Gå til innhold

Tanker rundt vanntaker og pumper


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg spare til mitt første vannkjølingssett etter mye penger i dass med luftkjøling, og da har jeg kommet inn på noen tanker rundt dettan...

 

Har lest litt rundt på forumet her og lurer på følgende:

 

Pumpe:

Enten hi-flow bråkebøtte eller en stillegående low-flow? Ettersom flere har understrekt at gjennomstrømning og temperatur IKKE henger alltid sammen, så er vel en stillegående stabil en godt nok?

 

En annen ting da som oppstår: Pumpen oppi vanntanken eller utenfor?

Oppi vanntanken virker mer sikkert da den aldri vil bli fyllt med luft og stagnere sirkulasjonen? og kanskje få en lydisolerende effekt fra vannet?

Videre lurer jeg også da på:

 

Dersom pumpen utgir varme (som alle eletriske dingser stort sett gjør) vil ikke dette da gå utover kjøleevnen til vannet dersom den befinner seg oppi vanntanken? Vannet får jo mer enn nok varme fra komponentene i maskinen, om den ikke og skal ta imot varme fra pumpa?

 

Videre IGJEN går tankene over til vanntanken:

 

Størrelse! Jo større desto mer volum til vann, jo mer vannvolum jo mer varme tåler den å bli tilført uten noe særlig økning i vanntempen? Ergo jo større tank desto bedre kjøle-effekt? bare basic fysikk-tankegang...

Hører enkelte folk sverger til fillport...?

 

Ellers er det meste klart,- jo større radiator jo bedre kjøling, kopper blokker kjøler best?

 

Håper noen har noen seriøse svar her, jeg har aldri holdt på med vannkjøling og vil ha best mulig kjøling!

 

PS! Er det noen som har prøvd å fjærne kjøleelementet på disse små Imsdal drikkevann-automatene man finner i banker og butikker, og sette det på ett vannkjølingssett? må jo funke ypperlig! med en liten termostat? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flowen pumpa gir har ikke allverden å si. Høyt mottrykk og høy flow er IKKE nødvendigvis lik bråkebøtte.

 

Om pumpa er senket i vann eller ikke har lite å si, men noe mer varme vil gå over til vannet om den er senket(ikke merkbart egentlig).

 

En pumpe bruker som regel mellom 10-30w +-. Det har veldig lite å si.

 

Større radiator betyr ikke nødvendigvis bedre kjøling. Feks. så vil en BIP kjøle bedre enn en BIX med stillegående vifter. Ikke se deg blind på størrelsen.

 

Kopperblokker er det som anbefales(sølv er for noen særinger :p ). Men det finnes MANGE blokker, mange gode og noen mindre bra(*host* thermaltake) :whistle:

 

Større vanntank betyr ikke lavere temperatur, med mindre vanntanken har noen gode termiske egenskaper(gir fra seg varme til lufta). Vannet vil bruke lenger tid på å varmes opp, men i lengden har det ikke noe å si. Fillport/t-line vil vanligvis gi litt bedre flow.

 

Imsdal ideen din kan du forkaste med en gang. Den kjøler ned vannet, ja, men det blir tilført minimalt med varme. Pcen din pumper ut med opptil flere hundre watt varme, ergo kjøleelementet vil ikke klare å holde følge. Alternativet er water chiller(som i fasekjøling) eller noe digert peltier-element(men da må også varmen fjernes, og det blir MYE varme).

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

takker og bukker så mye for gode svar!

Fan, da kan jeg drite i planen min om å luske borti butikken i natt med finlandshette og joggesko på jakt etter ett kjapt kjøle-element... :ph34r:

 

Til slutt, siden det virker som du er Gud på vannkjøling, noen konkrete anbefalinger til pumpe, tank og radiator?

Har ett gedigent fulltower kabinett og en hissig vinkelsliper som kan kombineres lett...

Lenke til kommentar

Av de pumpene du får her i Norge, så kan jeg komme med noen forslag:

Eheim 1046 En helt grei 230V pumpe, jeg har ikke erfaring med den selv, men den skal være relativt stillegående.

AC Aquastream Egentlig samme pumpe som Eheim 1046, men den er omgjort til 12V. Jeg synes det er mer praktisk, og samtidig gir det mindre vibrasjoner.

Swiftech MCP655 Denne pumpa har jeg selv, og er veldig fornøyd med den. Kan justeres fra "monsterflow"(1200l), til den er tilnærmet helt stillegående.

 

Husk at alle pumper skal vibrasjonsdempes bra, hvis ikke blir det fort mye støy. Jeg hadde egentlig tenkt til å anbefale deg Swiftech MCP350, men er så mange av de som har dødd i det siste, og jeg setter driftssikkerhet fremfor alt.

 

Når det gjelder tank, så spiller det egentlig liten rolle. Personlig har jeg brukt t-line med fillport i lang tid, men skal teste den her så fort de får den på lager: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...CRO&mcat=14s266

 

Når det gjelder radiatorer så vil jeg uten tvil anbefale deg en av cooltek sine. http://www.microplex.no/category.aspx?cat=265&mcat=14s265

De nederst på siden der. 3x120 kjøler best, men jeg er storfornøyd med min 2x120 også.

Lenke til kommentar

Jonhaakon: Jo flere vifteplasser på radiatoren, jo bedre kjøler den. De beste radiatorene i dag er Thermochill sin PA-serie. Black Ice Pro er gode, og Microplex sine Cooltek-radiatorer er visstnok ikke så aller verst. Thermochill er beklageligvis ikke å få tak i i Norge, men vcore.dk har dem, og prisen blir den som står på nettsiden deres da de trekker fra dansk moms og legger til norsk, som begge er på 25%.

Kobberblokker kjøler bedre enn alu, men en dårlig designet kobberblokk vil ikke nødvendigvis være bedre enn en godt designet alublokk.

De aller fleste tanker kjøler ikke ned vannet, ogi de tilfellene de gjør det er det snakk om 0.0x grader vanntemperatur. Det eneste en stor tank gjør i forhold til en liten tank er å sørge for at vanntemperaturen ikke stiger like fort.

Lenke til kommentar

Er svært få med 4 (ingen?), men en del med 3. Den beste vannblokken i dag er Swiftech Storm. Microplex har den inne (men du må søke via google, ikke spør hvorfor), men ellers er den vanskelig å få tak i. Den koster 800 kroner, og er ikke verdt det. Apogee til 500 kroner er nesten like god. Andre gode er Dangerden TDX og RBX, og Swiftech MCP6000 (eller noe sånn). Generelt sett får du hva du betaler for.

Lenke til kommentar

Med en cooltek-radiator, en Dangerden-pumpe og en billig tank, kommer du glatt under 3500kr. Sleng på en apogee eller en swiftech mcw6000 (tror det er det den heter. Ett eller annet med 6000 i alle fall) og en mcw30 chipset-blokk (evt. en maze 4 fra DD), så har du et tipp topp sett. Med nipler, slanger, klemmer og div. blir det vel mellom 3000 og 3500 et sted.

Lenke til kommentar
Er svært få med 4 (ingen?), men en del med 3. Den beste vannblokken i dag er Swiftech Storm. Microplex har den inne (men du må søke via google, ikke spør hvorfor), men ellers er den vanskelig å få tak i. Den koster 800 kroner, og er ikke verdt det. Apogee til 500 kroner er nesten like god. Andre gode er Dangerden TDX og RBX, og Swiftech MCP6000 (eller noe sånn). Generelt sett får du hva du betaler for.

 

Sant nok, alt det der.

Og denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302272 eller denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323574 (som jeg forøvrig har liggende til test) vil gjøre en (tett opptil) like god jobb som Storm-blokka, til en atskillig hyggeligere pris. ;)

Lenke til kommentar
Er svært få med 4 (ingen?), men en del med 3. Den beste vannblokken i dag er Swiftech Storm. Microplex har den inne (men du må søke via google, ikke spør hvorfor), men ellers er den vanskelig å få tak i. Den koster 800 kroner, og er ikke verdt det. Apogee til 500 kroner er nesten like god. Andre gode er Dangerden TDX og RBX, og Swiftech MCP6000 (eller noe sånn). Generelt sett får du hva du betaler for.

 

Sant nok, alt det der.

Og denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302272 eller denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323574 (som jeg forøvrig har liggende til test) vil gjøre en (tett opptil) like god jobb som Storm-blokka, til en atskillig hyggeligere pris. ;)

6994167[/snapback]

Alle dagens vannblokker gjør en "god nok" jobb.

Hvor stor forskjell vil en typisk se på en Storm og en av disse?

Lenke til kommentar

Tjah.

Det vil overraske meg om det differ mer enn 2 til 4grader mellom disse, som max.

Som du selv sier: "alle dagens vannblokker gjør en god nok jobb".

Akkurat det er jeg ikke dønn enig i, spesielt mtp finishen på anleggsflaten mot core / IHS.

Der finnes uheldige variasjoner, uten å henge ut hvilke dette gjelder. "Verstingene" er vel uansett ute av bildet nå.....

Lenke til kommentar
Tjah.

Det vil overraske meg om det differ mer enn 2 til 4grader mellom disse, som max.

Som du selv sier: "alle dagens vannblokker gjør en god nok jobb".

Akkurat det er jeg ikke dønn enig i, spesielt mtp finishen på anleggsflaten mot core / IHS.

Der finnes uheldige variasjoner, uten å henge ut hvilke dette gjelder. "Verstingene" er vel uansett ute av bildet nå.....

6994443[/snapback]

Det ville være fint om du faktisk kunne "henge ut" verstingene, så vi som ikke har praktisk erfaring med blokkene går i fella.

Finish på anleggsflaten er ganske enkel å fikse selv da. Er verre med dårlig design :p

 

4 grader forskjell er faktisk en del i mitt tilfelle. Da kan jeg kjøre viftene på lavere hastighet og oppnå samme temp, og det er hele poenget med vannkjøling i mitt tilfelle. Stillest mulig PC (samt fett utseende, penisforlenger og moro) og samtidig god kjøling.

Lenke til kommentar
Tjah.

Det vil overraske meg om det differ mer enn 2 til 4grader mellom disse, som max.

Som du selv sier: "alle dagens vannblokker gjør en god nok jobb".

Akkurat det er jeg ikke dønn enig i, spesielt mtp finishen på anleggsflaten mot core / IHS.

Der finnes uheldige variasjoner, uten å henge ut hvilke dette gjelder. "Verstingene" er vel uansett ute av bildet nå.....

6994443[/snapback]

 

 

Tenkte nettopp over det med finishen jeg og... Bunnen på vannblokkene vises jo stort sett ikke på nettbutikker, og det er jo ganske så essensielt at den er så god som mulig!

Vil helst unngå å kjøpe katta i sekken og måtte sette igang med fin-sliping... :hmm:

Lenke til kommentar
Tjah.

Det vil overraske meg om det differ mer enn 2 til 4grader mellom disse, som max.

Som du selv sier: "alle dagens vannblokker gjør en god nok jobb".

Akkurat det er jeg ikke dønn enig i, spesielt mtp finishen på anleggsflaten mot core / IHS.

Der finnes uheldige variasjoner, uten å henge ut hvilke dette gjelder. "Verstingene" er vel uansett ute av bildet nå.....

6994443[/snapback]

 

 

Tenkte nettopp over det med finishen jeg og... Bunnen på vannblokkene vises jo stort sett ikke på nettbutikker, og det er jo ganske så essensielt at den er så god som mulig!

Vil helst unngå å kjøpe katta i sekken og måtte sette igang med fin-sliping... :hmm:

6994524[/snapback]

fin-sliping tar ikke så veldig mye tid. Selv jeg (som IKKE er praktisk anlagt i det hele tatt) klarte å "finpusse" min gamle luftkjøler på ganske kort tid. Greit nok at produktet helst skal være "perfekt" når du får det, men det ville ikke vært utslagsgivende for om jeg kjøpte en blokk kontra en annen.

Lenke til kommentar
Det ville være fint om du faktisk kunne "henge ut" verstingene, så vi som ikke har praktisk erfaring med blokkene går i fella.

Finish på anleggsflaten er ganske enkel å fikse selv da. Er verre med dårlig design :p

 

4 grader forskjell er faktisk en del i mitt tilfelle. Da kan jeg kjøre viftene på lavere hastighet og oppnå samme temp, og det er hele poenget med vannkjøling i mitt tilfelle. Stillest mulig PC (samt fett utseende, penisforlenger og moro) og samtidig god kjøling.

 

Vel, de verste er som sagt ute av bildet nå. Men som et skrekkens eksempel kan vel nevnes de tyskproduserte "Heatkiller"-blokkene. Verre har jeg aldri sett.

Dagens CPU-løsninger med IHS setter typisk nok større krav til blokkenes finish, mtp hvor plane de er, anleggsflaten er jo vesentlig større! Heldigvis er de fleste greie nok i så måte.

Det kan jo samtidig være verdt å nevne at blokker med dyseløsninger som Storm og Alphacool er mer følsomme for alger og "skitt" i kjølesystemet, ved at de ganske trange hullene fort kan tilstoppes. Men så lenge man er klar over dette, og holder kjølesystemet rent, er det ingen fare.

4grader er et "worst case" tall.

Sannsynligvis vil forskjellen være mindre, under forutsetning av at man oppnår en viss minimumsflow i systemet, altså mer enn 60-70ltr/t.

De aller fleste vanlige pumper bør enkelt klare det, under normale forutsetninger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt bømp her, men når du sier at Heatkiller-blokkene er håpløse. Er det bare mhp finish, eller også i forhold til design. Lurer fælt på dette, da jeg tenkte på å kjøpe en slik for en svært billig penge. (2.5-versjonen er mindre restriktiv enn tidligere). Det sies at den bruker samme prinispp som whitewater, men er den fortsatt regnet som en god blokk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...