Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Feil med strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Her en dag så slo pc'en seg brått av. Når jeg slo den på igjen, kommer det ingenting på skjerm, og jeg synes viftene går treigere både på cpu og i strømforsyning. Ingen lyd fra hd, cdrom åpnes ikke, men lyset på hovedkortet (som indikerer om det er strøm der) lyser som det skal.

 

Kan det være strømforsyningen som er gåen? At den ikke produserer nok strøm? Er masse støv inni der. Har forsøkt å bytte hk, cpu og skjermkort, men akkurat det samme skjer...

Endret av tommy18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kan være, som du sier, at strømforsyningen er gåen. Du kan prøve å blåse rein PCen for støv, og se om det hjelper, det samme med strømforsyningen. Deretter kan du sjekke om alt av kabler som går ut fra PSU sitter som de skal, der de skal.

Hvilken PSU er det forresten du har, og hvor mange watt yter den?

Lenke til kommentar

Har en 400w strømforsyning. PC'en er helt rein for støv nå, og hk, cpu og skjermkort er skiftet. Fortsatt samme feil som tidligere. Det som er rart, er at viftene på cpu og strømforsyning går rundt, men litt treigere enn tidligere synes jeg. Lyset på HK som indikerer om det er strøm der, lyser også.

 

 

Hei!

 

Kan være, som du sier, at strømforsyningen er gåen. Du kan prøve å blåse rein PCen for støv, og se om det hjelper, det samme med strømforsyningen. Deretter kan du sjekke om alt av kabler som går ut fra PSU sitter som de skal, der de skal.

Hvilken PSU er det forresten du har, og hvor mange watt yter den?

7084607[/snapback]

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Har nå byttet psu, og nå går viftene som normal, men fortsatt ingenting på skjerm. Kabinettet mitt er gammelt, så system beeps fungerer ikke på dette nye hk. Skjermkortet jeg har er et pc-ekspress, der jeg bruker dvi utgangen til lcd-skjermen. Ikke reaksjon på noe signal på skjerm.

 

Noen som har gode råd?

 

 

 

 

At vifter går og HK lyser er ingen garanti for at PSU virker.

Du må måle alle spenningene (3.3V, 5V, 12V), eller prøve å bytte PSU.

7084918[/snapback]

Lenke til kommentar

Har kjøpt et nytt skjermkort. CPU er ny, får ikke testet annet. Har 2 rambrikker, har prøvd med en og en. HK er også ny. Jeg forsøkte å ta av vifta på cpu etter at pc hadde stått på, og da kjente jeg på cpu at denne ikke var varm. Kan det bety noe?

 

 

Det kan være bios - har du resatt?

skjermkort - har du testet annet?

cpu - får du testet?

ram - har du andre du kan prøve?

7091477[/snapback]

Lenke til kommentar

sorry, glemte å skrive at jeg har prøcd å resatt bios. Tok ut batteriet, forandret på noen pins. Fortsatt samme resultat.

 

Du nevner ikke at du har resatt bios - prøv det.

 

Varmen, eller det at varmen går bort, behøver ikke bety annet enn at ting er som det skal.

7092236[/snapback]

Lenke til kommentar

Ellers mener jeg at jeg har fulgt manualen til punkt å prikke. Har den lange strømkontakten som går til hovedkortet, cpu-vifta har strøm, og power-knappen som starter pc'en. Det skal vel være alt?

 

 

 

 

sorry, glemte å skrive at jeg har prøcd å resatt bios. Tok  ut batteriet, forandret på noen pins. Fortsatt samme resultat.

 

Du nevner ikke at du har resatt bios - prøv det.

 

Varmen, eller det at varmen går bort, behøver ikke bety annet enn at ting er som det skal.

7092236[/snapback]

7092278[/snapback]

Lenke til kommentar

Tviler på at det er bios siden du har skiftet cpu, gpu og hovedkort, der biosen sitter. Da må det være psu, ram eller skjerm, evt kablene mellom de.

 

(edit: dersom problemet meldte seg etter at du hadde skiftet ut hk prøv å sjekke om alle kablene fra psu er riktig koblet).

 

Lykke til.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Det er 3 strømkontakter jeg har til hk nå, en stor, og to stk 4 pins. Fortsatt samme feil. Har igjen prøvd å bytte ram-brikker. Kanskje det er noe med dvi-utgangen?

 

Tviler på at det er bios siden du har skiftet cpu, gpu og hovedkort, der biosen sitter. Da må det være psu, ram eller skjerm, evt kablene mellom de.

 

(edit: dersom problemet meldte seg etter at du hadde skiftet ut hk prøv å sjekke om alle kablene fra psu er riktig koblet).

 

Lykke til.

7092560[/snapback]

Lenke til kommentar

Nå virker det. Jeg lette febrilsk etter en gamle ram-brikke jeg hadde liggende. Når jeg så fant denne, så fikk jeg bootet pc. Deilig følelse! Men er rart at de to corsair brikkene jeg har ikke virket. Kanskje en oppdatering av bios vil hjelpe?

 

 

 

Det er 3 strømkontakter jeg har til hk nå, en stor, og to stk 4 pins. Fortsatt samme feil. Har igjen prøvd å bytte ram-brikker. Kanskje det er noe med dvi-utgangen?

 

Tviler på at det er bios siden du har skiftet cpu, gpu og hovedkort, der biosen sitter. Da må det være psu, ram eller skjerm, evt kablene mellom de.

 

(edit: dersom problemet meldte seg etter at du hadde skiftet ut hk prøv å sjekke om alle kablene fra psu er riktig koblet).

 

Lykke til.

7092560[/snapback]

7092852[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...