Gå til innhold

EOS 400D vs. Pentax K100D


Anbefalte innlegg

etter å ha fosøkt å lest meg frem til litt nytting infor her på formumet kommer jeg frem til følgende:

 

Som student, og nybegynner i dSLR forventer jeg ikke allverden. Kameraet skal brukes til gøy, festlige anledninger og tur, men innkjøpskostnaden er litt vesentlig.

 

Forelsket meg i Nikon D80, men ser at dette blir litt for kostbart (eller er det verdt det?)

Canon EOS 400D er litt "billig", og passet meg ikke helt i neven. Hva angår pris passer det ok, og det (etter 350D) bør være et rimelig bra kamera.

Pentax K100D er for meg et bortimot ukjent kamera, men ser at flere trekker det frem som et veldig ok kamera. Prisen er heller ikke å forakte. Men hvordan blir det iforhold til 400D?

 

Kommer til å kjøpe kit-utgaven av en av de overstående kameraene, og kanskje en linse eller noe senere. Hva mener folk at jeg bør gå for?

 

Hilsen :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer til å kjøpe kit-utgaven av en av de overstående kameraene, og kanskje en linse eller noe senere. Hva mener folk at jeg bør gå for?

Jeg personlig ville valgt Pentax, spesielt siden kit-optikken er av en annen klasse enn Canon sin kit-optikk. Føler også at man får mer for pengene med Pentax.

 

Hvis du har lyst på veldig mye for pengene, bør du også vurdere Samsung GX1-L, i dobbelt-kit (18-55+50-200), koster ca 6500. Samsung-kameraene er i praksis identiske med Pentax-kameraene (GX1-L er identisk med Pentax *ist-DL2, en litt eldre modell enn K100D), og kan bruke samme optikk (de bruker samme optikk, bare merket om og med et litt annet utvendig design), men er litt billigere. Du må dog gi slipp på sensorstabiliseringen.

Lenke til kommentar
etter å ha fosøkt å lest meg frem til litt nytting infor her på formumet kommer jeg frem til følgende:

 

Som student, og nybegynner i dSLR forventer jeg ikke allverden. Kameraet skal brukes til gøy, festlige anledninger og tur, men innkjøpskostnaden er litt vesentlig.

 

Forelsket meg i Nikon D80, men ser at dette blir litt for kostbart (eller er det verdt det?)

Canon EOS 400D er litt "billig", og passet meg ikke helt i neven. Hva angår pris passer det ok, og det (etter 350D) bør være et rimelig bra kamera.

Pentax K100D er for meg et bortimot ukjent kamera, men ser at flere trekker det frem som et veldig ok kamera. Prisen er heller ikke å forakte. Men hvordan blir det iforhold til 400D?

 

Kommer til å kjøpe kit-utgaven av en av de overstående kameraene, og kanskje en linse eller noe senere. Hva mener folk at jeg bør gå for?

 

Hilsen  :ph34r:

7067877[/snapback]

 

Til ditt bruk blir det hipp som happ hva du velger. Alle modellene i denne prisklassen tar utmerkete bilder. Du kan kanskje lure litt på Pentax sine 6MP kontra Canon sin 10MP. I praksis har dette ikke mye å si. 6MP er godt nok til papirutskrifter i A3 format. Så får du tenke på om du noengang skal lage større forstørrelser enn dette. K100D har stabilisering som nok kommer til bra nytte på f.eks. innebilder.

Lenke til kommentar

Begge kameraene er veldig bra. Flaskehalsen her er objektivene uten tvil. Om det er 6 eller 10 mpix har mer eller mindre ingenting å si. Originaloptikken på 400D er ikke spesielt bra, men den duger. Jeg tipper at Pentax sitt kitobjektiv er bedre.

 

Dersom du synes 400D er litt lite, så er det bare å montere på et batterigrep. Da blir det vesentlig tyngre og bedre å holde i.

 

Mitt tips:

* Kikk rundt i forumet her. I speilrefleksforumet her er det flust med spørsmål likt ditt, og i objektivdelen er det omtrent flere av typen "hvilket objektiv til mitt nye speilrefleks?". Og til slutt så er det flust med solnedganger i bildekritikken...

 

* Vurder brukt. Det er masse 350D, D70s og sikkert også Pentaxer på brutkmarkedet. Folk skal alltid ha det nyeste... Og da er det mye å spare på å plukke opp restene til en bra pris. Og så har du mer penger til overs til bra optikk. Og god optikk har alt å si.

Lenke til kommentar

kanon å få tilbakemelding! sliter litt enda.. har hatt et 400D på hjemlån og er ikke helt fornøyd. har ikke studert bildene hundre prosent, men liker rett å slett ikke grepet.. Though, tok et kult bilde av en prosessorvifte som spant ved 2950rpm, og fikk klare fine stillbilder av vifta, det imponerte meg sinnsykt...

Lenke til kommentar
kanon å få tilbakemelding! sliter litt enda.. har hatt et 400D på hjemlån og er ikke helt fornøyd. har ikke studert bildene hundre prosent, men liker rett å slett ikke grepet.. Though, tok et kult bilde av en prosessorvifte som spant ved 2950rpm, og fikk klare fine stillbilder av vifta, det imponerte meg sinnsykt...

Bildekvaliteten er ikke nevneverdig dårligere på konkurrentene, og antallet megapixels har ingenting å si i den sammenheng. Du sier at du ikke liker grepet på 400D, da bør du virkelig vurdere et annet kamera, det være seg Nikon D50 (evt. D70s/D80 hvis økonomien tillater), Pentax K100D eller Samsung GX1-L/S.

 

D80 har forøvrig en søker som gjør at du aldri vil ha noe kamera med mindre søker :o) Så advarsel - vanedannende! Jeg personlig tror nok at du vil bli tilfreds med et av de nevnte kameraene, de som ikke liker 350D har en tendens til å like de kameraene bedre...

Lenke til kommentar
vurderer nikon d80 sterkt... har lekt meg litt med Nikon D50 her på jobben, uten å egentlig få gjort noe smart med det:-p hva angår Pentax er jeg nødt til å prøve det, og da må jeg plage betjeningen på et eller flere "profesjonelle" salgsteder...

 

samsugn er jeg også litt nysgjerrig på...

Samsung er som sagt identiske med tilsvarende Pentax-kameraer, og er absolutt verdt å kikke på. Det er dessverre ikke så mange som har dem inne, men i Oslo burde det være mulig å finne en butikk hvor du kan tafse litt...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...