Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forholdsvis ny eiger av alpha 100 som er mitt første dslr. Nå som høsten kommer lurer jeg litt på hvor mye det tåler av regn. Kan jeg ta bilder i striregn uten å være spesielt redd for huset? Er sjelden jeg har paraply med til fjells :)

Tar jo selvfølgelig hensyn, men litt vatn vil jo treffe kamera.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun noen få (og dyyyre) speilreflekskameraer som tåler direkte eksponering for vann. Og får du vanndråper inn i et zoom-objektiv er nok løpet kjørt for objektivet.

Hvis du skal være mye ute i varierende vær bør du skaffe deg et regntrekk av noe slag til kameraet, og også være obs på kondens som kan dannes når kameraet flyttes mellom kalde og varme steder.

Skrevet

Ja det er veldig sant som Nonsens sier. Vann og kamera hører ikke i sammen.

Selv er jeg hysterisk i forrhold til regn, jeg tar ikke frem kamera selv om det bare drypper litt en gang. Så vær forskitig med vann ettersom ikke dette dekkes på garantien.

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Skrevet (endret)

Det blir feil å si at det bare er "dyyyyyyyyyyyyyyre kameraer som tåler regn!"...

Har selv brukt mitt E-1 og 14-54/50-200mm i både snøstorm og plaskregn 15-20 ganger... Etter bruk på stranda pleier jeg å skylle kameraet/objektivene under springen for å bli kvitt saltråk. Kameraet koster p.d.d 5000kr.

Mvh.

TH

13286.jpeg

Bildet er hentet fra dpreview :-)

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Skrevet (endret)

Jeg syns det er tull å være for paranoid ifht. vær med speilrefleks. Kameraet er et verktøy og er ingenting verdt om du ikke bruker det. Nå skal jeg ikke uttale meg for bastant om andre kamera, men Nikon D70 tåler fint en tur ut i høstregn. Det gjør også kitobjektivet.

Hold kameraet i baggen, og trekk det frem for kortest mulig tid når du skal bruke det. Tørk av etter bruk om mulig, men det er ikke stress med det. Jeg har gått timesvis i fjellet med vått kamera i våt fotobag.

Jeg har brukt min D70 og kitzoom ute i lett regnvær flere ganger. Det mest brutale jeg har gjort med det var trolig da jeg hadde det på ryggen mens jeg var ute og gikk i dyp sne med truger. Truger kaster nemlig sne opp på ryggen, slik at kameraet ble fullstendig innpakket i sne. Da børstet jeg av sneen fra okularet og utløserknappen, tenkte ikke mer på saken og tok bilder. I sommer ble jeg, kameraet og kitzoomen (igjen - den har vært utsatt for litt av hvert!) totalt druknet av en bråttsjø - da tørket jeg litt av objektivet, og så fortsatte jeg å fotografere. Når jeg kom på land ga jeg huset en liten runde med en av de våtserviettene jeg bruker til å rense objektivene.

Ikke kjøp brukt av meg, for jeg bruker kameraet til å ta de bildene jeg vil (ihvertfall så langt mine noe begrensede talenter tillater :)), når jeg vil. D70'n har tikket og gått i halvannet år og har ikke så mye som en skramme. Kitobjektivet har vært utsatt for regn, sne, saltvann, spy, sjokolade, syltetøy, you name it, og er fortsatt skarpt og godt.

For å sitere Nikon om D70: Det tåler mer enn du tror, men mindre enn du skulle ønske.

Endret av Anew
Skrevet

Jeg har brukt mitt Minolta Dynax 5D ( som er omtrent likt A100) i regnvær noen ganger, og er ikke spesielt redd. Det har kommet droper på det, objektivet har blitt bløtt og alt, men funker fjell fortsatt ;) ( men jeg har bare brukt tanksen min i regnvær da.. (70-210F4 zoomen) og den tåler litt. Og i tilleg skal kamera egentlig tåle litt. Men, jeg tror ikke jeg ville stått ute i pøsregn slik at det rannt vann av kamera akkurat, men noen dråper skal det tåle.

Skrevet (endret)
Har selv brukt mitt E-1 og 14-54/50-200mm i både snøstorm og plaskregn 15-20 ganger... Etter bruk på stranda pleier jeg å skylle kameraet/objektivene under springen for å bli kvitt saltråk. Kameraet koster p.d.d 5000kr.

6996913[/snapback]

Nå er vel E1 en av de få kameraene der produsenten offisielt kaller det 'splashproof'. På Nikon og Canon-plattformene så må man fort et par hakk opp i sortimentet for å få samme lovnad. Men det er klart at ting tåler ofte mer enn man tror og som det nevnes her så er jo kameraet et verktøy, så noen sjanser må man ta :)

Vær dog klar over at du neppe får noen reparasjon på garanti på grunn av vann/fuktskader...

Endret av Doogle
Skrevet

Takk for svar.

Anew; er veldig enig med deg, Det er ett verktøy og skal brukes. Det har ingen verdi viss det skal ligge heime. Ser jo att med litt måtehold går det fint å bruke ute.

Tar det med på neste tur, men pakker det i vanntett pose:)

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Skrevet

Pakkes det i vanntett poselose må du være svært forsiktig mtp. kondens :)

Skrevet

Nor_Berets poeng er godt og viktig. Det kan være værre for kameraet å ligge sammen med vannet inne i en pose. Sats heller på en fotobag i Lowepros AW-serie ell.

Skrevet

Heilt sant Anew, godt poeng det til Nor_Beret. Lowepro har jo mange fine fotobager. Trur eg må ta turen ned på byn og se.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Ser dene tråden er litt gammel, men jeg har et problem med canonen min, (400d). For nokre dagar sidan var eg ute og tok bilete medan det småyra, kameraet vart litt vått men eg tenkte ikkje særleg på det, funket fint i et par dager senere, men no vil det plutsleg ikkje skru seg på, og eg er ganske sikker på at det er vannskada, veit eg ikkje får dette på garantien, men går dette an å reparere?, og kor mykje vil det i so fall koste?

hilsen fortvila hobbyfotograf. :no:

Skrevet
Ser dene tråden er litt gammel, men jeg har et problem med canonen min, (400d). For nokre dagar sidan var eg ute og tok bilete medan det småyra, kameraet vart litt vått men eg tenkte ikkje særleg på det, funket fint i et par dager senere, men no vil det plutsleg ikkje skru seg på, og eg er ganske sikker på at det er vannskada, veit eg ikkje får dette på garantien, men går dette an å reparere?, og kor mykje vil det i so fall koste?

hilsen fortvila hobbyfotograf.    :no:

8758477[/snapback]

Har lest at det går an å tørke opp kameraet i stekovn satt på svak varme - ca 50 C, og for all del ikke mer - sjekk med termometer. Du må vel åpne alle plugger, ta ut batteri, ta av objektiv etc. Tror det må stå over natta eller noe sånt. Sikkert lurt å sette den må en tallerken eller noe da ovjeb skjelden er særlig ren... Kanskje best om du søker opp den rette metoden på nettet.

Skrevet

Jeg vil gjerne igjen få presisere hvor greit det er med en forsikring på denne typen utstyr. Etter å ha handlet et Nikon D200 med en del utstyr ringte jeg forsikringsselskapet mitt og betaler nå ca 500 kroner i året for å sikre det mot all slags rart. På denne måten tenker jeg ikke på den biten - det viktigste for meg er å ikke ødelegge minnekortet. Selvfølgelig behandler jeg kameraet som jeg behandler andre dyre ting, men jeg lar ikke det stoppe meg fra å bruke det så ofte jeg kan - uansett vær. Jeg føler at dette gjør verdien av kameraet mye større, da jeg vet hvor mye jeg hadde hata meg selv hvis kamera hadde ligget hjemme bare pga vær.

Skrevet

Var ute i går med mitt kamera og tok ca. 50 eksponeringer i skikkelig regnvær.

Som veldig ofte var det 24-105 objektivet som satt på kamerahuset. Tørket bort mye underveis, og brukte madamen's hårtørker når jeg kom hjem.

Det er jo ofte slik at det er i dårlig vær man finner de beste motivene.

Jeg tror at moderne fotoutrustning tåler mer enn vi tror, og det er jo ikke nødvendig å skifte optikk i hytt og pine når værgudene ikke står oss bi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...