

Jeg ville kanskje kjøpt en liten reciver fra nad eller H/K og noen små høyttalere. Så kan du heller spandere på den en sub når du får mer penger.

vill si at du bør bruke ca 7000,- hvis det skal være nytt eller så holder det nok med 4-5000,- hvis du finner noe brukt

Lenke til kommentar

Jeg har mest lyst på 5.1 da, men det blir kanskje litt vanskelig. Hvordan funker trådløse bakhøytalere? Er det noe å satse på eller er det dårlig?

Hvor langt bak kan høytalerene være, altså uten at det gjør lydopplevelsen noe dårligere? Går det bra med 2-3m?

 

Jeg har sett litt på Logitech Z-5400, Logitech Z-5500 og Creative Inspire T6100. Hvordan er disse i forhold til hverandre. Creative sine er jo mye billigere. Gir Creative sine bra nok lyd?

 

Du sier 7000 kr. Hva slags høytalere er dette i så fall? Det er hvertfall mye mer enn jeg er villig til å betale. De 2-3000 kr for Logitech høytalerene kan kanskje gå, men det er egentlig dyrere enn jeg hadde tenkt.

 

Har jeg egentlig bruk for lydkort i PCen, eller er hovedkortets lydkort bra nok? Hvor viktig er det og hvor stor forskjell er det med lydkort?

Lenke til kommentar

Når jeg sier 7000,- tenker jeg stereo da.

3500,- på høyttalere 3000,- ca på forsterker og litt på kabler.

Jeg ville kjøpt ett annet lyd kort, men hvis du kjøper en reciver med dikital inn vil det fungere bedre enn med vanlig minijack til RCA.

Det er helt annen kvalitet på hifi høyttalere og pc anlegg.

feks så er pc høyttalere laget av plastik. Noe som ikke er bra for lyden.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Jeg har mest lyst på 5.1 da, men det blir kanskje litt vanskelig. Hvordan funker trådløse bakhøytalere? Er det noe å satse på eller er det dårlig?

Hvor langt bak kan høytalerene være, altså uten at det gjør lydopplevelsen noe dårligere? Går det bra med 2-3m?

 

Jeg har sett litt på Logitech Z-5400, Logitech Z-5500 og Creative Inspire T6100. Hvordan er disse i forhold til hverandre. Creative sine er jo mye billigere. Gir Creative sine bra nok lyd?

 

Du sier 7000 kr. Hva slags høytalere er dette i så fall? Det er hvertfall mye mer enn jeg er villig til å betale. De 2-3000 kr for Logitech høytalerene kan kanskje gå, men det er egentlig dyrere enn jeg hadde tenkt.

 

Har jeg egentlig bruk for lydkort i PCen, eller er hovedkortets lydkort bra nok? Hvor viktig er det og hvor stor forskjell er det med lydkort?

7101637[/snapback]

 

Logitech er vel ikke noe dumt valg sikkert. På min urgamle burk hadde jeg noen hvite små tasseladder som lagde masse lyd. Men hva de het husker jeg ikke lenger. Tross alt fra forrige århundre. Mange som har handlet Z-5500 og synes det er veldig stas.

Lenke til kommentar
Logitech er vel ikke noe dumt valg sikkert. På min urgamle burk hadde jeg noen hvite små tasseladder som lagde masse lyd. Men hva de het husker jeg ikke lenger. Tross alt fra forrige århundre. Mange som har handlet Z-5500 og synes det er veldig stas.

7105568[/snapback]

Det er bare at Z-5500 har høy fjortiz faktor....

Det er alt for mye bass osv... Så hvis man vil kjøpe noe man vil ha i mange år så anbefales ikke det

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Logitech er noe av det kjipeste jeg har hørt. Greitt nok for de som kun vil ha elendig bass, men ikke noe annet. Flirer høyt hver gang fjortizzer skrur opp anlegget sitt på fullt og kaller det for kvalitetsbass. :!:

 

Kjøp en billig NAD-forsterker, eventuelt Cambridge, og finn deg et par pent brukte kvalitetshøytalere på bruktmarkedet.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Logitech er vel ikke noe dumt valg sikkert. På min urgamle burk hadde jeg noen hvite små tasseladder som lagde masse lyd. Men hva de het husker jeg ikke lenger. Tross alt fra forrige århundre. Mange som har handlet Z-5500 og synes det er veldig stas.

7105568[/snapback]

Det er bare at Z-5500 har høy fjortiz faktor....

Det er alt for mye bass osv... Så hvis man vil kjøpe noe man vil ha i mange år så anbefales ikke det

7110027[/snapback]

 

Jeg har ikke hørt det i det hele tatt jeg, så det kan godt stemme det du sier. På konsoll sidene ser jeg folk kjøper disse anleggene, så jeg gikk ut fra det ikke var så værst. Så klart kan man ikke forvente hifi lyd heller. Men hvis man ikke planlegger å bruke det som anlegg i så mange år er det sikkert bedre enn ingenting. I praksis er jeg jo enig i at det er mye bedre å kjøpe seg et skikkelig anlegg og kjøre pc'n inn der da, så det er sagt. Men noen vil bare ha lyd kjapt og billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...