Gå til innhold

Øvelseskjørings regler om mørkekjøring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

på trafikalt grunnkurs har du mørkekjøring.

Men er du for gammal til det opplegget, og har f.eks mopedlappen som jeg hadde. Tar du bare mørkekjøringa mens du har kjøretimer, eller etter du har fått lappen, hvis du tar de om sommeren.

 

Men så heter det det at du ikke har lov til å kjøre selv under mørkekjøringa, siden du da skal ha det på trafikalt grunnkurs, og da kan du ikke kjøre selv enda....

men jeg øvelseskjørte i mørket rett som det var jeg, og kan da umulig være stress heller.

Hadde også kjøretime når det var mørkt en gang å, da hadde jeg ikke tatt mørkekjøringa, så bare kjør du :p

Lenke til kommentar

Så lenge trafikkalt grunnkurs lappen er gyldig (sjekk Gyldig til datoen) kan du øvelseskjøre lovlig med den. Mørkekjøring følger med trafikalt grunnkurs nå for tia. Jeg fikk bare grunnkurs beviset og mopedlappen til Februar fordi jeg ikke har hatt mørkekjøringa. Får nytt grunnkurs bevis når jeg har tatt mørkekjøring, og jeg må fornye mopedlappen (nye 295 kr :().

Lenke til kommentar

Alle som tar grunnkurset mellom 1 november og 15 mars MÅ ha mørkekjøring for å få beviset for øvelseskjøring. Alle som tar grunnkurset resten av året kan lovlig øvelseskjøre helt fram til førerprøven. Du kan altså lovlig kjøre uten å ha gjennomført mørkekjøringsdemonstrasjoner.

 

Så er det samme opplegget ved førerprøven. Dersom den avlegges mellom 1 november og 15 mars MÅ mørkekjøring være gjennomført først. De som kjører opp resten av året vil få et førerkort som er gyldig til 1 mars påfølgende år.

 

Dette betyr at noen har mørkekjøring når de er 15 år, mens andre tar dette etter å ha kjørt bil alene i ca 6 måneder. Det er anbefalt å få tatt kurset så fort som mulig, kan være greit å ha litt kunnskaper om lysbruk FØR man øvelseskjører i den mørke årstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...