Gå til innhold

Hvilken socket 939 kjøler er egentlig best?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Lønninga kommer inn nå snart og jeg skal få byttet ut stock kjølern på CPUen. Har postet "samme" innlegg her før, men da var det kun 2 CPU kjølere jeg dro opp. Men nå tenkte jeg å se på hele greia.

 

Det har jo kommer så mange kjølere nå, så jeg vet ikke hvem som er den beste. Noen som har noen gode ord å legge med her?

 

God CPU kjøler:

Effektiv

Lav støy nivå

Ikke alt for stor og tung

 

Har jo sett på en del kjølere:

Zalman CNPS7000B-Cu

NorthQ Giant UFO 120mm

Thermaltake Sonic Tower

Thermalright XP-90

Asetek VapoChill Micro EXTREME PERFORMANCE

Thermaltake Big Typhoon

Zalman CNPS9500LED

 

Bare for å hevne noen

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønninga kommer inn nå snart og jeg skal få byttet ut stock kjølern på CPUen. Har postet "samme" innlegg her før, men da var det kun 2 CPU kjølere jeg dro opp. Men nå tenkte jeg å se på hele greia.

 

Det har jo kommer så mange kjølere nå, så jeg vet ikke hvem som er den beste. Noen som har noen gode ord å legge med her?

 

God CPU kjøler:

Effektiv

Lav støy nivå

Ikke alt for stor og tung

 

Har jo sett på en del kjølere:

Zalman CNPS7000B-Cu

NorthQ Giant UFO 120mm

Thermaltake Sonic Tower

Thermalright XP-90

Asetek VapoChill Micro EXTREME PERFORMANCE

Thermaltake Big Typhoon

Zalman CNPS9500LED

 

Bare for å hevne noen

7046830[/snapback]

 

Hvis du ser på en helhet bestående av lyd/vekt/design/kjøleevne vil jeg påstå at CNPS9500LED slår det meste. Big typhoon er en kjempekjøler, både mtp. temp og størrelse. Såvidt jeg har hørt er visst CNPS7000B-Cu ikke særlig bedre enn 9500, men en del tyngre. Sonic tower kjenner jeg ikke så mye til, men jeg føler meg sikker på at den kjøler kjempebra. Men denne er stor! Litt i største laget syns nå jeg. Giant ufo er visst litt "kødden" på s939 (står litt på komplett.no), og tar en god del plass. VapoChill bråker en del mer enn i andre i testen og er kjempediger. Kjøleevnen er nok bra, men er ikke helt sikker pga. det utradisjonelle designet. XP-90 var en av kjølerne jeg selv vurderte, men pga. dimensjonene så valgte jeg CNPS9500LED.

 

Mitt tips er å ta Zalman CNPS9500LED, evt. XP-90. Har du masse plass, og ikke skal flytte mye på pcen kan du også vurdere Big Typhoon.

 

Forøvrig vil jeg nevne at det er neppe store utslag på kjøleevnen blant disse, siden alle sammen er i toppsjiktet blant luftkjølerne.

Lenke til kommentar
Har jo hatt lyst på den Zalman CNPS9500LED, lest mye bra om den. Men ville bare spørre om det var andre som var bedre.

 

Vekta er jo å "bare" 530 gram. Er det ikke noe som sier at ambefalte maksvekta på CPU kjøleren skal være under 400 gram eller no? synes jeg har hørt det et sted

7060710[/snapback]

 

Hvis du skal flytte mye på den kan det stemme. En annen sak som er viktig mtp. vekt er plasseringen av selve vekten. Hvis du har en 600-gramskjøler som har mesteparten av tyngden plassert nær sokkelen er den mindre belastende enn et 400-grams "tårn", hvor mer av vekten er plassert lenger vekk.

 

Tror ikke du får noen kjempegod kjøler til under 400 gram, da kobber kjøler bedre. Bakdelen er jo seff tyngden.

 

CNPS7700 er sikkert en bra kjøler, neppe særlig dårligere enn CNPS9500LED. Men kjøp heller cu-varianten, som sagt kjøler kobber bedre enn aluminium.

Lenke til kommentar
står fortsatt sterkt på big thypoon, den kjøler min overklokkede 3200+ på 27-28grader idle og 38-39grader load.  :)

7060905[/snapback]

 

Min hjemmelaget stock AMD kjøler med 120mm 16dB vifte holder min overklokket CPU under 30'C. Nå holder den 28'C. Cpuen er klokket ifra 2.2GHz til nesten 2.7GHz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...