Gå til innhold

Canon Ixus 800IS vs Fujifilm F30


Anbefalte innlegg

Skal ha meg nytt digitalkamera.

 

Kriteriene jeg stiller er:

God skjerm

Bildekvalitet

Størrelse

Kvalitet

Pris har ingen betydning

 

Har sett på Ixus 800IS og hadde egentlig bestemt meg for dette kameraet. Men så såg jeg litt på F30. Dette leverer noe bedre bildekvalitet. Men har ikke bildestabilisator.

 

Noen som kan hjelpe meg med å komme med for/imot begge kameraene.

 

Sliter litt med å ta et valg..

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hva slags bilder du tar. Skal du f.eks. ta innendørsbilder uten blitz er optisk bildestabilisator et must. Det samme gjelder hvis du skal ta skumrings-/kveldsbilder uten stativ. Har kameraet mye zoom er man også rimelig avhengig av bildestabilisator, med mindre man planlegger å drasse rundt på et stativ hver gang man skal benytte seg av zoomen.

 

Har man ingen bildestabilisator blir bildene ofte mer eller mindre sterkt preget av såkalt bevegelsesuskarphet under bl.a. ovennevnte forhold.

 

Kort sagt får man generelt skarpere bilder under andre forhold enn optimale forhold hvis man har bildestabilisator.

Lenke til kommentar
Skal ha meg nytt digitalkamera.

 

Kriteriene jeg stiller er:

God skjerm

Bildekvalitet

Størrelse

Kvalitet

Pris har ingen betydning

 

Har sett på Ixus 800IS og hadde egentlig bestemt meg for dette kameraet. Men så såg jeg litt på F30. Dette leverer noe bedre bildekvalitet. Men har ikke bildestabilisator.

 

Noen som kan hjelpe meg med å komme med for/imot begge kameraene.

 

Sliter litt med å ta et valg..

 

takker for svar!

7032090[/snapback]

 

Bildestabilisator er noe forbannet overhypet mikk-makk.

Det er ikke i stand til å fryse bevegelser i bildet - kun din egen ustøhet på hånda.

 

Dessuten:

1. Canon er håpløse på batteritid...

2. Canon har håpløs blits-rekkevidde

3. Canon har håpløs bildestøy på alt over 50-100 ISO

 

Fujifilm lager kamera for fotografer, Canon lager kamera for dingsefreaker.

 

Når canon tar bilde med 100 iso og 1/25 sekund, så tar fujifilm samme bilde med 800 iso og 1/200 sekund. Det betyr at når du knapt trenger å tenke på å holde kameraet stødig i fuji's tilfelle.

 

Så, nå kan du bestemme deg :)

Lenke til kommentar
1. Canon er håpløse på batteritid...

2. Canon har håpløs blits-rekkevidde

3. Canon har håpløs bildestøy på alt over 50-100 ISO

Du bør lese tester av de siste Canon-kameraene før du uttaler deg. Canon har forbedret batteritiden sin betraktelig, og bildestøyen er absolutt ikke håpløs på ISO200-400 (på Ixus 800/850(900 i hvert fall). På DSLR er de veldig bra, selv om de andre har kommet etter. Blitzrekkevidden er vel ikke optimal, men det er mer pga. størrelsen på kameraet, ikke at det er Canon som har laget det.

 

Btw - jeg er absolutt ingen Canon-fan, men uttalelser basert forhistoriske fordommer hører ikke hjemme på dette forumet...

Lenke til kommentar
1. Canon er håpløse på batteritid...

2. Canon har håpløs blits-rekkevidde

3. Canon har håpløs bildestøy på alt over 50-100 ISO

Du bør lese tester av de siste Canon-kameraene før du uttaler deg. Canon har forbedret batteritiden sin betraktelig, og bildestøyen er absolutt ikke håpløs på ISO200-400 (på Ixus 800/850(900 i hvert fall). På DSLR er de veldig bra, selv om de andre har kommet etter. Blitzrekkevidden er vel ikke optimal, men det er mer pga. størrelsen på kameraet, ikke at det er Canon som har laget det.

 

Btw - jeg er absolutt ingen Canon-fan, men uttalelser basert forhistoriske fordommer hører ikke hjemme på dette forumet...

7081162[/snapback]

 

Vel, du kommer trekkende med DSLR - hva har det med saken å gjøre?

De er fremdeles _dårligere_ på batterilevetid - det sier de testene jeg har lest.

 

Blitsrekkevidden har ingenting med størrelsen å gjøre når man sammenligner to kamera i samme klasse. Det ene har langt større rekkevidde med samme blitssystem og omtrent samme kondensator-størrelse.

 

Jeg synes kamerakjøperen her må få noen vektige argumenter slik at han tenker over hva han vil ha og ikke bare synsing fra forumets canonfans.

Lenke til kommentar
Jeg synes kamerakjøperen her må få noen vektige argumenter slik at han tenker over hva han vil ha og ikke bare synsing fra forumets canonfans.

7081294[/snapback]

 

Vel... hvis du ønsker at innleggene dine skal fortone seg som noe annet enn synsing, vil jeg anbefale å starte med å:

1: La være å formulere deg som en inkompetent synser

2: Legge frem seriøse påstander

Endret av Gerske
Lenke til kommentar
Jeg synes kamerakjøperen her må få noen vektige argumenter slik at han tenker over hva han vil ha og ikke bare synsing fra forumets canonfans.

7081294[/snapback]

 

Vel... hvis du ønsker at innleggene dine skal fortone seg som noe annet enn synsing, vil jeg anbefale å starte med å:

1: La være å formulere deg som en inkompetent synser

2: Legge frem seriøse påstander

7082072[/snapback]

 

OK. Du har helt rett. Fakta på bordet (Historiske fordommer... Og så jeg som

nesten trodde på k-ryeng et øyeblikk :)

 

Batterikapasitet (iflg akam)

 

Ixus 800: 240 bilder

Snitt: 324 bilder

F30: 580 bilder (Langt over dobbelt så mange)

 

Bildestøy:

Se sammenligning på akam: http://tinyurl.com/th972

 

F30: http://www.akam.no/images/bilder_tester/is...so0800_0569.jpg

I800: http://www.akam.no/images/bilder_tester/is...3_is_iso200.jpg

 

Blits:

I800: 3.5 meter

F30: 6.5 meter

Lenke til kommentar

Det er få kamera som kan matche F30 på støynivå etter hva jeg har sett, så det er sikkert sant. Og at Canon er overhypet og overpriset er jeg helt enig i. Men de er ikke "håpløse" på blits, batteri og støy sammenlignet med de fleste andre kamera. Du sier at du har lest ditt og datt i tester ("det sier de testene jeg har lest"), og da har jeg en nyhet til deg... tester betyr INGENTING. Har flere ganger sett samme kamera ta førsteplassen i en test, og få fullstendig slakt og sisteplassen i en annen. Antall bilder pr. batteri kan variere fra 100 til 2000, og det kan variere fra test til test hvilket kamera som kan ta flest bilder. Hvorfor ikke prøve selv? Og finne ut hvilket kamera som er best for deg, og ikke for en helt tilfeldig pølsetester som sier at det og det kameraet er best, uansett, ingen protest.

 

Og til slutt Shrek... prøv å hold en litt mer høflig og seriøs, og litt mindre bastant tone. Det du skriver her er hovedsaklig dine egne oppfatninger om ting, og ikke fakta. At en eller tre eller fem tester er enig med deg, betyr ikke at du har rett. Det er garantert like mange tester som er uenig med deg. Helt greit at du har dine egne meninger, men legg det da også frem som det.

 

Ellers er bildestabilisator ganske interessant. Ja, det fryser ikke objektets bevegelse, men holder den eller de du skal ta bilde seg sånn noenlunde i ro, så kan du få fantastisk stemningsfulle bilder innendørs, fordi du slipper blits. Det er hovedsaklig dine egne håndbevegelser, og ikke de du tar bildet av sine bevegelser, som reduserer muligheten til å ta bilder innendørs uten blits.

 

...og jeg er flere ganger blitt beskyldt for å være Canon-hater, så ikke prøv deg med "Canon-fans" argumentet mot meg.

Lenke til kommentar
Er det verdt å vente på F31fd?? Eller skal jeg gå for F30 no?

 

Eneste forskjellen er vel litt design og face detection? eller

Det spørs om det er eneste forskjell, selv om det er eneste som kan leses ut av spesifikasjonene. De fleste kameraprodusenter gjør mindre endringer (som tidvis kan gi store resultater) i signalbehandlingen internt i kameraet, og kan gi bedre støyegenskaper, bedre eksponeringskontroll etc.

 

Noen ganger kan disse endringene legges inn med ny firmware i eldre kameraer også (jf. Nikon D70 og D70s), andre ganger er det utelukkende de nye kameraene som får det. Panasonic f.eks. legger sjelden ut ny firmware til kameraer i eksisterende serier, selv om de senest produserte kameraene har den nyeste firmwaren....

 

Dog, jeg har ingen fakta som tilsier at det er noen andre forskjeller, men siden de allerede har gjort en innsats med AF i kameraet (mpt. face detection), har de nok gjort småendringer andre steder også...

Lenke til kommentar
...og jeg er flere ganger blitt beskyldt for å være Canon-hater, så ikke prøv deg med "Canon-fans" argumentet mot meg.

Og de av dere som har lest mine innlegg i DSLR-kategorien vet vel også at jeg heller ikke fremmer Canon for en hver pris.

 

Jeg personlig er ikke veldig merkefiksert, det er mange kameraer fra ymse produsenter jeg veldig godt kunne tenke meg, og som jeg utmerket godt kunne kjøpt selv. Er enig med Afseth, tester sier ofte ikke så mye. De gir et inntrykk, men det kan både være rett og galt, og man må ta alle tester med en klype salt, det er tross alt mennesker som står bak dem...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet at innlegget sitert fra under ble rettet mot en annen person, men ble så provosert når jeg leste det at jeg valgte å svare.

 

da har jeg en nyhet til deg... tester betyr INGENTING. Har flere ganger sett samme kamera ta førsteplassen i en test, og få fullstendig slakt og sisteplassen i en annen.

 

Så du sier egentlig ganske klart at det har ingen som helst hensikt å bruke en test for å bestemme seg for hvilket kamera man ønsker å kjøpe?

Prøvebilder som viser støynivået, målinger av forvrengning og blitzrekkevidde, oppstartstider, reell oppløsning, o.l som blir fremholdt i testene er altså helt meningsløst ?

 

Det skurrer kraftig for meg.

 

Hvorfor ikke prøve selv? Og finne ut hvilket kamera som er best for deg, og ikke for en helt tilfeldig pølsetester som sier at det og det kameraet er best

 

Nå vet jeg ikke om du er så heldig at du jobber i en fotobutikk der du fritt kan teste de forskjellige kameramodellene som finnes over tid og ikke bare knipse et par prøvebilder inne i butikken.

 

For min del er jeg dessverre ikke så heldig, og er i stor grad avhengig av å støtte meg til andres meninger både på diskusjonsfora som dette og gjennom tester som du mener ikke betyr noe.

 

Både testene og meningene her på forumet er oppfatningene til personer.

Meningene til personene her skulle da heller ikke bety noenting når man skal bestemme seg for nytt digitalkamera på samme måte som at testene ikke skal bety noe ??

Lenke til kommentar
Vet at innlegget sitert fra under ble rettet mot en annen person, men ble så provosert når jeg leste det at jeg valgte å svare.
da har jeg en nyhet til deg... tester betyr INGENTING.
Så du sier egentlig ganske klart at det har ingen som helst hensikt å bruke en test for å bestemme seg for hvilket kamera man ønsker å kjøpe? Prøvebilder som viser støynivået, målinger av forvrengning og blitzrekkevidde, oppstartstider, reell oppløsning, o.l som blir fremholdt i testene er altså helt meningsløst ?
Hvorfor ikke prøve selv?
Nå vet jeg ikke om du er så heldig at du jobber i en fotobutikk der du fritt kan teste de forskjellige kameramodellene som finnes over tid og ikke bare knipse et par prøvebilder inne i butikken.

Både testene og meningene her på forumet er oppfatningene til personer.

Meningene til personene her skulle da heller ikke bety noenting når man skal bestemme seg for nytt digitalkamera på samme måte som at testene ikke skal bety noe ??

(originalinnlegget er redigert noe i min quote for å minske lengden)

 

Det jeg skrev ble nok noe kraftigere enn det var tiltenkt. Tester betyr ingenting, med mindre man leser mer enn kun et par stykker. Først da kan man finne sammenfallende oppfatninger. Samtidig kan forskjellige tester gi forskjellige resultater på tekniske tester som støynivå, da det er forskjell på testmetodene, motivene og lignende. Noen motiver kan gi mer sjenerende støy på kamera A, mens motiv B gir mest sjenerende støy på kamera B (mens A faktisk ser mye bedre ut). Hvordan kameraet brukes, kan gi store forskjeller også på tekniske målinger. Hvorfor kan et kamera få 500 bilder på et batteri et sted, mens det plutselig ikke får mer enn 200 et annet sted? Forskjeller i bruk, er grunnen.

 

En testpersons personlige oppfatning vil ikke nødvendigvis sammenfalle med din oppfatning av ting, og om du baserer et kjøp på denne personens anbefalning, så kan det være du blir misfornøyd, eller mindre fornøyd enn du ville blitt med et annet kamera. Et sted vektlegges f.eks design og grep, mens bildekvalitet vektlegges et annet sted. Det er ytterst viktig å "dekode" testen, for å finne ut hva testeren faktisk vektlegger, og hvor kresen han/hun er.

 

Hva vi på forumet skriver, skal heller ikke være en fasit, kun en veiledning. Om du velger å tro på oss er en ting, om vi i det hele tatt er av samme oppfatning som deg i de forskjellige kriteriene er en annen ting. Les hva som skrives om de forskjellige kameraene, gjør deg opp en mening ut fra hvilke personer det virker som har mest til felles med deg iht. krav og ønsker, og ha dette i bakhodet når du skal kjøpe kamera. Bare ikke stol for mye på dette. Bruk det altså kun som en slags pekepinn. Ikke la det være avgjørende, for mange her har kun brukt sitt eget kamera, og andre har prøvd bare et par stykker når de skulle kjøpe. Og alt for mange, inkludert meg, blir påvirket av hva andre sier og skriver om kamera.

 

Ja, jeg jobber i en fotobutikk, men skal du kjøpe et kamera så kan det uansett være greit å investere i et minnekort og en kortleser (evt. låne) for å ta bilder med aktuelle kamera og studere de hjemme. Legger du igjen lommebok eller lignende i butikken, får du gjerne ta med kameraet ut døren for å ta bilder utendørs. Men et kamera viser vanligvis de største svakhetene først når du tar bilder i dårlig belysning. Be om å få ta et bilde i et mørkt hjørne eller noe i butikken. Ta bilder i forskjellige situasjoner, og studer de hjemme. Mange butikker lar deg nok ta bilder og vise deg de på en datamaskin i butikken også (vi gjør det der jeg jobber ihvertfall) og da får du lettere et inntrykk av om kameraet passer for deg. Men det er samtidig veldig viktig at kameraet ligger riktig i din hånd, og at knapper og betjening føles riktig. Det er noe man fort finner ut når man tar i et kamera for første gang, og selv etter kun et par bilder, så finner man ut om utløserforsinkelsen er sjenerende, om man synes det tar for lang tid til kameraet er klart etter man har tatt et bilde og så videre. Du betaler gjerne litt ekstra i en vanlig butikk, og det er fordi du kan stå og fikle med kameraet og finne ut om det er riktig for deg. Ikke vær redd for å bruke litt tid på det (har selv hatt kunder som har stått og fiklet med diverse kamera i to timer, og selv om det er litt i overkant, så kaster vi de ikke ut av den grunn).

 

Mange bor slik til, at fotobutikker/Elkjøp/andre kjeder ikke er en mulighet. Da skjønner jeg argumentet, og da bør man utnytte nettbutikkenes krav om å tilby angrefrist. Kjøp gjerne et par-tre kamera samtidig (om du har råd), og ta kameraet forsiktig ut av boksen, og ta noen bilder før du bestemmer deg for å ta det i normal bruk. Og da er det selvsagt nyttig å lese tester og erfaringer for å finne kandidater... men igjen... stol ikke på én erfaring eller én test. Se etter sammenfallende meninger, og hvem som har krav og ønsker som sammenfaller mest med dine egne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...