Gå til innhold

Beste server, både brukergrensesnitt og funksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lage domener? Samba kan være PDC(Primary Domain Controller)...

Jeg ville gått for Debian eller Skolelinux(som jo er Debian).

 

Du trenger:

Samba(domenekontroller, fildeling)

Apache(Web)

Bind(DNS)

 

Til mail kan du jo velge så mangt. Skal du ha Web-frontend i tillegg(webmail)?

OpenXchange er jo en god gammel klassiker, men Hula kunne også være et fint alternativ.

I tillegg er det autentisering og brukere, ja. Jeg tror jeg ville gått for LDAP her, ja.

 

Til backup kan du bruke sfbackup(mener det er det Skolelinux bruker, derfor jeg nevner det), rsync osv...

 

Noe sier meg at du trenger hjelp... Dette er ikke bare småkaker ;-)

Lenke til kommentar
Samba kan stå som domeneserver mot windows.

WEB - LAMP

Mail - finnest fleire alternativ for pop3/imap/webmail postfix/procmail er kanskje dei mest populære

Fildeling - Samba

7088113[/snapback]

 

 

har 168 servere dette skall inn på.

 

Bytter fra WINSERVER til Linux Open source, noen linker?

Lenke til kommentar

Kanskje du skulle ta kontakt med noen som driver konsulenttjenester rundt Linux/Unix? Høres ut som et veldig stort prosjekt, hva med å høre med Novell? De bruker jo SUSE Linux internt, og har en norsk avdeling. Om tanken er at alt skal være gratis, vil du bruke veldig mye tid selv på å lære deg dette, og det er jo også en kostnad.

Lenke til kommentar

Skal man reklamere her? Det finnes ikke så mange norske konsulentfirmaer som driver med sånt, men http://www.freecode.no er jo et firma på vei opp og frem både i Norge(2 år gammelt) og internasjonalt.

 

Jeg tror du raskt kommer til kort med 168 servere og MSCE :-p

Jeg sitter og limer sammen Samba + CUPS + LDAP+DHCP(vel, og et par andre ting) just nu, og har du null kunnskap kan jeg fortelle deg at du kommer til å få mye å gjøre.

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Ja, det er bare å lese og prøve seg frem, men skal du ha sette opp og ha kontroll over dine 168 servere alene (i produksjon?) er det vel en stund til dette prosjektet blir noe av. Da kan du jo starte med å leke litt hjemme?

 

...og hva mener du med "NOS"?

Endret av comicz
Lenke til kommentar
Ja, det er bare å lese og prøve seg frem, men skal du ha sette opp og ha kontroll over dine 168 servere alene (i produksjon?) er det vel en stund til dette prosjektet blir noe av. Da kan du jo starte med å leke litt hjemme?

 

...og hva mener du med "NOS"?

7090240[/snapback]

 

 

Network opreative system

Lenke til kommentar

Solaris er jo et ganske funksjonsrikt oprativsystem. Det er et ekte UNIX-system som man kan få til det meste med. Ekstremt stabilt, samt at Solaris skalerer godt. SMP-maskiner er noe Solaris er god til å utnytte fullt ut. Og du har mulighet til å kjøre flere servertjenester på samme maskin uten å risikere så mye når det kommer til sikkerhet. Stikkord: Solaris Containers. Windows har lite å stille opp med mot dette. Til tunge servertjenester ville jeg valgt Solaris. For å bruke Solaris effektivt, holder det ikke med en MCSE-grad, den er svært lite verdt i Linux/UNIX-sammenheng, som nevnt før.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Solaris er jo et ganske funksjonsrikt oprativsystem. Det er et ekte UNIX-system som man kan få til det meste med. Ekstremt stabilt, samt at Solaris skalerer godt. SMP-maskiner er noe Solaris er god til å utnytte fullt ut. Og du har mulighet til å kjøre flere servertjenester på samme maskin uten å risikere så mye når det kommer til sikkerhet. Stikkord: Solaris Containers.

Hvordan fungerer egentlig Containers? Tenker blant annet på hvordan det fungerer sammenliknet med Zen, VServer og OpenVZ på linux.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Solaris er jo et ganske funksjonsrikt oprativsystem. Det er et ekte UNIX-system som man kan få til det meste med. Ekstremt stabilt, samt at Solaris skalerer godt. SMP-maskiner er noe Solaris er god til å utnytte fullt ut. Og du har mulighet til å kjøre flere servertjenester på samme maskin uten å risikere så mye når det kommer til sikkerhet. Stikkord: Solaris Containers.

Hvordan fungerer egentlig Containers? Tenker blant annet på hvordan det fungerer sammenliknet med Zen og OpenVZ på linux.

7096704[/snapback]

 

 

OU

Lenke til kommentar
Solaris er jo et ganske funksjonsrikt oprativsystem. Det er et ekte UNIX-system som man kan få til det meste med. Ekstremt stabilt, samt at Solaris skalerer godt. SMP-maskiner er noe Solaris er god til å utnytte fullt ut. Og du har mulighet til å kjøre flere servertjenester på samme maskin uten å risikere så mye når det kommer til sikkerhet. Stikkord: Solaris Containers.

Hvordan fungerer egentlig Containers? Tenker blant annet på hvordan det fungerer sammenliknet med Zen, VServer og OpenVZ på linux.

7096704[/snapback]

En container er en underinstans av operativsystemet. Den opptrer som en helt uavhengig maskin, og har egen IP-adresse og root-passord. Man kan dedikere prosessorkraft og minne til denne containeren. Det er en form for virtualisering, men man emulerer ikke et helt operativsystem som man gjør med Xen og vmware. Den ligner FreeBSD Jails, men er en klart kraftigere løsning. Det er heller ikke så vanskelig å implementere, brukerguiden for containers er ganske oversiktlig og god. Dette kan kombineres med ZFS, et genialt filsystem som er utrolig enkelt å administrere, samtidig som at det har egenskaper man ikke finner i noe annet eksisterende filsystem.

Lenke til kommentar
Solaris er jo et ganske funksjonsrikt oprativsystem. Det er et ekte UNIX-system som man kan få til det meste med. Ekstremt stabilt, samt at Solaris skalerer godt. SMP-maskiner er noe Solaris er god til å utnytte fullt ut. Og du har mulighet til å kjøre flere servertjenester på samme maskin uten å risikere så mye når det kommer til sikkerhet. Stikkord: Solaris Containers.

Hvordan fungerer egentlig Containers? Tenker blant annet på hvordan det fungerer sammenliknet med Zen, VServer og OpenVZ på linux.

7096704[/snapback]

En container er en underinstans av operativsystemet. Den opptrer som en helt uavhengig maskin, og har egen IP-adresse og root-passord. Man kan dedikere prosessorkraft og minne til denne containeren. Det er en form for virtualisering, men man emulerer ikke et helt operativsystem som man gjør med Xen og vmware. Den ligner FreeBSD Jails, men er en klart kraftigere løsning. Det er heller ikke så vanskelig å implementere, brukerguiden for containers er ganske oversiktlig og god. Dette kan kombineres med ZFS, et genialt filsystem som er utrolig enkelt å administrere, samtidig som at det har egenskaper man ikke finner i noe annet eksisterende filsystem.

7101548[/snapback]

 

ZFS , finner du jo bare i Solaris .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...