Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NAT på Dlink 4300


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å rive av meg håret her. "Portforwardingen" vil rett og slett ikke fungere.

Nettverket er slik:

 

linje --> billion 5102(bridge mode) -->D-Link 4300.

 

Den første porten jeg åpna var 49154. Den funker som bare det, men alle portene jeg har prøvd å åpne etter den, har ikke funket. Hva i all verden er galt ?? Hvorfor vil ikke de andre portene åpnes ?

Jeg har fulgt portforward.com guiden til punkt og prikke.

 

Noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser det ut på ruteren.

Port 49154 funker fint, men de to andre portene funker ikke :hmm:

 

post-10128-1160339798_thumb.png

 

 

 

edit: Utorrent sin innebygde "port checker" sier portene er åpne, men canyouseeme.org sier at dem er stengte. Hvilken skal jeg stole på ?

 

edit2: canyouseeme.org ser ut til å sjekke om porten er i bruk. Så hvis jeg kjører et program som bruker porten får jeg opp at den er åpen. Stenger jeg programmet sier nettsiden at porten er stengt.

hmm, da ser det ut til at porten er åpen alikevel.

jaja, da har jeg klart å resonnere meg fram til løsningen på et ikke eksisterende problem, hehe.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Fordi upnp ikke funker (pga at portene upnp bruker for å kommunisere med xp ikke er åpne) .

 

Du kan gjøre i alle fall 2 forskjellige ting.

 

1. I tillegg til å åpne porten i routeren åpner du også porten i gateway i xp. (Start - Vis alle Nettverkstilkoblinger - Åpne gateway - Egenskaper - Så skriver du inn din ip som du får av routeren og porten du skal åpne - (begge skal være like). Problemet er at disse må du skrive inn for hver oppstart. (tror jeg)

 

2. Kjører du XP firewall + åpner for upnp framework går det automatisk.

(Søk på upnp på help-file på startmenyen og gjør det som står der.)

Da vil de portene du åpner i routeren virkelig bli åpne)

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke upnp. Skulle da være mulig å kunne åpne manuelt. Ikke alle programmer har støtte for upnp heller.

 

Og såklart åpner vi porter i ruteren (gatewayen). Problemet er at de ikke blir åpnet alltid.

 

1. I tillegg til å åpne porten i routeren åpner du også porten i gateway i xp. (Start - Vis alle Nettverkstilkoblinger - Åpne gateway - Egenskaper - Så skriver du inn din ip som du får av routeren og porten du skal åpne - (begge skal være like). Problemet er at disse må du skrive inn for hver oppstart. (tror jeg)

Det du beskriver her gjelder kun hvis man bruker upnp. Som sagt bruker få av programmene jeg bruker upnp. Så jeg trenger uansett å få åpnet porter "the old fashioned way".

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke upnp. Skulle da være mulig å kunne åpne manuelt. Ikke alle programmer har støtte for upnp heller.

 

Og såklart åpner vi porter i ruteren (gatewayen). Problemet er at de ikke blir åpnet alltid.

7032390[/snapback]

 

 

Godt poeng....Har aldri fått det til uten pnp....blir blokka uansett. Hvis jeg ikke da i tillegg åpner i gateway i xp.....men disse manuelle instillingene i xp forsvinner. Er no dritt.

 

 

Skal prøve diverse når jeg kommer hjem. Kjenner at jeg er lei av dette nå. Dessuten er det ørten forskjellige måter for å åpne porter i DGL-4300.

 

Tror jeg har lykkes best med Virtual server innstillingene. Kan jo også prøve å gjøre det p forskjellige måter samtidig. Kanskje det virker.

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke upnp. Skulle da være mulig å kunne åpne manuelt. Ikke alle programmer har støtte for upnp heller.

 

Og såklart åpner vi porter i ruteren (gatewayen). Problemet er at de ikke blir åpnet alltid.

 

1. I tillegg til å åpne porten i routeren åpner du også porten i gateway i xp. (Start - Vis alle Nettverkstilkoblinger - Åpne gateway - Egenskaper - Så skriver du inn din ip som du får av routeren og porten du skal åpne - (begge skal være like). Problemet er at disse må du skrive inn for hver oppstart. (tror jeg)

Det du beskriver her gjelder kun hvis man bruker upnp. Som sagt bruker få av programmene jeg bruker upnp. Så jeg trenger uansett å få åpnet porter "the old fashioned way".

7032390[/snapback]

 

 

Nei du. Dette er den manuelle måten. For upnp skal funke må du åpne for bruk av upnp i xp.

 

(Søk på upnp på help-fila på startmenyen og gjør det som står der.)

Endret av brazir
Lenke til kommentar

For meg så har problemet vært veldig likt det Underzo har hatt, men upnp er også enablet, og med den nye 1.7 firmwaren har det blitt mindre problemer og høyere hastighet, med henhold til spill. Men sliter fremdeles med VPN forwarding, som jeg setter manuelt, pga av skal begge veier.

 

Brut

 

Edit: Glemte å si at det er samme problemet i linux, som hos meg ikke bruker Upnp.

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke upnp. Skulle da være mulig å kunne åpne manuelt. Ikke alle programmer har støtte for upnp heller.

 

Og såklart åpner vi porter i ruteren (gatewayen). Problemet er at de ikke blir åpnet alltid.

 

1. I tillegg til å åpne porten i routeren åpner du også porten i gateway i xp. (Start - Vis alle Nettverkstilkoblinger - Åpne gateway - Egenskaper - Så skriver du inn din ip som du får av routeren og porten du skal åpne - (begge skal være like). Problemet er at disse må du skrive inn for hver oppstart. (tror jeg)

Det du beskriver her gjelder kun hvis man bruker upnp. Som sagt bruker få av programmene jeg bruker upnp. Så jeg trenger uansett å få åpnet porter "the old fashioned way".

7032390[/snapback]

 

 

Nei du. Dette er den manuelle måten. For upnp skal funke må du åpne for bruk av upnp i xp.

 

(Søk på upnp på help-fila på startmenyen og gjør det som står der.)

7032457[/snapback]

Hva er det med deg og upnp ? som sagt har jeg ikke noe interesse av upnp. Kun ett av programmene jeg bruker har støtte for upnp. Så jeg har ingen interesse av at upnp skal fungere.

Jeg vil at ruteren skal forwarde portene skikkelig, og hver gang. Nå virker det som ruteren velger helt på "random" hvilken av portene jeg forwarder som skal fungere skikkelig.

Så nei, upnp er ikke den manuelle metoden. Hele poenget med upnp er at den åpner porter for programmer som har støtte for det automatisk.

 

Edit: Også åpne via windows, men de innstillingene har en lei tendens til å forsvinne etter en stund. Aner ikke hvorfor.

I så fall skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være nødvendig. Port forwarding har fungert nydelig på rutere jeg har hatt tidligere, da uten upnp.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

På det over....det er jo en aktuell løsning når ikke noe annet fungerer?

 

Du trenger heller ikke bruke upnp for at det jeg sa skal fungere. For det bruker ikke det. Problemet er at du må gjøre innstillingene så ofte.

 

Jeg VET jeg fikk til å gjøre det slik dere ønsker forwardingen skal være på et eller annet tidspunkt slik at portene forble åpne.

 

 

Brukte vel da Virtual server innstillingene i router. Er ikke helt sikker.

 

Det er også en fordel å ha statisk ip på maskina du setter det opp på.

 

(Settes opp i router under Basic - DHCP)

 

 

SKAL finne ut dette når jeg kommer hjem. Er like lei av det som dere tydeligvis er. :D

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Vel for meg så har jeg sett statisk ip, brukt Virtual server, siden vpn portene ligger klar som hurtig link, men det blir ikke ordenlig, jeg kan ikke komme inn utenifra. Har satt opp i game rules på CSS server, men det funker heller ikke, selv om jeg har satt opp portene som skal være oppe.

 

 

Jeg har både prøvd å skru av og på upnp på router, uten resultat. Jeg har restartet routeren etter hver gang jeg har lagt inn en ny regel, uten noe forandring

 

 

Mvh

Brut

Lenke til kommentar
På det over....det er jo en aktuell løsning når ikke noe annet fungerer?

Selvsagt. Og jeg skal sjekke det ut, og se om det fungerer bedre :)

 

Du trenger heller ikke bruke upnp for at det jeg sa skal fungere. For det bruker ikke det. Problemet er at du må gjøre innstillingene så ofte.

 

Jeg VET jeg fikk til å gjøre det slik dere ønsker forwardingen skal være på et eller annet tidspunkt slik at portene forble åpne.

 

 

Brukte vel da Virtual server innstillingene i router. Er ikke helt sikker.

 

Det er også en fordel å ha statisk ip på maskina du setter det opp på.

 

(Settes opp i router under Basic - DHCP)

Statisk ip er satt opp :)

 

SKAL finne ut dette når jeg kommer hjem. Er like lei av det som dere tydeligvis er. :D

7032594[/snapback]

Putter vi hodene våre i sammen er vi nødt til å finne en løsning ;)

 

For ellers går jeg bananas :p

Lenke til kommentar

Hehe.

 

Prøv dette da.

 

Under Virtual server

 

Sett opp f.eks. utorrent

Velg maskina du skal bruke fra Select machine

Velg port. (Samme på private og public)

Allow all

Always

 

Save.

 

Reboot hvis den sier det.......Kanskje det funker?

 

Orker ikke prøve nå. Sitter med RealVNC fra jobb og frykter jeg kanskje mister kontakten hvis jeg prøver :(

 

 

(Kan sette opp samme port på forskjellige maskiner med denne måten. Prøvde nettopp.)

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...