Gå til innhold

- Blackberry blir ingen suksess


Anbefalte innlegg

Har prøvd Blackberry og det virket som en veldig bra løsning for mange jobbsituasjoner, og har brukt en QTek 8310 mot MS Exchange-Server i både jobbsammenheng og privat som jeg var veldig fornøyd med.

 

Når jeg gikk bort fra Windows Mobile og til SE K800i (ønsket bedre kamera) så oppdaget jeg at den støtter push-epost gjennom IMAP og da ble jeg kjempefornøyd da dette var en av de tingene jeg var mest skeptisk til å "gå glipp av" når jeg byttet fra smarttelefon til en "dum" en. Savner ikke synkronisering av kalender og kontakter som jeg hadde i QTek'en, da denne ikke fungerte optimalt etter mitt syn siden den ikke ble skikkelig integrert i jobbens system (fikk ikke satt opp møter o.l. med kolleger, fungerte ikke med delte avtaler).

 

Tror ikke Blackberry vil bli en suksess på massemarkedet i Norge, men for bedrifter ser jeg ikke bort i fra at den kan skape seg et (mindre) marked skulle den falle i smak hos de som satser penger på det. Syntes dog det ikke var så rimelig sett i forhold til andre tilgjengelige løsninger fra konkurrenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hardcore norske businessfolk vil nok kjøpe BlackBerry + like mange wannabies og ungdommer som ikke vet hva dem kjøper, men tror dette er noe nytt ok "kult" :)

Jeg tror "hardcore businessfolk" allerede bruker en Pocket PC med WM5 og en Exchange server... ;)

7087868[/snapback]

 

Enig! Blackberry kan gå å legge seg, de har kommet for sent inn på det norske markedet!

 

Det sagt, er Push-mail genialt, og det er mange som vil dra nytte av det. Så selv om det ikke gjelder akkurat deg, så betyr det ikke at man trenger å være så trangsynt at man ikke skjønner at det kan være nyttig for andre!

Lenke til kommentar

Poenget med BlackBerry er ikke nødvendigvis push-epost, sync av kontakter o.l. Som mange nevner har andre systemer støtte for dette.

 

Men, det er ikke alle firmaer som benytter Exchange, men kanskje Lotus Domino eller Novell GroupWise. Her vil MS løsningen med ActiveSync ikke fungere. BlackBerry er da et alternativ.

 

Mulighetene for sikkerhet er derimot mye sterkere enn andre løsninger, all kommunikasjon mellom BlackBerry serveren, som står hos firmaer som benytter denne løsningen, og BlackBerry enhetene er kryptert. I tillegg er innholdet i BlackBerry'en også kryptert. Det er ikke uten grunn at bl.a. militære enheter og politi benytter denne løsningen rundt om i verden.

 

Men det virkelig interessante med BlackBerry løsningen er muligheten for å få ut bedriftens applikasjoner på enhetene. For mange firmaer og ansatte er det et problem at man kun kan koble seg til firmaets systemer enten via VPN eller at man må inn på kontoret. I stedet kan man få sikker og rask tilgang via BlackBerry'en.

 

Et eksempel er at en IT avdeling faktisk kan administrere sitt nettverk fra en BlackBerry enhet. Det være seg Active Directory, Exchange, Lotus Domino og en rekke andre systemer, til og med Linux via SSH. Og med krypteringen av sambandet er dette faktisk trygt, man trenger ikke bekymre seg om noen utenforstående klarer å snappe opp admin passord osv.

 

Selgere kan få tak i informasjon fra CRM, ERP, ja faktisk hva som helst av systemer. Hvis man er en Java utvikler så er det fullt mulig å utvikle egne applikasjoner for BlackBerry.

 

Når det gjelder kostnader rundt dette og 5 MB data transfer i abonnementet, vel, en av grunnene med en BlackBerry server er at denne overtar mye av det Windows Mobile enhetene gjør i dag, alle vedlegg blir konvertert på server slik at det som overføres er kun tekst/bilder, dette blir så komprimert, slik at man regner med at man kun trenger 3-4 MB for all mail i løpet av en måned. La meg legge til at vedlegg henter du ned etter behov.

 

Selvsagt har andre systemer sine sterke sider, så hvis BlackBerry ikke passer for deg, fint, bruk noe annet i stedet.

 

Jeg skulle bare ønske at de som var kritiske til BlackBerry benyttet litt av tiden til å sette seg inn i hva BlackBerry er og hvordan det fungerer.

 

Det er jo også et paradoks at Telenor Sverige selger BlackBerry som bare det, mens Telenor Norge, som har et veldig tett samarbeid med Microsoft, kun rakker ned på BlackBerry.....

 

De som leser litt mellom linjene skjønner sikkert hva jeg jobber med :) Om enn ikke for Trigcom...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...