Gå til innhold

Hjelp vær så snill! Overoppheting.


lunic

Anbefalte innlegg

Siden jeg har hatt min Acer Aspire 5560 har jeg slitt med at den har blitt så varm at den skrur seg av. Dette skjer ofte, spesielt når jeg ser film eller spiller spill. Jeg skal sende den inn, men ettersom jeg som student er avhenig av den, kan jeg ikke gjøre det før juleferien.

Jeg har lastet ned en program kalt SpeedFan, som leser temperaturen på laptopen. Kanskje dette kan hjelpe meg til å finne ut hva som blir for varmt og om det er noe jeg kan gjøre før jeg sender den inn.

 

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg leser informasjonen programmet gir meg. Det sier temperaturen på "HD0", noe jeg regner med er harddisken. Også gir den meg to andre temperaturer: "temp1" og "temp2". Det er disse to som blir for varme, opptill over 80 grader.

Er det noen som vet hvilke deler av pc-en dette er?

 

Setter stor pris på hjelp.

Endret av lunic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvertfall en vifte som snurrer, og det snurrer som bare det. Skikkelig bråkete.

 

Er det noen måte jeg kan "justere" cpu-en på slik at den ikke jobber så hardt uten å bryte garantien?

 

Megvel: vil ikke dette bryte garantien?

Endret av lunic
Lenke til kommentar

På min laptop underklokker CPUen segselv når jeg bruker bærbar strømmodus.. Men den klokker seg opp igjen når den jobber da.

 

Fant et bra program for noen dager siden som heter Notebook Hardware Control (NHC). Der kan du enkelt høyreklikke og velge "Max Battery", da vil CPUen underklokke segselv for å spare batteri.

 

Sjekk http://www.pbus-167.com/

 

edit: Om du ødelegger noe når du åpner pcen, så trur jeg du vil miste garantien ja.

Endret av ziwiz
Lenke til kommentar
Fant et bra program for noen dager siden som heter Notebook Hardware Control (NHC). Der kan du enkelt høyreklikke og velge "Max Battery", da vil CPUen underklokke segselv for å spare batteri.

Dette gjelder ikke de som har celeron m. Trådstarter skriver ikke hva slags cpu som sitter i maskinen.

Jeg vil anbefalle å ta en titt på min tråd om viftestyring, størmstyring og undervolting av bærbar pc:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628377&hl=

Lenke til kommentar

Det sitter en Dual Core t2050 prossessor så det skal vel gå bra. Med pc-en fulgte det Acer Empowering Technology, som gir meg noen strømalternativ. Har satt cpu-ens ytelse på det laveste uten at det har gitt noen effekt.

Kan det være skjermkortet? Har ATI Radeon X1600.

 

Takk for linken, mandela. Skal lese den.

Lenke til kommentar

kan tenke meg det er kombinasjon med atix1600 korte og dårlig kjøleløsning på pc. Har selv en 3282 med atix1600 128/512 ram og sliter med samme problemet. kjøleløsningen på denne er horibelt dårlig. et lite luftinntak der vifta sitter og det er ute på siden. så det kommer ikke luft inn i maskina nesten i det heile tatt. Så litt krevende spill. det takler den ikke pga varmen den utvikler og ikke blir kvitt..

Lenke til kommentar

Det var det jeg fryktet. Da har jeg vel egentlig rett til å få pengene tilbake, ettersom produktet ikke leverer det det skal? Eneste grunnen til at man ønsker å ha et x1600 kort er jo for å spille spill som er mer krevende en minesveiper, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Om du får pengene tilbake skal eg ikke si. Eneste eg kan si er at du må bare snakke med dem du har handlet for og reklamer på den, men sitter faktisk med et generelt inntrykk av at det er et problem flere pc produsenter sliter med. vi forbrukere skal ha mest mulig i minst mulig og penest utsende. min maskin er like god som min stasjonere eg kjøpte for 1.5 år siden og da var den ikke så dum :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter med nøyaktig samme problem selv!

 

Acer Aspore 5560 som skrur seg av pga varm. Kan ikke kjøre noen spill på den, absolutt ikke akseptabelt.

 

Desverre er jeg også student, og får ikke mulighet til å sende den vekk før til jul :(

 

Tror den skrur seg av når CPU-kjernene når 80 grader.

Lenke til kommentar

Hvis den skrur seg av automatisk uten at du har overstyrt hardwaren ved overklokking (det har du jo ikke gjort, ettersom du faktisk har underklokket den, og kun ved hjelp av medfølgende programvare) er dette en helt klar kjøpsmessing mangel ved varen som dekkes av reklamasjonsretten.

 

Er imidlertid ikke så sikker på at forklaringen ligger i utformingen av kabinettet, min maskin har også kun ett luftinntak/utslipp der vifta sitter, og ganske greit spesifisert hardware. Imidlertid kan det være et problem med hvordan varmen ledes ut til dette hullet. Det kan være problem med kontakten mellom CPU/GPU og heatpipen, og dette er en produksjonsfeil heller enn en designfeil. Send inn maskina, så bør de klare å fikse den.

 

I mellomtiden, bruk NHC for alt det er verdt. Underklokk, undervolt, og bruk den helt nye Klokkemoduleringsfunksjonen som lar deg underklokke enda mer enn vanlig. Jeg kjører min maskin på 220 Mhz når jeg er på skolen, og får da bortimot fem timer ut av batteriet. Har mulighet til å klokke helt ned på 150 Mhz, men da blir maskina i treigeste laget. 220 er helt ok til internett og Office-bruk.

Lenke til kommentar
Hvis den skrur seg av automatisk uten at du har overstyrt hardwaren ved overklokking (det har du jo ikke gjort, ettersom du faktisk har underklokket den, og kun ved hjelp av medfølgende programvare) er dette en helt klar kjøpsmessing mangel ved varen som dekkes av reklamasjonsretten.

7185497[/snapback]

 

Vil det si at jeg har krav på ny pc/pengene tilbake selv når det har ca. 3 måneder?

 

 

Creation: Kan spille f.eks. Civ 4 hvis jeg skrur cpuen på det laveste i Empowering Technology. Prøv det.

Lenke til kommentar
Gidder du forklare meg hvordan du klokka helt ned til 220 mhz? er litt småredd for å føkke til alt :p

7185567[/snapback]

 

Under fanen CPU-speed i NHC, går du til rammen merket "Clock Modulation" i nederste høyre hjørne. Trykk på der det står 100% (hvilken av dem er som ikonene antyder om du vil endre for batteridrift eller strømdrift), dermed kan du velge hvor mange prosent av maks ytelse du skal ha. Min klokker ned til 600 Mhz ved normal bruk, ved hjelp av Speedstep, og deretter velger jeg 25% på klokkemoduleringsfunksjonen. Dette gir 220 Mhz effektivt.

 

Måten klokkemodulasjon virker på er at NHC legger inn en liten pause mellom hver klokkefrekvens - selv om prosessoren i realiteten fortsatt kjører på 600 Mhz blir den bremset ned til 220 av NHC, dette gir ikke like stor effekt som om den faktisk hadde kjørt på 220 Mhz reellt, men det hjelper og gir meg 20-30 minutter ekstra batteritid.

 

Reklamasjonsrett mot såpass betydelige feil og mangler ved varen er fem år på bærbare pc'er. Så en tre måneders gammel maskin er ikke noe problem å kreve å få fikset.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsrett mot såpass betydelige feil og mangler ved varen er fem år på bærbare pc'er. Så en tre måneders gammel maskin er ikke noe problem å kreve å få fikset.

7186949[/snapback]

 

Kan jeg kun kreve at den skal bli fikset eller at jeg skal få en ny maskin med tilsvarende specs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...