Gå til innhold

Medisinstudiet i Norge: Opptaksgrenser


marsl

Anbefalte innlegg

Det blir stadig vanskeligere å komme inn på medisinstudiet i Norge. Opptaksgrensen har økt stødig de siste 5-6 årene, som selvfølgelig skyldes at søkere forbedrer vitnemål og tar annen høyere utdanning for ekstrapoeng.

 

Ordinæropptaket 2006 fordelte seg slik:

Oslo Høst 73.7

Oslo Vår 72.8

NTNU 72

Bergen 71,5

Tromsø 71,8

 

Til sammenlikning, ordinæropptaket 2005 (har lagt til 2 poeng for sammenlikning, jf. den nye ordningen med poeng for realfag):

Oslo Høst 73,2

Oslo Vår 71,8

NTNU 71,7

Bergen 71,4

Tromsø 71,3

 

Ordinæropptaket 2004 har lagt til 2 poeng for sammenlikning, jf. den nye ordningen med poeng for realfag):

Oslo Høst 72,4

Oslo Vår 71,3

NTNU 70,7

Bergen 70,4

Tromsø 70,3

 

Høyere inntakspoeng hvert år tvinger den realistiske søker til å forbedre vitnemål/samle ekstrapoeng slik at vedkommendes poengsum overstiger fjorårets poengsum, og følgelig får vi en høyere poengsum hvert år.

 

Men hvor langt kan dette gå? Vil det stabilisere seg på et visst nivå? Er det i ferd med å stabilisere seg? Hva tror dere om opptaket 2007?

Endret av eskihw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må huske på at hvordan man regner ut poengene til medisin er helt annerledes enn andre fag. Noe som igjen viser seg på det høye inntakspoenget.

 

Man har ikke alderspoeng på medisin, istedenfor får man poeng for antall vekttall man har studert fra før og for praksis man har hatt.

 

Om det vil stabilisere seg er vansklig å si. Man må huske på at medisin er veldig populært fag å studere ved siden av jus.

Lenke til kommentar

Kanskje lettere å sammenlikne med en slik oppstilling:

Oslo Høst      73.7        73,2        72,4
Oslo Vår       72.8        71,8        71,3
NTNU           72          71,7        70,7
Bergen         71,5        71,4        70,4
Tromsø         71,8        71,3        70,3

 

 

 

Jeg har tenkt over det samme.

Vet ikke hva jeg skal tro om at det vil stabilisere seg, annet enn at jeg tenker som så at det kan jo ikke fortsette å øke i all evighet...

Men høyere kan det nok bli. Bare se på primærgrensene, trekk ifra litt for de som akkurat ikke kom inn, og legg til 12 poeng. Da er vi oppe i poengsummer på 74-76 poeng.

 

 

 

Slenger på primærgrensene også jeg. Der ser det ikke helt likt ut.

For primæropptaket falt faktisk alle unntatt Oslo høst litt ned fra 2005 til 2006.

 

Primæropptaket 2006/2005/2004 (har også lagt til 2 poeng i 2005 og 2004):

Oslo Høst       64,5        64,3        63,5
Oslo Vår        62,5        63,0        62,2
NTNU            63,3        63,7        63,3
Bergen          62,3        62,7        62,2
Tromsø          62,1        62,3        62,1

Endret av flymicro
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt over det samme.

Vet ikke hva jeg skal tro om at det vil stabilisere seg, annet enn at jeg tenker som så at det kan jo ikke fortsette å øke i all evighet...

Men høyere kan det nok bli. Bare se på primærgrensene, trekk ifra litt for de som akkurat ikke kom inn, og legg til 12 poeng. Da er vi oppe i poengsummer på 74-76 poeng.

 

Takk for fin oppstilling nå ble det mye mer oversiktlig.

 

Ja, nettopp, som du sier: Det kan ikke fortsette å øke i all evighet. Grunnen til at jeg lurer på om det er i ferd med å stabilisere seg er økningen fra 2005 til 2006, som er relativ beskjeden sammenliknet med økningen 2004 til 2005.

Lenke til kommentar

Det er sykepleiere som tar seg av tante Olga. Så lenge man interesserer seg for faget så bør man gå for medisin. Det er et spennende fag og man kan jobbe med mange, mange vidt forskjellige ting pluss at lønna er god!

 

En annen ting er folk som kommer ut fra VGS med bare seks-ere og begynner på medisin fordi det har så høyt krav og er "prestisjefult", men avslutter innen det første året er omme - de kunne vi klart oss uten.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på om poenggrensene i år egentlig gikk opp. Husk at det f.o.m. 2006 ble gitt mer realfagspoeng for realfag tatt på VK2-nivå (1,0 poeng pr. "enhet" mot 0,5 poeng tidligere).

7081970[/snapback]

 

Dette er allerede med i statistikken. Opptak 04 og 05 har +2.0 addert.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på om poenggrensene i år egentlig gikk opp. Husk at det f.o.m. 2006 ble gitt mer realfagspoeng for realfag tatt på VK2-nivå (1,0 poeng pr. "enhet" mot 0,5 poeng tidligere).

7081970[/snapback]

 

Dette er allerede med i statistikken. Opptak 04 og 05 har +2.0 addert.

7083187[/snapback]

 

Den nye forskrifta til opplæringslova åpner for at man nå kan ta opp alle fag i vgs (tidligere var man forhindret fra å forbedre fag som bygger på hverandre på lavere nivå - krøkkete forklart men i praksis kunne man f.eks. ikke ta opp 2MX dersom man hadde 3MX). I tillegg kan det virke som det nå blir mulig å fjerne faget på lavere nivå, men likevel få godskrevet realfags- og fordypningspoeng for det. Dette betyr at du, dersom du jobber med å komme inn på medisin, bør lese forskrifta og snakke med en rådgiver i vgs for å finne hva som gir det maksimal uttelling. Men, dersom min fortolkning er riktig (og det tror jeg egentlig den er), vil poenggrensene for medisinopptaket fortsette å stige i overskuelig fremtid.

 

-LB

Lenke til kommentar
Den nye forskrifta til opplæringslova åpner for at man nå kan ta opp alle fag i vgs (tidligere var man forhindret fra å forbedre fag som bygger på hverandre på lavere nivå - krøkkete forklart men i praksis kunne man f.eks. ikke ta opp 2MX dersom man hadde 3MX). I tillegg kan det virke som det nå blir mulig å fjerne faget på lavere nivå, men likevel få godskrevet realfags- og fordypningspoeng for det. Dette betyr at du, dersom du jobber med å komme inn på medisin, bør lese forskrifta og snakke med en rådgiver i vgs for å finne hva som gir det maksimal uttelling. Men, dersom min fortolkning er riktig (og det tror jeg egentlig den er), vil poenggrensene for medisinopptaket fortsette å stige i overskuelig fremtid.

 

-LB

Ehm, hvilke paragrafer er det du finner dette i?

Lenke til kommentar
Den nye forskrifta til opplæringslova åpner for at man nå kan ta opp alle fag i vgs (tidligere var man forhindret fra å forbedre fag som bygger på hverandre på lavere nivå - krøkkete forklart men i praksis kunne man f.eks. ikke ta opp 2MX dersom man hadde 3MX). I tillegg kan det virke som det nå blir mulig å fjerne faget på lavere nivå, men likevel få godskrevet realfags- og fordypningspoeng for det. Dette betyr at du, dersom du jobber med å komme inn på medisin, bør lese forskrifta og snakke med en rådgiver i vgs for å finne hva som gir det maksimal uttelling. Men, dersom min fortolkning er riktig (og det tror jeg egentlig den er), vil poenggrensene for medisinopptaket fortsette å stige i overskuelig fremtid.

 

-LB

Ehm, hvilke paragrafer er det du finner dette i?

7099242[/snapback]

 

Tilgi meg en litt innfløkt post, men dette er ikke direkte enkel materie.

 

For det meste finner man det i det som ikke står i forskrifta lengre. LS-20-2002, som er rundskrivet som gir de fleste retningslinjer for føring av vitnemål viser til den gamle forskriftens §4-38 når rundskrivet forklarer (på pkt 2.1.6 side 33): "...elever i fag på høyere nivå [kan] ikke forbedre karakterer oppnådd på lavere nivå (§ 4-38 i forskriften til opplæringslova)", og for privatister: "Privatister kan ikke gå opp til eksamen på lavere nivå i fagene som er listet opp i pkt 2.1.5 etter at eksamen på høyere nivå er gjennomført (§ 4-38 i forskriften til opplæringslova)."

 

Den paragrafen rundskrivet viser til, finnes ikke lenger. Forskriften sier ikke lenger at det ikke er åpning for å forbedre karakterer i fag på lavere nivå.

 

I tillegg finner vi i den nye forskrifta:

"§ 4-13. Særlege reglar om vurdering for fag på høgaste nivå

I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå og likevel få godskrive faget på lågare nivå. For både elevar og privatistar gjeld at slike fag er bestått når det høgaste (høgare) nivået er bestått.

 

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis."

 

Den gamle forskrifta er sitert i LS-20-2002 (pkt 2.14 side 30):

"I en del fag kan privatister velge om de bare vil gå opp på høyeste

nivå og få godskrevet omfanget også på lavere nivå, eller om de vil

ta eksamen i fagene på de lavere nivåene også. Hvis privatisten har

karakter på lavere nivå i faget, skal denne føres på vitnemålet (§ 4-

24 i forskriften til opplæringsloven)."

 

Altså tidligere MÅTTE karakteren på lavere nivå være med, nå er den valgfri. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne igjen rundskrivet jeg så her for ei stund siden, som sa at man i tillegg kan få godskrevet realfags- og fordypningspoeng for det uttatte faget - men det har jeg altså lest (merk at det må føres en spesifikk merknad på vitnemålet for at dette skal være mulig, det SKAL din videregående vite)

 

Kort oppsummert, dersom det ikke kommer et korrektiv fra Udir (og de rundskrivene som har kommet later til å støtte min tolkning av forskrifta) kan du nå fritt ta opp alle fag fra videregående, og dersom du som privatist har tatt opp et fag på høyere nivå, kan du selv velge om det lavere nivået skal være med - du vil uansett få fordypnings- og realfagspoeng for det (dersom vitnemålet ditt føres riktig).

 

-LB

Lenke til kommentar
Jeg synes inntakskravene her i Norge er helt syke. Jeg bare lurer; hvor mange ekstrapoeng og hvor mye ekstra tid må du bruke for å få alle de nødvendige ekstrapoengene?

7168166[/snapback]

 

Enkelt forklart: det er mulig å få 12 ekstrapoeng (utover karakterpoeng og realfags-/fordypningspoeng). Disse 12 poengene skaffer du deg enklest gjennom å ta 120 studiepoeng høyere utdanning, "frie" fag. Du kan også få 3 poeng for enten FHS eller militær-/siviltjeneste og inntil 10 poeng for relevant praksis (i 100% stilling minst 6mnd sammenhengende).

 

Merk deg at disse 12 ekstrapoengene bare teller med i ordinær kvote. Dersom du kommer direkte fra VGS kan du også konkurrere i primærkvoten (plassen er fordelt 50/50 mellom kvotene), hvor man bare ser på karakter-, realfags- og fordypningspoeng.

 

Inntakskravene her i Norge er "helt syke" fordi det er ca 4000 søkere til 550 studieplasser. Hvis du har en bedre idé til hvordan opptaket bør gjøres, kan du jo foreslå den for fakultetene. I Sverige har man f.eks. loddtrekning, om du synes det er mer rettferdig.

 

-LB

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer; Opptakskravene ser "kunstig høye" ut for dem som ikke har satt seg inn i hvordan systemet virker.

 

Et rent karaktersnitt på 5.0 med full realfagfordypning og 120 studiepoeng (2 år på universitet) gir deg 72.0 poeng i den ordinære søkergruppen.

 

En slik sum har holdt greit så langt for å bli tatt inn, men dersom en ser på forårets poengsummer, kan det godt tenkes at selv 72 poeng blir for lavt.

Lenke til kommentar

Husk en viktig ting, de som oftest er det "smarteste" elevene i form av karakterer, er minst tilpasset for medisinstudiene. Dette er en undersøkelse vist av cambrige uni. På medisinsk nivå, så ligger faktisk Norge på 14 plass i europa, men de har Europas høyeste snitt for å komme inn.

 

Så det er ikke alltid, de smarteste som gjør det best som leger.

Endret av NiloPilo
Lenke til kommentar
Ja, det stemmer; Opptakskravene ser "kunstig høye" ut for dem som ikke har satt seg inn i hvordan systemet virker.

 

Et rent karaktersnitt på 5.0 med full realfagfordypning og 120 studiepoeng (2 år på universitet) gir deg 72.0 poeng i den ordinære søkergruppen.

 

En slik sum har holdt greit så langt for å bli tatt inn, men dersom en ser på forårets poengsummer, kan det godt tenkes at selv 72 poeng blir for lavt.

7170255[/snapback]

 

Da var det plutselig ikke så uoppnåelig likevel. Men de 120 studiepoengene, hvordan kan man få dem?

 

EDIT: Og hvilke land kan det lønne seg å studere i? Frankrike?

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...