Gå til innhold

Logge på bruker ved start automatisk i xubuntu?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har netopp installert xubuntu på en gammel pc, som jeg planlegger å bruke som server.

 

Det jeg lurer på om jeg kan lage en bruker, som automatisk blir logget på når pcen starter?

 

Siden den skal brukes som server, er det meningen at den ikke skal ha skjerm. Den skal kunne fjernstyres med et program (usikkert hvilket), leste en tråd om at vnc kunne brukes.

 

Noen som har en ide om hvem fjernstyringsprogram som kan fungere til mitt bruk?

 

ps: Har Tight Vnc på nesten alle pcer i huset, så et prog som hadde kunne blitt støtte av dette hadde vært kjekt.

 

Takk for alle svar

 

MvH

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tilgang og arbeid på servere (uavhengig om de har skjerm eller ikke) gjøres normalt (altid?) v.h.a. tekst-basert ssh-tilgang - altså man logger seg på via konsollet og gjør arbeidet der, eller bruker ting som sshfs eller sftp om man ønsker å jobbe med filer på serveren.. v.h.a. sshfs kan man bruke "grafiske verktøy" på klienten mot filer som for disse verktøyene ser ut til å ligge på en lokal disk, men som i realiteten altså er "mountet" som "disker" over nettverket

 

postet litt om bruk av sshfs for noen minutter siden, her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...=entry6976881

 

om du likevel insisterer på å ha VNC-tilgang så tror jeg det du egentlig er ute etter er å få opp login-skjermen (GDM) fra serveren i VNC-klienten din; poenget er at da trenger du ikke være logget inn "fra før" (eller automatisk etter oppstart) for å få tilgang via VNC.. det er en stund siden jeg testet dette, men fant en guide via google: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=122402 (forumet ser ut til å ha avspasert noen minutter; sikkert oppe igjen straks)

 

om jeg misforstår hva du egentlig er ute etter i sammenheng med VNC og poenget med det å ha en maskin som "automatisk logger seg inn" (virker i utgangspunktet unødvendig) så får du rope .. :}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...